בכיר ברשות המסים: משכירי דירות על הכוונת שלנו

הפשיטה על היישוב רשפון בשבוע שעבר הייתה רק ההתחלה ■ רון חכם, פקיד שומה חקירות תל-אביב, מבהיר: "יש לנו המון מידע על משכירי דירות, ואנחנו מטפלים בזה" ■ וגם: יש לכם דוכן בקניון? כדאי שתיזהרו

בשבוע שעבר פשטו אנשי אגף חקירות של רשות המסים על בתים ומחסנים ביישוב היוקרתי רשפון שבשרון. המטרה הייתה לבדוק חשדות להעלמות מס מהשכרת נכסים למגורים ומסחר. מי שעמד בראש הפשיטה היה רון חכם, פקיד שומה חקירות תל-אביב, שמנהל את משרד החקירות שאחראי על גוש דן והשרון.

חכם מספר כי רשפון לא הייתה יעד אקראי אלא מקום שהתנקזו אליו תלונות רבות בעת האחרונה. הוא מציין כי מדובר רק בתחילתה של פעילות ענפה בתחום וחושף לראשונה אילו תחומים נוספים עומדים על כוונת אנשי אגף החקירות.

למרות הביקורת שנמתחה על רשות המסים, בטענה כי מדובר בהקצאה גדולה מאוד של משאבים בפעילות שבסופו של דבר לא תניב הרבה כסף למדינה, חכם סבור כי המצב שונה וחושף כי זו אחת המטרות העיקריות שרשות המסים הציבה לעצמה בשנת 2013.

- למה בחרתם להתחיל דווקא ברשפון?

"מאז יצא לדרך 'קו הצדק', קיבלנו כמות אדירה של פניות, למעלה מ-9,000. פניות רבות התמקדו ברשפון, והגיעו תלונות על השכרת נכסים למגורים ולעסקים. החלטנו לא להסתפק בטיפול אזרחי אלא לצאת לשטח ולנהל גם חקירות במישור הפלילי. רשפון חשובה מספיק בשביל הפעילות הזו וגם בשביל ההרתעה למקומות אחרים. חקרנו את המשכירים ואת השוכרים וגילינו שם לא פחות מ-4 סוגי עבירות שונות".

- ההיקף של התופעה והממצאים הפתיעו אותך?

"אני כבר 29 שנים ברשות המסים, מתוכן 9 שנים בחקירות - מעט מאוד דברים מצליחים להפתיע אותי. כבר תקופה ארוכה שאנחנו מקבלים מידע מודיעיני על היישוב, אבל הריכוז של הדברים שראינו שם, ולראות את הדברים בשטח, זה בהחלט עושה תחושה אחרת".

- למה עכשיו?

"זו מדיניות חדשה לטפל בנושא הזה. שמנו על הכוונת גם את פיצולי הדירות וגם את הדוכנים שמושכרים בקניונים. אותנו לא מעניין העבירה על פקודת העיריות או ענייני תכנון ובנייה, אנחנו מטפלים בעניין המס.

"אם מישהו מוכר דירה שמחולקת לחמישה ומקבל פטור ממס שבח, הוא אמור לקבל פטור ממס רק על דירה אחת מתוך החמש. גם הרוכש משלם מס רכישה על דירה, אבל צריך לשלם על 5 דירות. וכמובן שיש את עניין המס על שכירות. יש לנו המון מידע על הנושא הזה, ואנחנו מטפלים בזה".

- יש הרבה ביקורת על 'קו הצדק', שמכונה כמובן 'המלשינון'.

"אופנתי עכשיו לדבר על השוויון בנטל, והגיע הזמן גם להתייחס לשוויון בנטל הכלכלי. זה לא פחות חשוב. ברמה האישית אני לא חושב שזה מלשינון. זה נועד לעשות צדק ולדאוג שכולם יישאו בעול. אני רואה את המכתבים שמגיעים דרך הערוץ הזה, והם ענייניים וצודקים".

- יש תוצאות אפקטיביות לפעילות?

"אחרי המבצע ברשפון השוק התעורר מבחינת גילויים מרצון. יהיו עוד מבצעים, וחלק מהעניין זה הרתעה. אנשים מבינים שאנחנו מטפלים בזה ושהם יכולים לקבל מחר דפיקה בדלת. אני מעדיף שאנשים יבואו בעצמם ויסדירו, ושבפעם הבאה שנבדוק לא נמצא כלום. למי שפועל על-פי חוק אין מה לדאוג".

- מה היישוב הבא שעל הכוונת?

"אם אני אחשוף מה המיקום הבא, אני אמנם אקבל הרבה גילויים מרצון ופתיחת תיקים, אבל ההרתעה גם היא חלק חשוב, ובגלל זה כולם צריכים לדעת שהם יכולים להיות הבאים בתור. גם בנושא הפיצולים, בשבוע שעבר זו הייתה רק סנונית ראשונה, יהיו עוד מבצעים, ויש בקנה משהו מאוד גדול בקרוב".