אושר דיון בייצוגית נגד יד2: "התעשרה על חשבון לקוחותיה"

‎התובע טען כי חויב עבור שיחה אל מפרסם מודעה באתר יד2, למרות ששיחה זו כלל לא נענתה ע"י המפרסם ■ יד2: "האתר פעל ופועל תמיד במסגרת החוק"

הליך תביעה ייצוגית נגד אתר האינטרנט יד2 אושר אתמול (ג') בבית משפט השלום בתל-אביב.

בכתב התביעה, שהוגש בידי עורכי הדין רענן בשן ולאה נמס-קהתי, נטען כי יד2 גרמה לנזק במודע ובחוסר תום-לב לקהל לקוחותיה והתעשרה על חשבונם - זאת לאחר שהתובע הייצוגי, אביהוא רז, הבחין כי חויב עבור שיחה אל מפרסם מודעה באתר יד2, למרות ששיחה זו כלל לא נענתה על-ידי המפרסם.

מבדיקה מעמיקה יותר התברר כי המספר אליו התקשר התובע הייצוגי שייך לשירות שהשיקה יד2 בפברואר 2010, הנקרא "מספר 2".

שירות זה, המיועד למפרסמי המודעות, מאפשר להם לפרסם מודעות באתר יד2, בציון מספרי טלפון וירטואליים המפנים אליהם שיחות, מבלי לפרסם את הטלפון האישי שלהם במודעות באתר.

למרבה ההפתעה, התברר לתובע הייצוגי כי שירות זה, המוצג באתר יד2 כשירות חינמי, מביא תמיד ובכל מקרה - גם אם מפרסם המודעה כלל לא ענה לשיחה - לחיוב ביתר של זמן אוויר של המתקשר, לעומת שיחה למספר רגיל.

מיד עם הלחיצה על כפתור ה-send נענית השיחה באופן אוטומטי, והמתקשר נאלץ לשמוע פרסומת של יד2 הנחשבת כבר כזמן שיחה. בדרך זו השיחה נענית ומחויבת בכל פעם ובכל מקרה, גם כאשר היעד לשיחה אינו משיב לשיחה.

עוד התברר כי למרות שמסרונים הנשלחים למספרים הווירטואליים המפורסמים באתר אינם יכולים להגיע ליעדם, השולח בכל זאת מחויב עבורם, וזאת מבלי שיקבל כל הודעה על כך שהמסרון לא הגיע ליעדו או שחויב בכל זאת.

מנגד טענה יד2 כי לא התקיימו התנאים לאישור תובענה ייצוגית, ובין השאר אף טענה כי הגולשים באתר לצורך עיון במודעות אותן היא מפרסמת, אינם לקוחותיה.

בית המשפט המחוזי דחה את טענות יד2, קבע כי יש לאשר את התביעה כייצוגית וחייב את יד2, בשלב זה של אישור הבקשה, בתשלום שכר-טרחת עורכי דין בסך 35 אלף שקל בצירוף מע"מ ובצירוף הוצאות התובע הייצוגי.

מיד2 נמסר בתגובה: "אתר יד2 פועל כל הזמן לשיפור השירות לגולשיו. האתר פעל ופועל תמיד במסגרת החוק. הנהלת יד2 תלמד את פרטי התביעה ותגיב בבית המשפט".