מבט ארוך טווח מאוד על S&P

אם המגמה הנוכחית תשתנה, גם 450 נקודות הוא יעד ריאלי

השבוע נתבונן מזווית קצת שונה על מדד המניות האמריקאי העיקרי: מדד S&P 500 . מדובר במבט ארוך טווח באמת, החוזר ומתבונן על מה שקרה לו בשנות השישים-שבעים של המאה הקודמת, לעומת תקופתנו.

הנה גרף חודשי שלו:

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

רואים מייד דמיון מעניין בין מה שקרה בין 1965 ל-1974, ומה שאנו רואים מאז השיא של 2000. אז, כמו עכשיו, השוק עצר מלהתקדם, ויצר מעין משפך נפתח, כאשר השיאים שלו עלו, והשפלים שלו ירדו.

התנועות היו עצומות ממדים, למרות שבגרף הן נראות קטנות למדי. לדוגמא בין השיא של תחילת 1973 (121), והתחתית של 1974 (63), המדד איבד כ-47 אחוז. להזכירכם, התנועה הגדולה ביותר בתקופתנו היא כמובן זו שקרתה בין 2007 (1576) ו-2009 (666), דהיינו ירידה של 57%.

אז, תהליך התהוות תבנית המשפך, בוצע ב-6 שלבים, לפני שהמדד חידש את עלייתו המגמתית מעלה. והנה, עכשיו, אנו יכולים לזהות בינתיים רק 5 גלים, כאשר סיום החמישי עדיין לא נמצא בידנו. האם מה שקרה אז יכול לקרות שוב? האם הגל ה-6 אכן לפנינו? האם הוא יביא את שוק המניות לרמות שפל חדשות? אם כן, מה הוא השפל הזה?

תחילה על קצת מהות התקופות:

סוף שנות השישים, ותחילת שנות השבעים, היוו סיום של תקופה השגשוג האדיר שלאחר מלחמת העולם השנייה. אז, הסכם ברנטון-וודס היה עדיין בתוקף, והדולר היה קשור לזהב. כל זה יצר מגבלות קשות עבור קובעי המדיניות לנהל מערכה אגרסיבית מדי בהשחתת המטבע, והגדלת הגרעון, על מנת להתנגד למיתון של אותה תקופה.

מלחמת וייטנאם, המהפכה החברתית הכללית של שנת 1968, ווטרגייט, הרציחות הפוליטיות, וכו, כל אלו היוו את הרקע התרבותי של תקופת המעבר. אירועים אלו יצרו גם אקלים אנטי קפיטליסטית, בניגוד גמור לתקופה שקדמה לה.

הרובוטיקה, המחשוב, התחלת הגלובליזציה בהון, ובמיוחד שחרור המערכת המוניטארית מכבלי הזהב, כל אלו יהיו סימני העתיד של תקופה זו. לא הייתה בעיית חוב אדירת מימדים, כי זו נוצרה מאז ועד 2007, ויש לזכור שחצי מן העולם היה עדיין מאחורי חומות הקומוניזם הקשיח, בברית המועצות, ובסין.

תקופתנו שונה כמובן לחלוטין. 2013 נמצאת אחרי פיצוץ של בועה במניות טכנולוגיה (2000), ופיצוץ בועת נדל"ן (2008). שתיהן מן הגדולות של כל הזמנים. כל המערכת המוניטארית צפה ללא עוגן, וניתנת להדפסה על פי גחמתם של נגידי הבנקים המרכזיים.

ועיקר העיקרים, כל העולם המפותח נמצא במצב של חובות עצומים, ביחד עם עולם נגזרים הנמדד במאות טריליוני דולרים. הגלובליזציה של ההון היא עכשיו חלק בלתי נפרד מן החיים שלנו, זאת בדיוק כמו הגלובליזציה של המוצרים, ושל העבודה.

ה"כפר הקטן" שהיה עדיין מושג די מופשט בשנות השישים, הפך להיות מציאות ממשית, ומרושתת באינטראקציה מיידית. כלכלית, חברתית, ופוליטית.

ועכשיו על הטכני:

ולמרות כל השוני המהותי, הנה לפנינו הדמיון הנמצא במבנה. בשני המקרים היה צורך לעכל את הקיצוני. אז, את השגשוג שאחרי המלחמה, ועכשיו את השגשוג שהביאו השינויים הגלובליים והטכנולוגיים שתיארתי. בכל מקרה, המשפך הנוכחי עומד עכשיו במבחן.

תחילה, על פי המודל של אז, על המדד של היום לייצר שיא חדש. בדיוק כמו שקרה ב-2007 לעומת השיא של 2000. כך, שעלינו לצפות מתישהו, במסגרת השנה, למעבר המדד מעל ל-1580. שנית, על פי הסימטריה של הדברים, הירידה של שלב 6, אמורה להביא את המדד נמוך מן התחתית של 2009. דהיינו נמוך מ-666.

קוראי הקבועים אולי זוכרים שציינתי לפני שנים את הרמה 450 כיעד אפשרי, כאשר 2014 תהווה כנראה השנה להגעה לשם. אינני יכול להיות בטוח ביעד, או בתאריך המדויקים, אבל אם נראה את המדד מתחיל לייצר מגמה יורדת, ממושכת, אחרי הגעתו לשיא החדש, נדע שזו הסביבה שהוא כנראה הולך לבקר בה, ובכך להשלים את החסר של התבנית הכה ברורה מן המאה הקודמת.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.