"יבוא אישי זעיר": צפו במכונות שעשויות לנחות בקרוב בישראל

אם וכאשר יינתנו הקלות במסלול היבוא באישי של רכב, יצטרפו לרשימת האופציות של הנהג הישראלי כמה וכמה מכוניות מעניינות

היבוא האישי של מכוניות לישראל סיים את 2012 במצב בלתי מזהיר והתחיל את השנה החדשה בקול ענות חלושה; אבל בענף הרכב מעריכים שהתחום יצבור תאוצה בחודשים הקרובים. משרד התחבורה יוצא מגדרו לקדם את התחום, יבואנים אישיים - שלחלקם אין הרבה יותר מאתר אינטרנט או אפילו טלפון נייד - צצים חדשות לבקרים ומציעים את מרכולתם ב"יד 2", ואם שר התחבורה היוצא יהיה גם הנוכחי - וכך מסתמן בשעת כתיבת שורות אלה - אפשר לצפות להקלות נוספות.

המעניינת שבהן היא מתן אפשרות ל"יבואן אישי זעיר" לייבא מלאי של כעשרים מכוניות בשנה, שאותן הוא יוכל למכור מעכשיו לעכשיו, ללא צורך באולם תצוגה או במוסך. יישום התקנה הזאת אינו פשוט מבחינה משפטית, אולם אם היא תתקבל יצטרפו לרשימת האופציות של הלקוח "הרגיל" שלל מכוניות מעניינות, שחלקן מיובאות אך ורק באפיק היבוא האישי. בעלות על מכונית שאינה מיובאת באופן סדיר אינה עניין של מה בכך, ויש שיקולים שצריך לקחת בחשבון. לטובת הלקוחות העתידיים צירפנו כאן מדריכים לכמה מהדגמים המבוקשים ביותר וטיפים שכדאי לקחת בחשבון.

שברולט קאמרו | אפשר בפחות מ-200 אלף שקלים

הקאמרו החדשה של שברולט היא אחד מסיפורי ההצלחה של היבוא האישי. עשרות מכוניות כאלה הגיעו לארץ בשנתיים האחרונות, ואין כמעט סוכנות תיווך שלא מציעה אותן. לא קשה להבין מדוע: למכונית יש נוכחות כביש רצינית והילה יוקרתית, שחורגת הרבה ממחירה לצרכן. רוב הדגמים מציעים ביצועים רציניים, צליל מנוע דומיננטי ואפילו שימושיות יומיומית (במגבלות). כל זה במחיר שמתחיל בארצות הברית בפחות מ-24 אלף דולרים למכונית חדשה.

מנעד המחירים בארץ רחב. דגם בסיסי חדש מהניילון עם מנוע V6 בהספק 320 כוחות סוס, אפשר להזמין בפחות מ-200 אלף שקלים, בשעה שדגם V8 חזק, SS, עם מנוע 6.2 ליטרים ומעל 400 כוחות סוס עולה בסביבות ה-300 אלף שקלים. יש כאלה גם מיד שנייה בארץ, ובעליהן, שמתקשים להפנים את ירידת המחיר המואצת, דורשים לעתים יותר מהמחיר של מכונית חדשה ביבוא מקביל.

למה לשים לב: סקר JD פאואר האמריקאי מדרג את רמת האמינות של הקאמרו כבינונית, אם כי שביעות הרצון הכללית של הלקוחות האמריקאים מהמכונית טובה מאוד ואין דיווחים על בעיות סדרתיות, למעט בעיות של גימור. במכונית עצמה צריך לקחת בחשבון ספסל אחורי די צפוף, חומרי דיפון באיכות שאינה מתקרבת לרכבי פרימיום אירופיים ובעיות של ראות לאחור ולצדדים. צריכת הדלק היא בעיה רצינית, ודגמי ה-6.2 ליטרים יכולים לגמוע בלי מאמץ גם ליטר לשישה קילומטרים.

רוב מכוניות הקאמרו ביבוא האישי מגיעות לארץ עם חבילות אבזור אופציונליות וייחודיות בשווי אלפי דולרים, שמייקרות את התחזוקה. דוגמה: סט חישוקי 21 אינצ'ים עם צמיגים תואמים, שהם אופציית יבוא פופולרית בדגמים החזקים של המכונית, עולים בארצות הברית מעל 5,000 דולרים. סט צמיגים תואם עולה כ-3,000 דולרים וקל מאוד לפוצץ צמיג כזה.

קאדילק אסקלייד | מגדל יוקרה על גלגלים

דגם הקאדילק אסקלייד הוא המקבילה המוטורית של פנטהאוז במגדל יוקרה: ענק, יכול לאכלס משפחה מורחבת, ומשקיף על כוווולם מלמעלה. עם אורך של 5.14 מטרים, עם רוחב של קצת יותר משני מטרים לפני מראות, ועם גובה של כמעט 1.90 מטרים, הוא מבטיח לנוסעים בו לא רק תצפית פנורמית אלא גם הרבה כבוד בחוגים מסוימים.

לא מעט מכוניות כאלה יובאו לישראל בשנים האחרונות, וחלקן כבר מסתובבות בשוק היד השנייה. למכונית יש שבעה מקומות בתצורה התקנית (קיימים גם דגמים עם שמונה מקומות, שני נוסעים לצד הנהג) והיא מצוידת במנועי V8 בהמיים עם 376 כוחות סוס בגרסה העדכנית. המחירים אינם זולים - גם בארצות הברית - אבל המיתון המתמשך מאפשר עדיין לאתר מציאות. מכונית טיפוסית חדשה ליבוא, מודל 2012 עם אבזור עשיר מאוד, אפשר לקנות בארץ בקצת יותר מ-400 אלף שקלים. מכוניות משומשות בנות שלוש-ארבע שנים אפשר לקנות בחצי מזה. באירופה, אגב, אסקלייד מאובזר היטב עולה כמעט 100 אלף אירו לפני מס.

