ההימור הכושל של דן כהן

ברגע אחד, בפיתול של הגורל, הסדר הטיעון המקל ירד מהשולחן

קרוב ל-8 שנים לאחר שהשופט לשעבר דן כהן הוגדר כעבריין נמלט, לאחר אין-ספור ניסים קטנים שהצילו אותו כל פעם מאימת ההסגרה לשלטונות החוק של ישראל, כהן הפך לזחוח והרשה לעצמו לנהל עם הפרקליטות משא-ומתן להסדר טיעון מתוך עמדת כוח.

הפרקליטות, זנבה בין רגליה, שבעת כישלונות ממאמצי ההסגרה, הסכימה לרדת ל-4 שנות מאסר בפועל בלבד ולקנס של כמה מיליוני שקלים. כהן דרש להסיר את ההקפאה מעל חשבונותיו בבנקים בפנמה. הוא טען: אם אתם רוצים שאשלם קנסות, אני זקוק לכסף הזה לצורך התשלום. והפרקליטות טענה: לא נאפשר לך לחיות כאיש עשיר לאחר חניה קצרה בבית-הסוהר. וכך, המשא-ומתן נתקע. לכהן לא בער כלום.

עכשיו הוא מן הסתם מצטער על ההתעקשות האחרונה הזו ועל שהתמהמה בחתימת העסקה. ברגע אחד, בפיתול נוסף של הגורל, ירדה עסקת הטיעון המקילה מן השולחן, וכהן צפוי לעמוד מול פרקליטות קשוחה הרבה יותר, שתעדיף לנהל את משפטו בלא הסדר כלל, ואם יבקש בכל זאת לנהל משא-ומתן מחודש - תציג כעת עמדה קשוחה בהרבה.

לפיתול הגורל הזה קוראים חילופי השלטון בפרו לאחרונה, לאחר שהשלטון הקודם ממש מנע בגופו את הסגרתו של כהן לפני שנתיים, לאחר שזו כבר אושרה על-ידי כל ערכאות השיפוט בפרו. ירידת הנשיא הקודם מהבמה סימנה גם את קץ מעטפת ההגנה שלה זכה כהן - אך הוא איחר להבין זאת.

איש האליטות הכלכלית והמשפטית

דברי הימים של פרשת דן כהן מלאים במיטב הקלאסיקות של פרשות שוחד והונאה מהסוג הזה: חשבונות אוף-שור, אנשי-קש, קצה חוט מחקירה אחת שהוביל לפרשייה אחרת לגמרי, עד מדינה.

עם זאת, הפרשה הזו כללה גם כמה מונחים שלא נתקלים בהם כל יום, לא כשמדובר בעבירות צווארון לבן ובמי שהסתובב במיליה היוקרתי ביותר באליטה המשפטית המקומית, כמי שהיה קשור בקשרים עבותים של משפחה ועסקים עם נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק ועם השופט העליון בדימוס יצחק זמיר, באמצעות בניהם.

חובת ההוכחה, כתמיד, מוטלת כעת על רשויות התביעה. הן להוכיח את אישומי השוחד והמירמה מעבר לספק סביר בבית המשפט - לשם כך יש לה עד מדינה, יש לקוות שבריאותו איננה רופפת - והן גם החובה להוכיח שהפרקליטות איננה עושה ולו הנחה קלה לכהן, לשעבר איש האליטות הכלכלית והמשפטית.

עד עתה, על אף התמשכות הליכי ההסגרה, הוכיחה הפרקליטות עמידה נחושה ודבקות במטרה. אולם בית המשפט המחוזי, שבו יתנהל משפטו של כהן, יהיה הזירה הבאה שבה תידרש התביעה לעמוד במבחן בוזגלו.