קריימר: ישראל שיחקה תפקיד חשוב מאוד במשבר קפריסין

קריימר ודן דיקר, פרשנים באתר TheStreet, מסבירים מדוע אירופה לא נרתעה מהמו"מ של קפריסין עם רוסיה וכיצד ישראל קשורה באופן עמוק - בעל כורחה - למשבר קפריסין ■ והמסקנה: אתם חייבים לקנות את מניית נובל אנרג'י

"אתם חייבים לקנות את נובל אנרג'י . זה פטרו-דולרים". זו המסקנה אליה הגיעו ג'ים קריימר ודן דיקר, פרשנים כלכליים ב-TheStreet, כאשר הם מנתחים את המשבר בקפריסין וההשלכות הגיאו-פוליטיות שלו.

דיקר וקריימר הסבירו את התמורות בשוק הגז הטבעי לאחר גילוי "לוויתן" בישראל. כזכור, קפריסין ניהלה השבוע מו"מ עם רוסיה לקבלת הלוואה מיוחדת על מנת להימנע מפשיטת רגל, וזאת בתמורה לנתח מפוטנציאל הגז הטבעי בתחומי המים הכלכליים של האי. מו"מ זה כידוע לא צלח בסופו של דבר, אך קריימר ודיקר מסבירים שישראל היא הסיבה לכך - והכל בגלל "לוויתן".

לפי קריימר ודיקר, המו"מ של קפריסין ורוסיה נועד לשמש איום על האיחוד האירופי שמשמעותו אובדן אספקת גז מקפריסין לאירופה בעתיד. עם זאת, השניים טוענים כי האירופים לא התרגשו מהאיום והמו"מ עם רוסיה בגלל ישראל, שכן הגז מ"לוויתן" אמור בעתיד להגיע ישירות למזרח אירופה, ובכך לעקוף את הרוסים ואפילו את טורקיה, שצינור הגז עובר דרכה מרוסיה לאירופה.

"יש שינוי במבנה האספקה של האגן הלבנטיני וזה כולל כמובן את ישראל. כל זה מאיים על הגז הרוסי", אמר דיקר. "אצל הטורקים יש צינור גז שעובר דרכם כך שאספקת גז ישירות למזרח אירופה שלא דרך טורקיה זה משהו שמדאיג אותם".

כך, לפי קריימר ודיקר, שיחקה ישראל תפקיד במשבר קפריסין והצליחה לנטוע ביטחון אצל האירופים ולגרום להם לא לחשוש מהמגעים בין קפריסין לרוסיה. זו גם הסיבה, לטענת השניים, שמניית נובל אנרג'י חייבת להיות בתיק ההשקעות שלכם.