למה לשים לב: למרות הממדים, שורת המושבים השלישית היא אינה המקום הידידותי והמרווח ביותר בעולם לישיבה. נוחות הנסיעה טובה מאוד, אבל יכולות השטח של המכונית מוגבלות, וממילא חלק בלתי מבוטל מהאסקליידים שנוחתים בארץ מגיעים ללא הנעה כפולה - זו נקודה ששווה לבדוק מבעוד מועד, מכיוון שבארצות הברית יש הפרשי מחיר בלתי מבוטלים בין הגרסאות.

כצפוי, צריכת הדלק אסטרונומית. המכונית מדורגת במקום גבוה למדי בסולם האמינות של JD פאואר בארצות הברית, אבל מי שנעול על הז'אנר אך מודאג מסוגיית האמינות ימצא את מבוקשו בדגמים מקבילים, שגם הם מסתובבים כאן, כמו טויוטה סקויה או ניסן ארמדה.

הונדה אקורד קופה | לא זהה לאירופית

גרסת הקופה של האקורד האמריקאית של הונדה משלבת שני אלמנטים נחשקים בקרב הלקוחות בארץ: אמינות יפנית ועיצוב ספורטיבי ועתיר תדמית. הרבה מכוניות כאלה הגיעו ארצה בחמש השנים האחרונות, וחלקן כבר נמצאות בשוק היד השנייה. למרות עיצוב ראש החץ ומנוע בהספק 270 כוחות סוס בדגם ה-V6, זאת לא מכונית ספורטיבית אלא יותר מכונית תדמית רכה ונוחה, שבארצות הברית מיועדת בעיקר לקהל מבוגר.

טווח מחירי ההצעות של מתווכי היבוא האישי נע בין כ-170 אלף שקלים לדגם בן שנה-שנתיים ועד לכ-260 אלף שקלים לדגם 3.5 ליטרים מודל 2013 חדש מהניילון. מצאנו גם כמה הצעות מקומיות למכוניות משומשות בנות שלוש-ארבע שנים, אבל רובן במחירים מקבילים לאלה של מכונית חדשה מיבוא אישי.

למה לשים לב: המושב האחורי אינו מרווח במיוחד והגישה אליו מוגבלת, אם כי תא המטען ידידותי ומרווח. המכונית מדורגת במקום גבוה בסקרי JD פאואר בארצות הברית, וגם המכוניות שצברו הרבה קילומטרים על כבישי הארץ מפגינות אמינות יפנית טיפוסית. צריכת הדלק של מנוע ה-3.5 ליטרים גבוהה מאוד. מנוע ה-2.4 ליטרים חסכוני יותר (וחלש יותר) משמעותית, אבל גם הוא יגרד את העשרה קילומטרים מלמטה. דגם 2013 הוא חדש לגמרי ומבוסס על הדור החדש של האקורד סדאן, מה שהביא לירידת מחיר מואצת במחיר דגמי היצוא.

צריך לקחת בחשבון גם את סוגיית החלפים: למרות השם הזהה, לאקורד האמריקאית יש דמיון מכני נמוך מאוד לגרסה היפנית, מה שאומר שבמקרה של תיקונים מכניים וקוסמטיים, יבוא החלפים עלול להיות עסק ממושך ויקר.

טויוטה היילנדר | חזק אבל צמא

על ההצלחה של הטויוטה היילנדר במסלול היבוא האישי יכולה להעיד העובדה, שגם היבואן הסדיר מתכוון לייבא אותו החל מהשנה. המכונית מכסה שתי נישות שזוכות לביקוש בפלח היבוא האישי: מכוניות פנאי/שטח עתירות תדמית, ומיניוואנים עם שבעה מקומות. על אף שהמכונית מוגדרת בארצות הברית "קומפקט SUV", היא מגודלת בהחלט במונחים אירופיים, ניצבת על בסיס גלגלים רציני ומציעה בשורה השלישית מקומות ישיבה שמתאימים אפילו לילדים אמריקאים שגדלו על דאבל צ'יזבורגר ועל סופר קולה.

רוב המכוניות שמגיעות לארץ מדלגות על אופציית המנוע הבסיסית (2.4 ליטרים, 163 כוחות סוס), היישר לגרסת ה-V6 בנפח 3.5 ליטרים עם 270 כוחות סוס. המחירים מתחילים באזור ה-220 אלף שקלים לדגם בסיסי בן שנה-שנתיים, ומגיעים לעד יותר מ-300 אלף שקלים לדגמים היברידיים. משומשות אפשר למצוא כבר מתחת ל-200 אלף שקלים.

למה לשים לב: האמינות טיפוסית לטויוטה וזוכה לציונים טובים בארצות הברית. מנוע ה-V6 חזק אבל צמא מאוד, והאופציה ההיברידית (211 כוחות סוס) משלבת את שני העולמות: גם חזקה וגם חסכונית יחסית. מנגד, כמו כל המכוניות ההיברידיות שאינן מיובאות ביבוא סדיר, טיפולים שוטפים ותיקון תקלות יכולים להיות בעיה ועילה ל"שחיטה" במוסכים. לא לכל הדגמים שהגיעו ארצה יש הנעה כפולה, וקיים פער גדול בין רמות הגימור השונות - צריך לראות איך הן מגולמות במחיר.