הפינוי-בינוי הכי גדול בישראל: 2,100 דירות בבת-ים

מדובר בתוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר שאושרה עד כה בישראל

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבת ים אישרה תוכנית ענק לפינוי בינוי בעיר. מדובר בתוכנית אותה מקדמות בשנים האחרונות החברות אמריקה ישראל, אשר בשליטת פיני כהן ושמשון הראל, וע.לוזון שעתידה לכלול בנייה של כ-2,100 דירות חדשות בעיר. התוכנית מתייחסת למתחם המשתרע על פני כ-20 דונם בין הרחובות ניסנבאום, הרב לוי, הרב לוזון, כ"ט בנובמבר ויוספטל. מדובר בתוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר שאושרה עד כה במקום כל שהוא בישראל.

על פי התוכנית, שאושרה כאמור בועדה המקומית, יפונו 420 דירות שיכון הממוקמות היום ב-27 בנייני רכבת ישנים ובמקומן ייבנו הדירות החדשות ב-14 מגדלי מגורים בני 40 קומות. מדובר בתהליך ארוך שהחל לפני כ-5 שנים וכעת תעבור התוכנית לאישורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. היקף הכספי של הפרויקט נאמד בכשני מיליארד שקל.

מדובר בסכום עתק לפרויקט פינוי-בינוי, שבמקרה הזה גם חריג בהיקפו כאשר עד היום בוצעו פרויקטים של פינוי בינוי בהיקף קטן בהרבה. יש לציין שבניית פרויקט בסדר גודל כזה צפויה לארוך שנים ארוכות מרגע קבלת היתרי הבנייה. במקביל, יש לזכור שכעת תעבור התוכנית לאישור הוועדה המחוזית, שגם הוא צפוי לארוך זמן לא קצר.

אפולו חברה ליזום פרויקטים לפינוי בינוי, קידמה את הליך החתמת הדיירים ורתימתם לפינוי. לדברי אמיליו פלוס בעלי החברה, "דיירי המתחם הם הזוכים העיקריים שהופכים למיליונרים ביום אחד, שכן דירותיהם צפויות להכפיל את ערכן. הדירות שהדיירים עוזבים כיום מוערכות בכ-750 אלף וכשיחזרו לגור בדירתם החדשה שוויה יהיה מוערך בכ-1.8 מיליון שקל. מדובר בפרויקט שיהפוך את פני העיר ויהווה אבן דרך בפרויקטים של התחדשות עירונית. מרבית הדיירים כבר הביעו את הסכמתם לפינוי והחלטת הוועדה המקומית מהווה עבורם אסמכתא לכך שהתכנית אכן יוצאת לפועל".

לדברי עו"ד ארז פודמסקי-שקד, מנכ"ל עיריית בת ים, "עתודות הקרקע העירוניות בישראל הולכות ומתמעטות והיכולת שלנו כחברה להעניק מגורים איכותיים הם אך ורק בדרך של התחדשות עירונית. לאור כך, העירייה חרתה על דגלה את חזון ההתחדשות העירונית ושיפור פני הרחוב האורבני. בנוסף, לבת ים אין שטחים או קרקעות חקלאיות להתרחב אליהן ולכן החזון הינו תנופת בנייה לגובה במסגרת פרויקטים לפינוי בינוי.

"חשוב לציין כי כל תכנית במסגרת התחדשות עירונית המאושרת חייבת לכלול עירוב שימושים של מגורים מסחר ושטחי משרדים זאת לצד מתן מענה הולם למקומות חניה לתושבים ואורחיהם. אנו צופים כי בשנים הבאות, עם סיום התהליכים בוועדות התכנון השונות, יתווספו לעיר עוד כ-7,500 יחידות דיור חדשות, במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית שונים, שיתנו מענה בטיחותי לתושבי העיר, לצד ההיבט החזותי".

"שמחנו לשמוע שהתוכנית אושרה. אנחנו מאמינים בעיר בת ים וחושבים שזו האלטרנטיבה הבאה של תל אביב", אמר היום משנה למנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות דרור תורן, "כל הגורמים בעירייה עושים הכל למען ההתחדשות עירונית ואני מקווה שהיא תקבל במהרה גם את אישור הוועדה המחוזית. זה מסוג הפרויקטים שהמדינה עכשיו רוצה והממשלה החדשה חותרת אליו. בפרויקט יהיו דירות גם לזוגות צעירים וגם למשפרי דיור".

אדריכל התוכנית הוא ברק ציפור.