מומי דהן: "יבואני הרכב הבינו פתאום שהם יושבים על יהלום"

משפחת דהן, בעלת קבוצת הרכב אלדן, מזהה גם היא את הפוטנציאל הכלכלי בעתודות הקרקע שבבעלותה ■ "מתחת לתחום הרכב נזרעת לאט חברת נדל"ן"

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הרכב אלדן שבבעלות משפחת דהן, וקבוצת הנדל"ן אמריקה ישראל בבעלות שמשון הראל ופיני כהן, כי יקימו במשותף פרויקט מסחר ותעסוקה בשטח 100 אלף מ"ר באזור התעשייה לוד, בהיקף של 600 מיליון שקל. הפרויקט יוקם על קרקע בשטח 42 דונם, הנמצא בבעלות אלדן ומשמש את החברה כמרכז לוגיסטי. "כלי רכב עומד על משהו, שהוא בדרך כלל קרקע", מזכיר מומי דהן, מנכ"ל משותף בקבוצת אלדן, בראיון נדיר לתקשורת. "בעבר היבואנים חשבו שהם יושבים על קרקעות מרוחקות בקצה הערים, והיום הם מגלים פתאום שהם יושבים על יהלום".

דברים דומים, נזכיר, אמר ל"גלובס" בשבוע שעבר יואל קרסו, מקבוצת הרכב קרסו.

מכל מקום, בראש קבוצת אלדן עומד היו"ר יוסי דהן. שני בניו, מומי ושי, הם מנכ"לים משותפים ומומי משמש גם כמנכ"ל שתי חברות-בת, חברת אלדן מלונות ונופש וחברת פארק מישור המנהלת את פעילות הנדל"ן של הקבוצה.

לקבוצה 40 סניפים ברחבי הארץ (שירות, מוסכים, מכירה והשכרה). "שנים שילמנו שכר דירה והשקענו מיליוני שקלים במרכזים לוגיסטיים שבסופו של דבר הם לא שלנו", אומר מומי דהן. "בעשור אחרון גילינו שבחלק מהמקומות עדיף לקנות קרקע, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת יעילות. בחיפה, למשל, נדדנו שנים ממקום למקום, עד שלפני שנתיים מצאנו קרקע של 12 דונם בשד' ההסתדרות בצ'ק פוסט והיום אנחנו מרכזים את כל פעילות הרכב באזור. כשזה שלנו, שווה גם להשקיע בנראות ומי שנכנס למרכז בחיפה רואה מרכז שאין לחברות ליסינג".

מלבד המרכז בחיפה, לאלדן אתרים גם באזור התעשייה הצפוני באשקלון, באזור התעשייה פולג בנתניה, במערב ראשון לציון, ובדרום תל אביב, בפינת הרחובות לבנדה ולה גרדיה, ממש מול בית האונייה המפורסם. על הקרקע הזאת, שבה מתנהלת כיום מכירת רכב לסיטונאים, אושרה בחודש ספטמבר 2012 בוועדה המקומית לתכון ובנייה תל אביב תוכנית להקמת מגדל מגורים ומשרדים בן 25 קומות. גם את התוכנית הזו מקדמת אלדן יחד עם אמריקה ישראל. בעל השליטה בחברה פיני כהן, מכהן גם כיו"ר הדירקטוריון באלדן.

מלון בירושלים

שתי החברות העמיקו את שיתוף הפעולה עם ההתקשרות לפרויקט הענק בלוד, שאושר גם הוא בוועדה המקומית וממתין לאישור הוועדה המחוזית. "גם בלוד רכשנו את הקרקע במקור על מנת להקים עליה מרכז לוגיסטי. הספקנו להקים רק חלק קטן מהמרכז, כאשר 'לצערנו' ערך הקרקע עלה והבנו שלהשתמש בקרקע כדי להעמיד עליה מכוניות, מצריך חשיבה אחרת", אומר דהן.

"לא הספקנו להקים את המרכז הלוגיסטי בשלמותו, והיום מקודמת במקום תוכנית לפרויקט חדש של משרדים ומסחר, שישמש גם את משרדי מטה קבוצת אלדן שהיום מפוזרים במקומות שונים בארץ כמו צריפין, חולון ותל אביב. אנחנו מאמינים שלוד היא מקום עם פוטנציאל גבוה, מאחר שמפתח תקווה ומהרצליה לוקח היום יותר זמן להגיע לתל אביב מאשר מלוד. לכן הגענו למסקנה שעדיף לשנות את תוכנית בניין העיר למשרדים ומסחר".

"אנחנו לא כרישי נדל"ן ולכן התחברנו לאמריקה ישראל, על רקע ההיכרות העמוקה ורבת השנים בין פיני כהן ליוסי דהן, כך שיחסי האמון כבר קיימים".

תחום נוסף ש"דיגדג" באלדן את המשיכה לנדל"ן, הוא דווקא תחום המלונאות. החברה הקימה לפני 15 שנה את מלון אלדן בירושלים (מול מלון המלך דוד), ובשנים האחרונות מחזיקה בבעלותה גם מלון בוטיק בפריז, verlain, סמוך למתחם הרפובליק. "כשאתה בענף הרכב, באופן אוטומטי אתה בא במגע גם עם ענף התיירות", מספר דהן. "לקוחות רבים של החברה הם צרפתים שנעים על הקו ישראל-צרפת, ולכן גם הקמנו סניף של החברה בצרפת".

ניסיון נוסף בתחום הנדל"ן הוא בבית גיבור ברחוב קויפמן סמוך לטיילת בתל אביב, שעובר בימים אלה הסבה מבניין משרדים מיושן למגורים. בבעלות אלדן שלוש קומות בבניין. "אנחנו הוועד המנהל של הפרויקט ומובילים למעשה את ההסבה", אומר דהן. "מתחת לתחום הרכב נזרעת לאט לאט חברת נדל"ן ובטווח הארוך נרצה להתבלט בתחום הנדל"ן לא פחות מאשר בתחום הרכב. גם בלוד או בתל אביב אנחנו נהיה בפרונט. מי שיקנה ידע מצוין שקנה גם מאלדן".