עתודות הגז של ישראל גדלות לרמה שתאפשר יצוא

עתודות הגז של ישראל מתקרבות לרף ה-950 BCM - כמות הגז הבסיסית שמאפשרת ייצוא על-פי המלצות ועדת צמח ■ תחזיות נובל אנרג'י למבנה "כריש", ביחד עם 8 רישיונות נוספים שטרם נקדחו, מעלות את האופטימיות בשוק

עתודות הגז של ישראל מתקרבות לרף ה-950 BCM - כמות הגז הבסיסית שמאפשרת ייצוא על-פי המלצות ועדת צמח, זאת בעקבות עדכון כמויות הגז ב"לוויתן" ותחזית אופטימית לגבי המאגר הצפוי להתגלות במבנה "כריש".

נובל אנרג'י, השותפה המפעילה במאגר "לוויתן", הודיעה ביום ה' האחרון כי היא מעדכנת למעלה את גודלו של מאגר לוויתן מ-17 ל-18TCF . העדכון נעשה בעקבות ניתוח ממצאי קידוח ההערכה "לוויתן 4", שהסתיים בימים האחרונים. במקביל דיווחה נובל כי במבנה "כריש" הנמצא ברישיון אלון C, צפונית ללווייתן, צפוי להתגלות מאגר בגודל 3 TCF . אסדת ENSCO 5006 של חברת פרייד האמריקאית, שביצעה את הקידוח "לוויתן 4", תעבור בימים הקרובים לבצע את קידוח האקספלורציה ב"כריש". נובל מחזיקה 39.67% מהזכויות ברישיון "רחל", שבו נמצא מאגר לוויתן יחד עם דלק קידוחים ואבנר (22.66% כל אחת) ורציו. ברישיון אלון C מחזיקה נובל 47.06% יחד עם דלק קידוחים ואבנר (26.47% כל אחת).

הממשלה החדשה שתוקם תידרש להכריע אם לקבל את המלצות הוועדה הבין-משרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח. הדוח הסופי של הוועדה, שהוגש ב-29 באוגוסט, ממליץ למדינה להתיר לייצא עד 50% מכמות הגז בכל מאגר, עם אפשרות להגדיל את החלק היחסי עד 75% באמצעות מסחר בזכויות ייצוא עם מאגרים אחרים. על-סמך המלצות אלה החליטה חברת וודסייד האוסטרלית להתקשר בעסקה לרכישת 30% מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת 1.25 מיליארד דולר. מנכ"ל וודסייד, פיטר קולמן, אמר אתמול כי הוא "בטוח" שהעסקה תצא לפועל, אף שהממשלה טרם אישרה את המלצות ועדת צמח.

הוועדה הניחה שעתודות הגז של ישראל מאפשרות לה לייצא עד 500 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי תוך שמירת עתודת גז לאומית בהיקף 450 BCM , שתוכל לספק את צריכת הגז במשק המקומי ל-25 שנה. בעת פרסום הדוח היו לישראל מאגרים מוכחים בהיקף 800BCM , אך ועדת צמח השוותה את הכמויות על-בסיס הנחה שיתגלו מאגרי גז נוספים בהיקף 150 BCM לפחות, בהסתברות של 90%. על הנחות הוועדה נמתחה ביקורת גוברת לאחר כישלון הקידוחים ברישיונות "מירה" ו"שרה" והתוצאות המאכזבות בקידוחי "שמשון" ו"ישי".

התחזיות המעודכנות של נובל לגבי "לוויתן" ו"כריש" מגדילות את עתודות הגז של ישראל בכ-120 BCM נוספים (ראו טבלה). בידי נובל וקבוצת דלק 8 רישיונות שטרם נקדחו, בקבוצות הרישיונות "רות" ו"אלון". בענף חיפושי הגז מעריכים כי ברישיונות אלה יימצאו מאגרים נוספים שיגדילו את עתודות הגז של ישראל מעבר לרף ה-950 BCM.

גז
 גז