"התשלום של פרטנר לחולה הסרטן יכול להביא לגל תביעות"

כך אומרת ל"גלובס" עו"ד ענת גינזבורג, מומחית בדיני נזיקין ורשלנות רפואית ■ בסוף השבוע נחשף כי פרטנר תפצה ב-400 אלף שקל לקוח שחלה בסרטן

‎‎‏"התשלום של חברת פרטנר לאדם שתבע אותה בטענה כי השימוש בטלפון הסלולרי גרם לו לסרטן יכול להביא לגל של תביעות נגדה" - כך אומרת ל"גלובס" עו"ד ענת גינזבורג, מומחית בדיני נזיקין ורשלנות רפואית.

בסוף השבוע נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי פרטנר תפצה ב-400 אלף שקל לקוח שחלה בסרטן, לאחר שדיבר בטלפונים ניידים שרכש מהחברה.

‏בתביעה שהגיש נגד פרטנר לפני כ-3 שנים, טען התובע, עורך דין בשנות ה-50 לחייו, כי חלה בסרטן מסוג לימפומה, וכי הגידול שהתגלה ליד אוזנו השמאלית נוצר בעקבות שימוש תכוף בשני מכשירים סלולריים שרכש מפרטנר‏‎.‎

הוא טען כי חברת הסלולר אחראית לנזק הבריאותי שנגרם לו, כיוון שהמשרד שבו הוא עובד ממוקם בתוך המרחב המוגן שבביתו, וכי אנשי פרטנר לא הזהירו אותו מפני הסכנות הכבדות הטמונות בשימוש בטלפון סלולרי בתוך ממ"ד, שגורם לקרינה מסוכנת וחזקה יותר מהרגיל‏‎.‎‏

‏מנגד, פרטנר טענה כי כל המכשירים הנמכרים על-ידה עומדים בתקני הקרינה, וכי עורך הדין השתמש בטלפונים סלולריים נוספים שלא נקנו אצלה‏‎.‎‏ התביעה החלה להתברר, ואולם באחרונה היא נדחתה בעקבות הסכמתה של פרטנר לשלם לעורך הדין את הסכום האמור.

‏פרטנר טוענת כי לא מדובר בתקדים כלשהו, וכי התשלום לתובע נעשה "לפנים משורת הדין וכמחווה אנושית בלבד". ואולם, טענות אלה אינן משכנעות את המומחים המשפטיים.

‎‎תביעות במאות מיליוני שקלים

‏לדברי עו"ד גינזבורג, מדובר בהתפתחות דרמטית, ומבול התביעות שעשויות להיות מוגשות בעתיד נגד פרטנר ונגד שאר חברות הסלולר יכול להגיע לסכומים של מאות מיליוני שקלים.

"בוא נקווה שיש להם ביטוחים טובים, כי יכול להיות שבעתיד יוגשו תביעות גם על-ידי משתמשי סלולר שנפגעו מסוגי סרטן נוספים, שיכולים להיגרם כתוצאה מקרינה. למשל, גידולים בראש, פה ולסת, בגרון וכדומה", היא אומרת.

עוד היא מציינת כי "מה שעוד מאוד מעניין כאן זה שפרטנר לא התעקשה כי התשלום יהיה סודי וההסדר עם התובע יהיה סודי".

‏‎‎- האם יכול להיות שפרטנר שילמה לתובע 400 אלף שקל כ"ערך מטרד". כלומר, כדי לחסוך את עלות ניהול ההליך המשפטי ותו לא?

‎‎‏"400 אלף שקל זה לא סכום שיכול להיחשב 'ערך מטרד' בדיני נזיקין, אלא סכום שמצביע על כך שפרטנר רצתה לגמור את התיק ללא פסק דין".

‏- ‎‎כלומר, פרטנר חששה שהתביעה תתקבל?

‏‎‎‏"כן. כנראה שהיו לפרטנר חוות-דעת מומחים שתמכה בתביעה. אם המומחים של פרטנר היו שוללים את הטענות שהועלו נגדה בתביעה כליל ושוללים כל קשר סיבתי בין השימוש בטלפון הסלולרי לבין הסרטן עד לאפס, הם לא היו משלמים סכום כזה לתובע".

‏- ‎‎האם ייתכן שחברות הסלולר מסתירות מהציבור מידע בדבר הקשר שבין שימוש בסלולרי לבין חולי בסרטן?

‏‎‎‏"אומר זאת כך: ייתכן כי לחברות הסלולר יש מחקרים שתומכים בתביעות כגון אלה, והם אינם מוכרים לציבור הרחב".

גם עו"ד יראון פסטינגר, המתמחה בנזיקין וברשלנות רפואית, סבור כי "יכול להיות שיש בצנרת מחקרים שמצביעים על קשר בין השימוש בסלולרי לבין סרטן. ואולי חברות הסלולר יודעות על התפתחויות בעניין זה שהציבור אינו מודע להן".

‏מפרטנר נמסר בתגובה: "החברה מקפידה הקפדה יתרה על עמידה בהוראות וההנחיות של ארגון הבריאות הבינלאומי, משרד הבריאות, משרד התקשורת וכל הגורמים הרלוונטיים. לתביעה לא נמצא כל בסיס מדעי או רפואי, והיא נדחתה על-ידי בית המשפט. לפנים משורת הדין בהתחשב בסיפורו האישי, החליטה החברה על מחווה אנושית יוצאת דופן. אנו מאחלים לו רפואה שלמה". ‏‎‎‏