הצדעה אופנתית: מוזיאון העיצוב בחולון מדליק זרקור על עבודותיה של לאה גוטליב

המגמה המאפיינת את עבודותיה של לאה גוטליב, המוצגות בתערוכת המחווה עבורה, היא המעבר מעיצוב קונספטואלי לבין עיצוב משנה מציאות

בשנתיים האחרונות עסקה חברת גוטקס באיסוף, קטלוג ורישום של עבודותיה של הגברת לאה גוטליב, החל מתיעוד עשרות הקולקציות שיצרה ועד לארכיון האישי שלה. כל אלה הולידו תערוכת מחווה מרתקת בשם "הגברת עם החרציות".

הגלריה העליונה של מוזיאון חולון, מוקדשת כולה לחלק ההיסטורי של גוטקס ומעניקה הצצה נדירה לאופן החשיבה ולתהליכי העבודה של גוטליב, בדגש על הקולקציות שעוצבו על ידה בשנות ה-80 וה-90, שאותן הגדירה לא פעם כ-"אמנות מעוצבת" (Crafted Art). נוסף לצילומים ההיסטוריים, האיורים, התמונות והסיקור במגזינים מרחבי העולם, מוצגות בגלריה 13 קולקציות נבחרות ומרשימות ביותר (עם הדגמים המקוריים) שגוטליב עיצבה לאורך השנים - 9 מהן בנושא אמנות, 3 בנושא אתני וקולקציה אחת, מלכותית, לבנה וטהורה, "ירושלים של זהב" - קולקציה שלא הייתה מיועדת למכירה, אלא הוכנה במיוחד עבור תצוגת בגדי הים הבינלאומית שנערכה בדיסלדורף ב-1992 וגרמה לקהל הגרמני לעמוד על רגליו במשך עשר דקות ולהריע לה.

מעבר להצלחה האדירה, עבור גוטליב ההונגרייה, שבקושי שרדה את מלחמת העולם השנייה, הייתה זו סגירת מעגל חשובה ומרגשת.

התערוכה ממחישה היטב את העובדה שפיתוחים טכנולוגיים מקוריים היו לסמל של עיצוביה החדשניים של גוטליב ולמסחורם החזותי. גוטליב השתמשה ביריעות הלייקרה המצומצמות כבקנבס לביטוי העושר הוויזואלי המאפיין את נופי המדינה: הכחול של הים, הזהוב של החוף והמדבר, גווני השמים בעת השקיעה, כיפות הזהב והפאר של ירושלים. הצבעוניות והחומריות היו גם הן יוצאות דופן, עם שילובים של אריגים שנצבעו בטכניקות לא שגרתיות.

דרך הקולקציות השונות והחומרים הוויזואליים העשירים המוצגים בגלריה העליונה, נחשפת קריירה מלאת השראות של אישה אחת ששינתה את פניה של האופנה הישראלית במונחים מקומיים ובינלאומיים.

היסטוריה מוארת

אם החלק ההיסטורי של התערוכה מדגיש היטב את העובדה שגישתה וחזונה של גוטליב הקדימו את זמנם בתכלית באותם ימים, הרי שהחלק השני של התערוכה, המוצג בגלריה התחתונה, מתרכז בחזון העכשווי והעתידי של גוטקס, בסימן המורשת ההיסטורית שהותירה גוטליב. בחלק הזה מוצגים 11 ציורים יפים שנוצרו במיוחד על-ידי מולי גרד, מנהלת הקריאייטיב של גוטקס, שבמרכזם דגם ייחודי של שמלת ערב, הבנוי משני חלקים של בגד ים וחצאית.

מאז פתיחתו, מקדיש מוזיאון העיצוב בחולון באופן סדיר שורה של תערוכות ופעילויות המוקדשות לתחום האופנה ושם לו למטרה להאיר צדדים פחות מוכרים של תעשיית האופנה וההיסטוריה שלה. המגמה המאפיינת את עבודותיה של גוטליב המוצגות בתערוכה היא המעבר מעיצוב קונספטואלי בעל אמירה אסתטית ואמנותית לבין עיצוב המונע מרצון להשפיע ולשנות מציאות.

התערוכה תיפתח הערב (19 במארס), ותוצג עד ה-4.5