מפנה? היקף המשכנתאות בפברואר ירד ל-3.8 מיליארד שקל

זו הפעם השנייה ברציפות מאז ספטמבר-אוקטובר שהיקף המשכנתאות החודשי יורד מתחת ל-4 מיליארד שקל ■ לציין כי פברואר הינו חודש קצר ■ בשנת 2012 חילקו הבנקים משכנתאות ב-46.8 מיליארד שקל

קצב נטילת המשכנתאות ב-2013 ממשיך להיות יציב, סביב ה-4 מיליארד שקל. היקף המשכנתאות שניטלו בחודש פברואר הסתכם בכ-3.89 מיליארד שקל, כך לפי נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ב'). מדובר בירידה קלה לעומת היקף המשכנתאות שניטלו בינואר, שהסתכם בכ-3.971 מיליארד שקל.

לציין כי בכל זאת הנתון המדובר לחודש פברואר, הינו נתון משמעותי (וגבוה בפני עצמו), בפרט בשל העובדה שפברואר הוא חודש קצר עם מעט ימי עבודה. מתוך סך המשכנתאות בפברואר, כמיליארד שקל נלקחו בריבית קבועה ו-2.8 מיליארד שקל בריבית משתנה.

היקף המשכנתאות החודשי ממשיך עם כן להימצא מתחת לרף ה-4 מיליארד שקל בשנת 2013, לראשונה מאז ספטמבר-אוקטובר 2012. אם לוקחים בחשבון שספטמבר-אוקטובר היו חודשים חלשים בשל חגי תשרי ומטרלים חודשים אלה, הרי שהיקף המשכנתאות בינואר-פברואר יורד לשפל שלא נראה כמותו מאז יוני.

בנובמבר האחרון נכנסו לתוקף ההגבלות החדשות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות, שנועדו להקטין את המינופים של רוכשי הדירות ובעיקר של משקיעי הנדל"ן. תחת ההגבלות החדשות, כל מי שירכוש דירה שנייה ומעלה (משקיעים) יצטרך להעמיד הון עצמי של 50% מערך הדירה. משפרי דיור יצטרכו הון עצמי של 30% מערך הדירה ורוכשי דירה ראשונה יצטרכו להעמיד הון עצמי של 25% - ואת יתרת הסכום ליטול במשכנתא.

בנוסף, מהדהדת ברקע הנתונים גם הכרזת בנק ישראל ב-19 בפברואר על הגבלות חדשות בתחום המשכתנאות, תוך שהוא מחייב את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

בשוק המשכנתאות העריכו בחודשים האחרונים כי ייקח זמן עד שההוראות החדשות של בנק ישראל יתחילו להשפיע. עם זאת, מוקדם עדיין להעריך על בסיס חודשים בודדים אם אנו בדרך למפנה בשוק המשכנתאות - או שמא מדובר בגורמים עונתיים בלבד המסבירים את החולשה בשוק.

בשנת 2012 חילקו הבנקים משכנתאות ב-46.8 מיליארד שקל, 4% יותר מאשר ב-2011. מדובר בסכום הקרוב מאוד לשנת השיא - שנת 2010, אז חולקו 47 מיליארד שקל.