אזהרת רווח לבנק לאומי: יפסיד 100 מ' ש' ברבעון הרביעי

הסיבה לאזהרה: הפרשה של כ-340 מיליון שקל על רקע פרשיית העלמות המס של לקוחות הבנק בארה"ב ■ בלאומי מזהירים: "אפשרות שההוצאה הסופית תהיה גבוהה יותר" ■ המניה נופלת כ-3% בבורסה

בנק לאומי , בראשות המנכ"לית רקפת רוסק עמינח, הפתיע היום (ב') את שוק ההון, כשפרסם אזהרת רווח לתוצאות הרבעון הרביעי של 2012. בבנק מעריכים כי הרבעון הרביעי יסתיים בהפסד של כ-100 מיליון שקל. על רקע ההודעה, ירדה היום מניית הבנק בכ-2% (נכון לשעות הצהריים). למעשה, מאז הרבעון השלישי של 2008, שבו המשבר הפיננסי היה בשיאו, בנק לאומי לא הציג הפסדים.

ישנם שני גורמים מרכזיים שגרמו לבנק להפסדים: הראשון הוא הפרשה בגובה 340 מיליון שקל שמבצע הבנק בגין חקירת רשויות המס האמריקניות, שצפויה להסתכם בקנס כבד לבנק.

בנוסף ביצע הבנק הפרשה המוערכת ב-150 מיליון שקל, בגין תוכנית ההתייעלות. הפרשה זו נובעת מגידול במספר העובדים שהבנק מוציא לפרישה מוקדמת. לפי הערכות, מספר העובדים שייצאו לפרישה מוקדמת גדל ברבעון הרביעי ב-100; בסה"כ, מתוך תוכנית הבנק לקצץ בכ-800 עובדים, יותר מ-400 מהם יהיו עובדים שייצאו לפרישה מוקדמת והיתר עובדים זמניים שיפוטרו (זאת, לעומת התוכנית המקורית של הבנק, שכללה פרישה מוקדמת של 250 עובדים בלבד). שינוי תמהיל הפרישה של הבנק מגדיל את אפקטיביות ההתייעלות -עלות עובד ותיק נחשבת גבוהה לעומת העובד הזמני.

כאמור, הגורם המרכזי שיביא את הבנק להפסד הוא חקירת רשויות המס. הרשויות האמריקניות פתחו בחקירה נגד לאומי לפני כשנתיים, בחשד כי הבנק סייע ללקוחות לאומי שוויץ בהעלמת מס ב-2001-2010. רשויות המס קיימו חקירה גם נגד בנק הפועלים ומזרחי טפחות בנושא זה, ואולם החקירה בלאומי נחשבת עמוקה ומורכבת יותר, והקנס שהבנק אמור לקבל צפוי להיות גבוה משמעותית לעומת שני הבנקים האחרים.

באחרונה קיבל הבנק אינדיקציות מהרשויות האמריקניות לגבי גובה הקנס, ולכן החליט לבצע את ההפרשה כבר עתה. עם זאת, פרשה זו עדיין רחוקה מסיום, וככל הנראה תסתיים רק בשנה הבאה.

עמדה נוחה מול העובדים?

כמו כן, לא מן הנמנע כי ההפרשה הנוכחית אינה האחרונה של הבנק בפרשה זו. בלאומי רמזו לכך כשציינו בדיווח לבורסה: "אין ודאות באשר לסכום ההוצאה שצפוי להיגרם לקבוצה בעניין זה, ולכן קיימת אפשרות שההוצאה הסופית תהיה גבוהה משמעותית". בעבר העריכו גורמים יודעי דבר כי הקנס עלול להגיע ל-150 מיליון דולר (כ-560 מיליון שקל).

עוד נדגיש, כי ב-340 מיליון שקל מגולמים גם סכומים עתידיים שישולמו לעורכי הדין וליועצים השונים ששכר הבנק - סכום המוערך בעשרות מיליוני שקלים (נוסף על הסכומים שהבנק כבר שילם בעבר ליועצים השונים).

בין היתר, לאומי שכר את שירותיו של משרד דלויט העולמי, שבו נעזרים גם בנקים אחרים. לאומי התחייב לתת לאנשי דלויט גישה חופשית ומלאה לחשבונות בבנק השוויצרי, כדי למפות את כלל הפעילות של אזרחים אמריקנים שלהם חשבון בבנק, ולקבוע את היקף עבירות המס שלהם.

בשורה התחתונה, אמור לאומי לסיים את 2012 עם רווח של 1.09 מיליארד שקל, כ-40% פחות לעומת 2011. רווח זה משקף תשואה על ההון העומדת על כ-5% בלבד. "התוצאות התפעוליות - גם ללא השפעת הקנס - חלשות מאוד, ולא נופתע אם נראה הפרשות גבוהות להפסדי אשראי והפרשות נוספות. ייתכן והתוצאות החלשות יאפשרו להנהלת הבנק לבוא למשא ומתן עם ועד העובדים בעמדה נוחה יותר, כדי לדרוש ויתורי שכר או הקפאות שכר, אם כי בשלב זה הוועד נשמע מיליטנטי", אמר היום בתגובה האנליסט טרנס קלינגמן מפסגות.

מה הכביד השנה
 מה הכביד השנה