היכונו למיזוג ערוץ 2 וערוץ 10

מגששים, מצטיידים, תופסים עמדות. רק מצבה של רשת מעורפל

בשנה הקרובה, בכל פעם שאתם צופים בערוצים 2 ו-10, הרכיבו את משקפי המיזוג שלכם. גם כשאתם קוראים ידיעה עיתונאית הקשורה בהתנגחויות בין הזכייניות, זכרו - זו עשויה להיות שנת המיזוג הגדולה בטלוויזיה המסחרית, וכל דבר שנעשה בטלוויזיה המסחרית קשור בכך.

בסוף 2012 העניקה הכנסת לערוץ 10 את ההזדמנות להיערך עוד שנה בתוך זיכיון לקראת מעבר לשידור ברישיון. באותה נשימה, קיבלו גם זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, הזדמנות דומה וזכו בנקודת יציאה ראשונה לשידור ברישיון מעבר לפינה. בניגוד לאופן שבו הן משדרות כיום, שיטת הרישיון מעניקה להן את האפשרות לשלם עבור הזכות לשדר בערוץ מסחרי ולא להתמודד על הזכות הזאת במכרז.

ל-3 הזכייניות ברור כי שתיים מהן תצטרכנה להתמזג עד סוף השנה, אם יש רצון אמיתי להציל את השוק הזה. כך יהיו שני ערוצי טלוויזיה מסחריים (עם פרסומות), ובכל אחד מהם ישלוט גורם אחד, עם אופק כלכלי ראוי.

מתח המיזוג מורגש היטב. אמנם אין התעסקות חד-משמעית בנושא, ואין פנייה לרשות להגבלים עסקיים שתהיה חייבת להיות מעורבת, אבל יש גישושים ובעיקר מעקב צמוד, בניסיון לראות מי יזוז ראשון לקראת האחר וייזום חיבור.

קשת, רשת וערוץ 10 ניצבות זו מול זו במעין תלת-קרב בצהרי היום, אגלי זיעה על המצחים וידיים מונחות על הקתות, ומכל עבר מנחשים מי תמצמץ ראשונה. אלא שבנרתיקים יש לכל אחת מהן תחמושת שונה לחלוטין.

במשחק המיזוג, חוכמתו של השחקן היא להגיע כמה שיותר חזק ולהביא את האחרים חלשים ככל האפשר. החוזק של קשת ברור ומובהק. חברה בינלאומית פורצת גבולות שמצליחה להוביל כמעט באין-מפריע את טבלאות הרייטינג זה שנים.

גם החוזק המינורי של ערוץ 10 ברור. החברה הזו לא זקוקה למיזוג כדי לעבור בקלילות לרישיון, היא כבר משדרת 7 ימים בשבוע ומיומנת בכך, והחוק כיום עומד לטובתה. היא מביאה פלטפורמה ממוסדת שאותה אינה חולקת עם איש, וחולשתה העיקרית היא בתוכן חלש שהוא תולדה של שנות מאבקים קיומיים.

הפקטור של רשת

הגוף היחיד שמיקומו עדיין לא ברור הוא רשת. מצד אחד החובות הגדולים בטלוויזיה המסחרית, ומצד שני נכסים טלוויזיוניים עוצמתיים כמו "The Voice".

ההערכות בשוק מדברות על מיזוג בין ערוץ 10 ורשת, ובמקרה שיהיה חיבור כזה, הוא צפוי להיות אל תוך ערוץ 10. השאלה כעת היא מה ייצא לבעלי המניות של רשת מהזיווג ועד כמה יצליחו להעמיק את אחיזתם בגוף החדש.

ערוץ 10 מביא אפיק שהוא אמנם לא ערוץ 2, אך הוא אפיק קיים. לצדו חברת חדשות ורצועת לילה מבוססת.

רשת חייבת להגיע מקושטת ככל האפשר במשאבים, כדי להגיע לכל הפחות שווה אל המשא-ומתן. הנדוניה שהיא תביא תתבסס בעיקר על מותגי תוכן חזקים. כך, אנחנו צפויים לראות על המסך עד סוף השנה גם את "אקס פקטור" הישראלית, שלרשת חשוב במיוחד להפיק מוקדם ככל האפשר לטובת המשא-ומתן.

גם הקרב על "הישרדות" קשור בהכרח למיזוג. רשת וערוץ 10 אינן מרפות מהמאבק המשפטי ואף יורדות בו נמוך מאוד, אף על-פי שיכול מאוד להיות שבקרוב הן יחלקו ערוץ.

רשת מבינה שיהיה זה ניצחון כפול עבורה אם מותג הדגל הזה יישאר אצלה. היא גם תתעשר בתוכנית מצליחה וגם תחליש את ערוץ 10 לקראת הדיונים. עם המעבר של "כלבוטק" לערוץ 10 ומינויו של רפי גינת למנכ"ל, רשת עשתה צעד אחורה במאמציה.

הלחץ אם כן מופעל על בעלי המניות של רשת, והוא ניכר. הזכיינית נראית היום במצב טוב מתמיד ואף הובילה לא אחת את טבלאות הצפייה - דבר שלא ראינו זמן רב. וכפי שזה נראה עכשיו, עוד לא ראינו כלום.