איילים בחניתה: תערוכת יחיד של קובי סיבוני בגלריית הקיבוץ

המעצב קובי סיבוני בתערוכת יחיד ראשונה, החונכת גלריה לעיצוב במוזיאון בחניתה

קיבוץ חניתה שעל גבול הצפון שוכן על ראש הר, מוקף עצים וצמחייה ירוקה, מנותק כמעט מהמציאות המהבילה של השפלה שמשתרעת מטה. במוזיאון חומה ומגדל בחניתה, מוזיאון היסטורי וארכיאולוגי, מסופר סיפור העלייה לקרקע ותלאות ההתיישבות, שנשמעים אף הם כלקוחים מעידן אחר. לצד התיעוד בתמונות של ביקור בן גוריון והתקפות המסתננים בשנות ה-30; קומה מעל הפסיפס הקדום שנמצא במקום ומבנה האבן העתיק השמור היטב, החליטה האוצרת ומנהלת המוזיאון, מירי אלזון, לפתוח גלריה חדשה לעיצוב עכשווי.

התערוכה הראשונה במקום, שנפתחה בימים אלה, היא תערוכת יחיד של המעצב קובי סיבוני, שמתגורר אף הוא בצפון. סיבוני, בוגר בצלאל שסיים את לימודיו במחלקה לעיצוב תעשייתי לפני שנתיים, כבר נחשף במספר תערוכות עיצוב מעניינות. אחת מהן היא התערוכה הקבוצתית "ארגז חול", שנפתחה לפני שבוע באגף הנוער במוזיאון ישראל, ובה עבודות של בוגרים וסטודנטים מבצלאל בפרויקט יצירתי שנתי המתקיים בים המלח. סיבוני מפסל בחוט ברזל, כמו רושם באוויר, בקו שעוביו מילימטר אחד. החומר הפשוט הופך תחת ידיו ליצורים ודמויות, שהוא מעניק להם נפח.

כמי שלמד עיצוב תעשייתי, בחר סיבוני להתמסר לשני שדות משיקים לעיצוב: אמנות מצד אחד וקראפט, מלאכת מחשבת, מצד שני. אך עם זאת, הוא פועל בסטודיו כפס ייצור תעשייתי ועקבי של איש אחד.

בין עבודותיו בולטות במיוחד שתי סדרות: באחת הוא משלב רמקול, אנטנה ומקלט רדיו, והופך אותם למשדרים רובוטיים קטנים. מכשירי הרדיו שלו נראים כמו רכבי חלל משונים ונשמעים כשריד מתקופת הטרנזיסטור. ניתן לכוון בהם תחנות ולשמוע רדיו עדכני לגמרי. אלה התקבלו בהתלהבות בין היתר בטוקיו, שם הוצגו השנה בתערוכת עיצוב ישראלי ונרכשו על ידי גלריה מקומית.

סדרה נוספת היא סדרת פסלי הכאילו-פוחלצים - בעיקר ראשי אייל תלויים על הקיר. בניגוד לפוחלץ הקלאסי, האיילים של סיבוני וחיות אחרות (ביניהם גם דמויות אדם) מפוסלים באותו קו עדין ואוורירי. מצטטים את האצילות החייתית אבל מוסיפים לה הומור וטוויסט מפתיע.

"1 מילימטר", מוזיאון חניתה, א'-ה' 9:00-14:00, ו', שבת וחג 10:00-13:00. 04-9859677