בפרוטליקס כבר מחלקים שלל

בעיני המשקיעים צריך היה לחכות קצת עם שכר הבכירים הגבוה

מהדוחות הכספיים שפרסמה השבוע חברת הביומד (המפסידה עדיין) פרוטליקס , עלה כי מנכ"ל החברה, דוד אביעזר, זכה ב-2012 לשכר יוצא דופן בעלות של מעל 3 מיליון דולר (כולל אופציות ובונוס). בכך הוא הפך למנהל המדווח הראשון שזכה לעלות שכר דו ספרתית במיליוני שקלים.

אביעזר הוא לא השכיר העשיר היחיד שהעמידה פרוטליקס אשתקד: חמשת בעלי השכר הגבוה בחברה - שפיתחה טכנולוגיה לייצור חלבונים אנושיים בתאי צמח, והיא כבר משווקת את המוצר הראשון שלה שנועד לטיפול במחלה הגנטית גושה - גרפו יחד שכר בעלות של 7.3 מיליון דולר (כ-27 מיליון שקל). מדובר בשכר יוצא דופן בתעשיית הביומד המקומית, כזה ששמור בדרך כלל למנהלים הבכירים בבנקים, בחברות ביטוח ובחברות ההשקעה הגדולות במשק.

בוועדת השכר של החברה, הכוללת את אלפרד אקירוב, איל שרצקי, עמוס בר שלו ויפעת הראל בוכריס, מסבירים בדוחות כי השוו את שכר בכירי פרוטליקס לזה של מנהלי חברות דומות בחו"ל (מהי "חברה דומה" בתחום הביומד? זו שאלה טובה בפני עצמה). עוד מדגישים שם כי השכר השנה מגיע בחלקו הגדול ממענק חד פעמי שקיבלו הבכירים לרגל קבלת אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) לשיווק המוצר המוביל של פרוטליקס. ואכן, עלות השכר של אביעזר ב-2012 הייתה גבוהה ביותר מפי ארבעה מזו שזכה לה ב-2011.

צריך לציין כי גם בחברות דומות בחו"ל זוכים מנהלים לבונוסים גדולים בעקבות קבלת אישור מה-FDA. במקרה של פרוטליקס, הניב האישור תשלום אבן דרך מהשותפה שלה בשיווק המוצר, ענקית התרופות הפייזר, בהיקף של 25 מיליון דולר.

ועוד צריך לזכור כי עלות שכרו של אביעזר כוללת 1.1 מיליון דולר בשווי אופציות, שכלל לא בטוח שיגיעו לכדי מימוש, וכי בכירי פרוטליקס צמחו עם החברה, וככל הנראה קיבלו בתחילת הדרך משכורות נמוכות יחסית. גם בזכותם הגיעה פרוטליקס לאן שהגיעה: היקף מכירות שכמותו רשמו רק חברות ביומד מעטות בישראל.

תוכנית פיתוח תובענית

ועדיין, לא כל המשקיעים בפרוטליקס מסכימים עם הטבות המיליונים שהוענקו אשתקד לבכירי החברה, שמבחינתם מהווה חלוקה של עור הדוב עוד לפני שניצוד. נקודת המחלוקת העיקרית היא היחס לאישור ה-FDA, שאמור להיות נקודת הציון שבה החברה עוברת לשלב ההכנסות, אולי אפילו לרווחיות, ומעבירה חלק נכבד מההוצאות של פרוטליקס לפייזר השותפה.

בפועל מעידים דוחות פרוטליקס ל-2012 כי למרות קבלת האישור, החברה עדיין אינה רווחית. ומאחר שלא ניתן לחלץ מהם את הכנסותיה המדויקות ממיזם הגושה, קשה להבין עד כמה עסקיה מצליחים, ומתי יהיה המיזם רווחי, על רקע שוק תחרותי מאוד.

לפרוטליקס סכום נאה של מזומן בקופה, אולם גם תוכנית פיתוח תובענית וייתכן מאוד שתצטרך לגייס שוב סכום משמעותי בשנים הקרובות. כלומר, מבחינת חלק מהמשקיעים החברה נמצאת עדיין בשלב שבו עליה להוכיח את עצמה, ומשכורות הבכירים בה אמורות להיות בהתאם. על רקע ביצועיה הפושרים של המניה בשנה החולפת, התחושה הזאת רק מתחזקת.