נפטר עד המדינה בפרשת הולילנד; המשפט יימשך

ש"ד, שסביב עדותו נבנה תיק הולילנד כולו, העיד במשך חודשים ארוכים נגד אולמרט ■ בשנים האחרונות הוא סבל מבעיות בריאותיות רבות, שבעקבותיהן הדיונים בהם השתתף הופסקו ■ פרקליטות המדינה: משפט הולילנד יימשך

עד המדינה ש"ד, שבמשך חודשים ארוכים העיד בבית המשפט נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, הלך הלילה לעולמו בגיל 75.

ש"ד, שסביב עדותו נבנה תיק הולילנד כולו, נכח ביותר מ-80 ישיבות של בית המשפט בנוגע לפרשה, שבה אולמרט עומד לדין באשמה של לקיחת שוחד. ‏אולמרט מואשם במשפט הולילנד כי לקח שוחד בסך מיליוני שקלים מיזמי פרויקט הנדל"ן, ובתמורה סייע להם בקידום הפרויקט.

בשנים האחרונות סבל עד המדינה מבעיות בריאותיות רבות, שבעקבותיהן הדיונים בהם השתתף קוצרו באופן משמעותי, ומספר פעמים אף הופסקו באמצע בשל מצבו הבריאותי הרעוע.

במהלך המשפט, שנמשך כבר למעלה מ-3 שנים, הוגשו מספר חוות-דעת הנוגעות לכשירותו הבריאותית של ש"ד לתפקד כעד מדינה.

ביום ראשון השבוע סנגוריו של אולמרט התחילו לחקור את ש"ד בחקירה נגדית, שצפויה הייתה להמשך מספר ימים. ‏לדברי יועצי התקשורת של אולמרט, "פרקליטיו של אולמרט התכוונו לחשוף שורה של מעשי זיוף ושקרים מהותיים וחד-משמעיים של עד המדינה, שנעשו במטרה להפליל את אולמרט וכדי לקבל מרשויות התביעה תנאים חריגים ויוצאי דופן על חשבון משלם המסים".

בימים האחרונים ש"ד. לקח חלק במספר דיונים במסגרת החקירה הנגדית של פרקליטי אולמרט. על-פי עדות הנוכחים במקום, הדיון שהתקיים אתמול (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב היה סוער במיוחד.

מפרקליטות המדינה נמסר כי "הפרקליטות מביעה צער רב על מותו של ש"ד ומשתתפת בצערה הכבד של משפחתו. בכוונת הפרקליטות להמשיך לנהל את המשפט כסדרו, גם במקום שבו לא ניתן יהיה להשלים את שמיעת חקירתו הנגדית של העד. לעניין זה יש לזכור כי בהתאם לקצב ניהול התיק, אותו קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, נשמעו כבר כ-75 ימי חקירה של העד (לצד שמיעת עשרות עדי תביעה אחרים).

"משמעות מותו של ש"ד וההשלכות של כך על התיק, ככל שיהיו כאלה, ייבחנו על-ידי פרקליט המדינה וצוות התביעה בתיק בהמשך. כתב האישום הוגש ממילא רק לגבי המקרים בהם קיימות ראיות חיצוניות מחזקות לעדותו של עד המדינה. מקום שבו לא נמצאו ראיות מחזקות חיצוניות ואובייקטיביות התומכות בעדות עד המדינה - שם לא העמדנו לדין".

הסיוט של הפרקליטות התממש

‏עדותו של ש"ד נמשכת מאז תחילת יולי 2011. בעדותו הראשית התייחס ש"ד ליחסיו עם ראש הממשלה לשעבר אולמרט. בין היתר העיד ש"ד כי ‏‎"‎הייתי שולח לאולמרט מתנות לחג וקונה לו סיגרים לבקשתו. היחסים שלי ושל אולמרט היו כמו של שני גנבי סוסים, ואני הייתי אחד הגנבים".

בהמשך עדותו אמר ש"ד: "לא הייתי ידיד קרוב של אולמרט, אך תמיד הייתה לי דלת פתוחה אצלו, וכשנפגשנו, התנשקנו והתחבקנו. כיסיתי באמצעות כספים שקיבלתי מהולילנד חובות שהיו לאולמרט עקב מערכות הבחירות שניהל על ראשות עיריית ירושלים, העברתי לו כ-1.5 מיליון שקל עד 1999".

עד המדינה, שהביא לחשיפת הפרשה, לא התכחש לכך שהיה שותף בכיר למעשי השוחד לכאורה. "מעולם לא טענתי שאני טלית שכולה תכלת. עשיתי הרבה דברים עברייניים, אבל חבל שאני הצדיק היחיד בסדום שמודה בכך, וכל שאר השותפים טוענים שהם בסדר", אמר.

במותו של עד המדינה, אפשר להגיד כי תסריט האימים של הפרקליטות בתיק הולילנד התממש. בחודש פברואר 2012 הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, בקשה לגביית עדות מוקדמת מש"ד, בטענה כי עד המדינה, בן ה-75, נמצא במצב רפואי קשה ומורכב מאוד, מה שעלול למנוע ממנו להעיד בעתיד.

לטענת הפרקליטות, "גילו המבוגר ועברו הרפואי מקימים יסוד סביר להניח, ואף חשש של ממש, כי הוא לא יהיה מסוגל להעיד במהלך המשפט, במקרה שעדותו תידחה".

הפרקליטות צירפה לבקשתה חוות-דעת רפואית של מנהל המחלקה הפנימית בבית-החולים הדסה עין-כרם, פרופ' אריה בן-יהודה, שממנה עלה, לטענת המדינה, כי ש"ד יהיה כשיר להעיד בשנה-שנה וחצי הקרובות, אך לא ניתן לדעת אם יהיה כשיר להעיד גם לאחר מכן.

יחד עם כל זאת, סביר להניח כי גם לאחר מותו, עדותו הראשית של ש"ד לא תיפסל לחלוטין. יצוין כי בניגוד ל"אפיל הציבורי" שלו, תיק הולילנד מבוסס גם על המסמכים שהביא עד המדינה למשטרה, ואולי אף יותר מאשר על הדברים שש"ד מוסר בעדותו בעל-פה.