האם הישראלים ישלמו חובות החשמל של הפלסטינים?

רה"מ החליט לשחרר כספים לרשות הפלסטינית, למרות שזו חייבת לחברת החשמל כ-730 מיליון שקל ■ החברה בוחנת: לרשום החוב במאזניה כ"אבוד" - ולבקש מרשות החשמל להכיר בו כהוצאה המכוסה ע"י העלאת תעריף החשמל

חברת החשמל שוקלת לבקש מצרכני החשמל הישראלים לכסות את חובותיהם של הצרכנים הפלסטינים, זאת לאחר שרה"מ הורה לשחרר כספי מסים המגיעים לרשות והוחזקו על ידי ישראל, בין היתר כדי לשמש מקור להחזר החובות הפלסטינים.

ישראל מספקת כיום את מלוא צריכת החשמל של תושבי יו"ש הפלסטינים. התושבים מקבלים את החשמל באמצעות הרשות הפלסטינית וחברת החשמל המזרח-ירושלמית. החוב המצטבר של שני הגופים לחברת החשמל מגיע ל-730 מיליון שקל. חברת החשמל מנהלת מגעים עם הרשות וחברת החשמל המזרח-ירושלמית, אך עד כה לא הושגו הבנות שיאפשרו את החזר החוב.

בסוף השנה החליט שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, לעצור את העברת כספי המסים לרשות כתגובה על החלטת האו"ם להכיר במדינה פלסטינית. הכספים שהחזיק האוצר היו אמורים לשמש כמקור להחזר החוב לחברת החשמל. אלא שלאחר ביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה, החליט רה"מ לשחרר את הכספים כמחווה של רצון טוב כלפי הרשות.

גורמים במשק החשמל אמרו ל"גלובס", כי עתה פחתו מאוד סיכויי חברת החשמל לגבות את החוב. אם לא תהיה ברירה תיאלץ החברה לרשום את החוב במאזניה כחוב אבוד ולבקש מרשות החשמל להכיר בכך כהוצאה המכוסה ע"י תעריף החשמל.

בחישוב גס נדרשת העלאת התעריף בכ-3% למשך שנה על מנת להחזיר את מלוא החוב, אך לא מדובר בפתרון לטווח ארוך לבעיית אי תשלום חובות הרשות הפלסטינית.