עזוב את האוצר, לפיד

יש לי בשבילנו הצעה יותר טובה, שתעשה אותך הרבה יותר גדול

אדם רציני לא היה מסכים להיות שר אוצר. אני מתכוון לאדם רציני במצבו של יאיר לפיד. כלומר אדם שהוא לחלוטין חסר השכלה וניסיון, לא רק כלכליים אלא בכלל.

להגנתו של לפיד מביאים את יובל שטייניץ. זו השוואה מופרכת. שטייניץ היה איש אקדמיה, בעל השכלה רחבה ביותר, אדם שהצטיין בכל מעשיו באקדמיה, הן כתלמיד והן כמרצה, ובכלל. מעבר לכך, לפני שהתמנה לשר האוצר הוא מילא שורה של תפקידים בכירים בכנסת בתחום הביטחון, ועשה זאת בהצלחה ניכרת.

כאשר שטייניץ התמנה לשר האוצר הוא כבר היה בעל השכלה רחבה וניסיון רב שנים בנושאים ממלכתיים, שהיו קשורים כמובן בבניית תקציבים וחלוקתם.

לפיד אינו שטייניץ

לא נעים לחזור על זה, אבל לפיד אמור להיכנס למשרד האוצר כאשר אין לו אפילו תעודת בגרות !!! כל חייו הבוגרים הוא היה בדרן, בטלוויזיה ובכתיבה. הוא לא טרח ללמוד, רצה לקבל דוקטורט בלי לימודים אלא באמצעות פרוטקציה (ונכשל). הוא העשיר את עצמו, אבל לא בהשכלה וניסיון.

כאשר לפיד קיבל 19 מנדטים היו כאלה שהטיחו בי: אתה רואה? כן, ראיתי, אבל בעצם מה ראיתי? שאנשים אוהבים סלבריטאים? במיוחד אם הם נראים טוב ויודעים לדבר? מה ששמענו מלפיד זה סיסמאות, קלישאות, שהסלבריטאי ידע להעביר לציבור בצורה מושכת. האיש התחבר לבנט, שזה באמת היה יפה, אפילו חשוב. אבל ככה לא בונים שר אוצר, או שר בכלל (וגם לא ממשלה ראויה, אבל על כך בהזדמנות אחרת).

ללפיד אין סיבה לקבל את דברי. למרות זאת יש לי הצעה בשבילו, ואני מקווה שלפחות יחשוב עליה. הוא יודע ששר אוצר זה לא בשבילו. עובדה, הוא נורא לא רצה את זה. אם יקבל את התפקיד זה יהיה מחוסר ברירה. כלומר משום שהוא רואה עצמו מחויב להיות שר בכיר על רקע תוצאות הבחירות. ואף שהוא יודע שאינו מתאים.

תן את האוצר למי שמתאים

מה שאני רוצה לומר לך, לפיד, זה שהעובדה שקיבלת הרבה מנדטים לא מחייבת אותך לקבל תפקיד שלא מתאים לך. אני במקומך הייתי מציע לממשלה את סטנלי פישר, למשל, כשר האוצר. על חשבון המכסה של מפלגתך. בוודאי תסכים איתי שכלכלת ישראל תהיה טובה יותר עם פישר מאשר איתך.

ואתה, לפיד, יכול ללכת על מה שהבטחת. שר רווחה. שר פנים. אלה תפקידים חשובים ביותר לאיכות החיים שלנו. אני יודע שזה לא פשוט. אבל ניסיון והשכלה אין לך. אולי יש לך הגדולה הנחוצה למהלך כזה?