אאורה: פינוי-בינוי ענק בן 630 דירות ברמה"ש

החברה זכתה במשותף עם חברת הביצוע מליבו בנייה במכרז שפירסמו הדיירים לבחירת יזם, לאחר שגברה על החברות אפריקה ישראל, ים סוף ותדהר

חברת אאורה ישראל בשליטת איש העסקים יעקב אטרקצ'י, היא הזוכה במכרז שערכו ועד דיירי מתחם אילת ברמת השרון והחברה הכלכלית העירונית להקמת פרויקט פינוי בינוי במתחם.

אמש (ד') אישרו הדיירים את בחירתה של אאורה ישראל במשותף עם חברת הבנייה מליבו כזוכה במכרז, לאחר שגברה בהצעתה על החברות אפריקה ישראל במשותף עם חברת רוויה של רוני יצחקי, חברת תדהר, וחברת ים סוף של אלי פפושדו.

מדובר במתחם בן 35 דונם, הכלוא בין הרחובות אילת, אופיר, תמנע ובית גוברין, הכולל 180 דירות ישנות בבנייני רכבת רעועים. על פי התוכנית המוצעת שזכתה לתמיכת העירייה, הבניינים הישנים ייהרסו ויוקמו במקומם 12 בניינים חדשים בני 9-16 קומות ו-630 דירות חדשות. התוכנית משקפת מקדם כלכלי של 3.5 דירות חדשות במקומה של כל דירה ישנה.

את המכרז פירסמו ועד דיירי השכונה באמצעות החברה המנהלת "יסודות" ועוה"ד קרן פרשקר ומשה רז כהן ובמשותף עם החברה הכלכלית העירונית "רימונים".

יש לציין כי מדובר במכרז ראשון מסוגו, המתפרסם על ידי דיירי מתחם המיועד לפינוי בינוי, לאחר גיבוש תוכנית במתחם על ידי העירייה במשותף עם וועד הדיירים ולא על ידי יזם פרטי, עובדה המבטיחה לדיירים שקיפות בהליך ומונעת מעורבות של מעאכרים המבקשים לגזור קופון מהפרויקט.

לדברי מנכ"ל חברת יסודות קובי ילוביץ', לשעבר מנכ"ל עיריית גבעתיים, התנאים שהוצבו במכרז, הבטיחו כי החברות שיוכלו להתמודד במכרז יהיו בעלות איתנות פיננסית וניסיון בבניית נדל"ן למגורים וכללו בין היתר תנאי לפיו החברה תוכיח פעילות בהיקף של מחזור שנתי בן 200 מיליון שקל, הנפקת טפסי אכלוס ל-750 יחידות דיור בשלוש השנים האחרונות, והון עצמי של 50 מיליון שקל לפחות. "כל זה נבחן עוד לפני בחינת ההצעה עצמה" הסביר ילוביץ', "רק כדי להבטיח כי החברה שתזכה מסוגלת לבצע פרויקט בסדר גודל משמעותי".

בנוסף הסביר ילוביץ' כי בין ארבע החברות המתמודדות במכרז, נערכה בדיקת כל הקריטריונים של ההצעות שהוגשו ששוקללו לכדי ניקוד כולל. 75% מהניקוד נקבע על ידי תוספת השטח נטו שהוצעה לכל דייר במסגרת הפרויקט, 20% נוספים מהניקוד נקבעו על ידי חמישה פרמטרים והם הקומות בהן ינתנו דירות התמורה לדיירים, מספר החניות שתוצמדנה לדירות התמורה, גודל המחסן, שטח המרפסת וגובה הנחה בדמי הניהול למשך שלוש שנים. 5% נוספים מהניקוד היוותה ההתרשמות הכללית מהחברות.

הצעתה של חברת אאורה ישראל היתה המיטיבה ביותר עם הדיירים וכללה תוספת של 53 מ"ר משטח דירותיהם הנוכחיות, שדרוג של שלוש קומות מעל הדירה הנוכחית, מרפסת בשטח 12 מ"ר, חניה תת קרקעית אחת לדירה, ו-25% הנחה בדמי הניהול למשך שלוש שנים.

"מאחר וההליך התבצע בצורה שקופה, ותחת פיקוח העירייה, בשונה מפרויקטים אחרים של פינוי בינוי, הליך החתמת הדיירים צפוי להיות מהיר יחסית". ציין עו"ד משה רז כהן. "המודל הזה ראוי שיאומץ על ידי רשויות מקומיות נוספות".

התוכנית צפויה לקבל אישור בקרוב על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שתמליץ על הפקדתה בוועדה המחוזית. "כמי שגדל בשכונה המתחם הזה לא ראוי למאכל אדם" אמר אמש לדיירים ראש העירייה איציק רוכברגר. "המתחם ישן מאוד והגיע הזמן שנשנה את הפנים של שכונת מורשה עם פרויקטים נוספים לפינוי בינוי בשכונה. בקרוב נתחיל בתכנון מפורט של המתחם ותוך חמש שנים מורשה תשנה את פניה לחלוטין, כאשר את מתחם החלוץ נתחיל להוריד כבר בחודש מאי הקרוב. ככל שיהיה תלוי בעירייה המסלול יהיה ירוק ומהיר ואני אהייה מעורב אישית על מנת שזה יצליח".

היקף המכירות הצפוי מהפרויקט מוערך בכמיליארד שקל. חברת אאורה ישראל ביצעה פרויקט פינוי בינוי בעיר יהוד, הידוע כ-high הגנים התלויים, ומקדמת כיום פרויקטים להתחדשות עירונית בקרית אונו וברמת גן. בנוסף מקימה היום החברה פרויקטים למגורים בערים חולון, פרדס חנה, מצליח, נתניה, תל אביב ואילת.

מתחם אילת רמת השרון / צילום: עיריית רמת השרון
 מתחם אילת רמת השרון / צילום: עיריית רמת השרון