רוב הברוקרים מתנגדים להארכת המסחר, הבנקים דווקא תומכים

טירן מאיר, כלל פיננסים: "אני מתפרנס מגידול במחזורי המסחר, אבל מאחורי הצעד הזה אין שום היגיון כלכלי - זה מסיט את הבעיה למקומות אחרים" ■ גורם בבנקים: "הארכת המסחר עד 17:30 היא פתרון טוב שיביא לגידול במחזורים"

קרוב לשבועיים עברו מאז אישר דירקטוריון הבורסה בתל אביב את הארכת יום המסחר, ובבתי ההשקעות עדיין לא נרגעו הרוחות מההחלטה. לדברי חלק מהם היא צפויה רק להכביד, ולא לפתור את הבעיה.

"הבורסה לא באמת התייעצה אתנו בעניין הארכת שעות המסחר", אומר ל"גלובס" טירן מאיר, מנהל סיכונים ובקרת מסחר בכלל פיננסים. "אני מתפרנס מגידול במחזורי המסחר, אבל מאחורי הצעד הזה אין שום היגיון כלכלי. הבעיה האמיתית היא שאין סחירות במניות הבינוניות והקטנות, והפתרון הסתמי הזה מסיט את הבעיה למקומות אחרים", הוא מוסיף.

גם חברי בורסה נוספים הביעו בפנינו את אי-שביעות רצונם מהחלטת הבורסה, שכוללת הקדמת נעילת יום המסחר בימי ראשון לשעה 14.30, והארכת יום המסחר בימים שני עד חמישי בשעה נוספת, עד ל-17:30. לדברי מנכ"ל חברת ברוקראז' מקומית, הבורסה אמנם התייעצה עם גורמים בשוק, אך בסוף: "הבורסה עשתה את מה שהיא מבינה וחבל, כי הארכת שעות המסחר אינה הפתרון ליובש. זה מסוג הדברים שדורשים טיפול מעמיק, אבל הבורסה לא מחפשת את שורש הבעיה".

מנגד, מי שבעד המהלך, וסייעו לאישורו בדירקטוריון הבורסה, הם הבנקים. "מדובר בפתרון טוב, שיביא לגידול במחזורי המסחר, וקיצור שעות המסחר בימי ראשון מוצדק", אמר גורם באחד הבנקים.

בשוק ההון מעריכים, כי הבנקים תומכים במהלך שכן הם יהיו המרוויחים המרכזיים מכך. הסיבה לכך היא שהארכת יום המסחר צפויה להגדיל את מחזורי המסחר בעיקר במניות הדואליות, הנסחרות בוול סטריט במקביל לתל אביב.

הגדלת עלויות לבתי ההשקעות

שחקני הארביטראז', המנסים להשיג רווחים באמצעות הפערים בין מחירי המניות של חברה מסוימת הנסחרות בישראל למחירי המניות שלה הנסחרות בחו"ל, פועלים בדרך כלל בהיקפים גדולים. על כן, שחקנים אלה עובדים בעיקר באמצעות הבנקים, שכן חבר הבורסה צריך לרתק הון עצמי רב כדי לאפשר פעילות בהיקפים גבוהים, ולבנקים - בניגוד לבתי ההשקעות - יש היכולת הזאת.

לכן הבנקים צפויים בעיקר להרוויח מהגדלת החפיפה בשעות המסחר בין ישראל לארה"ב, בעוד שחברי הבורסה מקרב בתי ההשקעות לא ייקחו ככל הנראה חלק בחגיגה, ויצטרכו לעומת זאת להגדיל את עלויות התפעול שלהם באופן מהותי, בשל תוספת שעות העבודה.

ההחלטה על הארכת יום המסחר בבורסה עדיין אינה סופית, וטעונה אישור רשות ני"ע שבראשות פרופ' שמואל האוזר. חלק מחברי הבורסה מקווים שהאוזר יהפוך את החלטת דירקטוריון הבורסה, שאותה הובילו היו"ר סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון.

הגדיל לעשות איגוד קרנות הנאמנות, בראשות אלי בבלי, שפנה בשבוע שעבר לרשות בדרישה שלא לאשר את השינוי, בטענה כי לא קיבל הזדמנות להשמיע את עמדתו מול סגל הבורסה.

חברי הבורסה מוטרדים גם מההשפעה של קיצור יום המסחר ביום ראשון. "ניסיון העבר מראה, כי בימי מסחר מקוצרים מחזור המסחר נמוך במיוחד. אני חושש שבסוף סתם יגיעו אנשים לעבודה, ולא יהיה להם מה לעשות", אמר מנהל אחד מחדרי המסחר.

