"אובמה מרח אותנו טוב טוב בהתנצלות מול טורקיה; אנחנו כמו אישה מוכה הנאלצת להתנצל רק כדי לשוב הביתה אל האלימות והטרור מחדש. מזוכיזם?"

ד"ר גיא בכור תוקף בחריפות את הפיוס עם טורקיה ■ "חיזקנו את ארדואן לקראת הבחירות" ■ וגם: 3 המלצות להתנהלות מול טורקיה מעתה ואילך

ד"ר גיא בכור מהמרכז הבינתחומי בהרצליה תוקף היום (א') את ההתנצלות והפיוס עם טורקיה. במאמר שפרסם באתר שלו - Gplanet - משווה בכור את ישראל ל"אישה המוכה הנאלצת להתנצל רק כדי לשוב הביתה אל האלימות והטרור מחדש. מזוכיזם? האם היה לנו רע להתרחק מכל זה?".

במאמר שכותרתו "הילד הדחוי" טוען בכור כי הצעד הישראלי דווקא מחזק את ארדואן לקראת הבחירות לנשיאות בטורקיה בשנה הבאה: "בעזרת המפלגה הכורדית החוקית הפרלמנט הוא מתכנן לעבור לשיטה נשיאותית - ובעזרת ישראל לנצח. כך ניתקע איתו לעוד שנים. הצעד הישראלי הוצג ככניעה בטורקיה וכניצחון נוסף של הבוס הגדול, שאינו מתפשר על עקרונותיו, למרות שבעניין הישראלי הוא בהחלט התגמש".

לבכור יש גם "בטן מלאה" על נשיא ארה"ב ברק אובמה, אדריכל הפיוס: "בכנות והנדיבות סלקטיבית הוא הצליח לפרוק אותנו מערנותנו וההוכחה היא העניין הטורקי. הוא הבין שהדרך הטובה ביותר לקנות את הישראלי היא לתת לו הכרה ואהדה סלקטיבית; תמורת זה הוא ייתן הכל. הישראלי כ"כ סובל מניכור ותוכחה עולמית, שלידיד - הנוגע בנקודות הנכונות ובג'סטות הנכונות - הוא אפילו יתמסר. זו אותה שיטה של אנואר סאדאת שהגיע לירושלים. הנדיבות, אומרים הסינים, היא האויב הגדול משום שאין אדם המסרב לנדיבות כלפיו - וכך חודרים את השריון שלו.

"אנחנו הילד הדחוי בכיתב שתמורת קצת תשומת לב מהילד המקובל - יהיה מוכן לתת הכל. במילים אחרות, 'מרחו' אותנו טוב טוב".

במאמרו טוען בכור כי ישראל וראש הממשלה שלה "לחיצים", מה שיזמין בעתיד לחצים נוספים - כולל מהאמריקאים. "יש תחושה שבקדנציה השלישית שלו נתניהו מתבקש להצטייר כסב חביב, המפייס ומקרב, בלי להבין שהתנאים במזרח התיכון רק נהיו אכזריים ומסוכנים. לא זו התדמית שיש להקרין עכשיו כלפי חוץ. תבינו: בודקים ובוחנים אתכם כל הזמן, ולא מאהבה", כותב בכור.

לא מעט שאלות פתוחות משאיר בכור באוויר; "מי בכלל אמר שיהיה שית"פ ממשלתי או צבאי עם טורקיה? האם ארדואן ישתנה עכשיו? מה יקרה בעימות הבא בעזה כשנצטרך להתחשב לא רק במצרים אלא גם בטורקים?". תשובות אין, אך המלצות להתנהגות ישראל מעתה ואילך דווקא יש: מינימום התערבות בנושא סוריה, מינימום שיתוף פעולה עם צבאי טורקיה ולא לקשור את יצוא הגז הישראלי לטורקיה באמצעות העברת צינור גז לאירופה דרך טורקיה.