החלטת הבורסה להאריך את יום המסחר באה על רקע הירידה במחזורי המסחר. מחזורי המסחר בבורסה נמוכים כיום בקרוב ל-40% לעומת המחזורים שהיו בשנת 2007. לדברי הבורסה, מטרת השינוי היא "לקרב את שעות הפעילות במניות ובנגזרים בתל אביב לשעות הנהוגות בבורסות מובילות באירופה, וליצור חפיפה חלקית עם המסחר בניו יורק".

בבורסה סבורים שהשינוי יתרום לגידול במחזורי המסחר במניות, לגידול בפעילות שחקני ארביטראז' מקומיים וזרים, לשיפור בנזילות המניות הכלולות במדדים המובילים בכלל, והמניות הדואליות בפרט, ולהפיכת הבורסה אטרקטיבית יותר למשקיעים זרים.

הפעילים בשוק חולקים על כך. "מהניסיון שצברנו בתקופות שבהן המסחר בארץ חופף למסחר בארה"ב (שעון קיץ), למדנו שאין גידול מהותי במחזורים, כלומר המסחר המקביל לא הוכיח את עצמו", אומר ערן יעקובי, סמנכ"ל דש ברוקראז'.

יעקובי סבור שיוזמה זו עלולה דווקא לגרום נזק: "מה שראינו בתקופות החפיפה זה עלייה משמעותית במספר הסוחרים שממתינים לשעת המסחר האחרונה, בגלל פערי הארביטראז'. במילים אחרות, יש כאן אלמנט של הגדלת הסיכון לתנודות חריפות, וריכוז של הסיכון בשעת המסחר האחרונה".

גם יניב פגוט, סמנכ"ל ההשקעות של איילון בית השקעות, מוטרד מההשפעות השליליות של הגברת פעילות שחקני הארבירטאז' והמכונות (אלגו טריידינג): "פעילות של סוג שחקנים זה לא תורמת לכושר הגיוס של החברות, לא תורמת לשיקוף השווי הכלכלי של החברות, וחבל שבמקום להגדיל את גורמי הביקוש האחרים למניות בתל אביב, מטפחים דווקא את הגורמים הללו. אלו גורמים לגיטימיים, בתנאי שהנתח שלהם מתון".

"זה כן ייצור מחזורים מוגברים"

משיחות שקיים "גלובס" עם חברי בורסה עולה, כי הם אמנם התנגדו ליוזמה להארכת יום המסחר, אך במקביל ביקשו לקדם רעיונות אחרים שיסייעו בטיפול במחזורי המסחר הדלים, שנפסלו. כך למשל, לדברי גורם בכיר בשוק ההון, "במקום להאריך את המסחר עדיף לפתח 'אפטר מרקט', שבו ניתן לסחור לאחר סגירת המסחר. כך עושים בבורסות חו"ל".

"בפני הבורסה הוצגו רעיונות וצעדים אחרים, אבל בסוף הם בחרו בפתרון שהוא לא בהכרח מועיל, ואולי אף מזיק", אומר יעקובי, שמגדיר את השינוי כצעד קוסמטי. "אם הסוחרים היו מאמינים שזאת התרופה לתחלואי השוק, ושמכאן יגיע הגידול במחזורים, הם היו מברכים על השעה הנוספת. לתחושתם, זה לא הפתרון".

בקרב חברי הבורסה יש גם מי שמברכים על ההחלטה להאריך את יום המסחר. "יש לא מעט דברים שצריך לעשות כדי להחזיר לפה את המשקיעים הזרים ואת המוסדיים המקומיים, שהקטינו את נפח הפעילות שלהם, ויכול להיות שזה אחד מהם. אחרי השינוי ניישר קו עם שווקים אחרים, לפחות ברמה הטכנית", כך אומר הדר אושרת, מנהל דסק מניות בדויטשה בנק ישראל.

"אנחנו מאמינים שהפתרון הזה ייתן מענה מסוים; זה שינוי שיכול לעורר את המחזורים ולמשוך משקיעים שכיום הם פחות אקטיביים. האם זה יחזיר את הזרים? לא את כולם, אבל זה כן ייצור מחזורים מוגברים. זה לא הפתרון הכי טוב, אבל זה צעד נכון", מוסיף אושרת.

מחזורי המסחר בבורסה
 מחזורי המסחר בבורסה