"לפיד בא לעבוד עבור גברת ברקוביץ' מרמת-אביב"

הפוסט שפרסם אתמול שר האוצר יאיר לפיד בפייסבוק לפיו ריקי כהן מחדרה, המייצגת לכאורה את מעמד הביניים הישראלי, מרוויחה יחד עם בן זוגה 20 אלף שקל בחודש, עורר סערה ■ "מעמד הביניים מרוויח בקושי 10,000 שקל"

הפוסט שפרסם שר האוצר בעמוד הפייסבוק שלו אודות מעמד הביניים מעורר סערה: יממה לאחר שהגדיר לפיד את מעמד הביניים הישראלי כמי שמרוויח 20 אלף שקלים בחודש, נשמעת ביקורת חריפה כלפיו במערכת הפוליטית.

"הפוסט שפרסם לפיד חושף שלשר האוצר החדש שלנו אין מושג מיהו מעמד הביניים הישראלי", האשימה ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון. "דבריו של לפיד מתנשאים ומנותקים. לפיד מקיף את עצמו ביועצים ואנשי מקצוע ימניים שהאג'נדה הכלכלית שלהם מתמקדת בחיסול מדינת הרווחה ובחלוקת הטבות לעשירים. הוא יודע להשתמש במדיה החדשה ולדבר על פוליטיקה חדשה, אבל שמות כמו אורי יוגב, שהוא שוקל למנותו למנכ"ל משרד האוצר, מסמלים את הפוליטיקה הכי ישנה שיש. יוגב, והכלכלנים האחרים שמקיפים את לפיד, הם האחראים הישירים לעלייה הדרמטית באי השוויון בעשור האחרון ולשחיקה המתמשכת של מעמד הביניים... לפיד אמנם השווה את עצמו לכבוד החג למשה רבנו, אבל בינתיים ההשוואה לרחבעם, שהבטיח לעם כי 'אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים', נראית לי הולמת יותר, והרוח החדשה שלפיד מתיימר להביא למשרד האוצר מרגישה ישנה ורעה מאוד".

"כנראה שהכנסה של 20 אלף שקל הם לא הרבה כסף בשביל לפיד וחבריו המיליונרים", האשים חברה של גלאון לסיעה, ח"כ עיסאווי פריג'. "לפיד אמר היום בצורה ברורה עבור מי הוא בא לעבוד: עבור שני העשירונים העשירים של החברה בישראל - לא עבור גברת כהן הדמיונית מחדרה, אלא עבור גברת לוי מרמת השרון וגברת ברקוביץ' מרמת-אביב", הטיח פריג' בשר האוצר החדש.

"ישראל קיבלה שר אוצר מנותק"

חברי אופוזיציה נוספים זעמו על החלטתו של לפיד להתייחס למשפחות המשתכרות 20 אלף שקלים בחודש כמעמד ביניים - ולא לאלה הנמנות עם מעמד נמוך יותר. "יש במדינה הרבה יותר גברות כהן שמשתכרות רק 5,000 שקל ועם בן הזוג שלהן אולי 10,000 שקל והן תורמות לא פחות למדינה ובקושי שורדות", הטיח בלפיד ח"כ יצחק הרצוג, ששימש בעבר כשר הרווחה.

"לפיד מתכוון לפגוע להן בקצבאות הילדים המאזנות במעט את סל ההכנסות המשפחתי שלהן", הוסיף הרצוג וקרא ללפיד להתעורר: "מעמד הביניים האמיתי נמצא שם".

מי שהצטרף למחאה נגד לפיד היה מי שעמד עד לא מזמן בראשות ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "ישראל קיבלה שר אוצר מנותק. מנותק מהמובטלים הרבים בעם וממשתכרי שכר מינימום. מנותק מהצורך של שר האוצר לטפל בכל חלקי הציבור, באבטלה ולטפל במצוקתם של הקשישים, בחולים והחלשים בחברה. לא כולם זוכים להשתכר עשרת אלפי שקלים בחודש".

הפוסט שעורר את הסערה

אני רוצה שנדבר על גברת כהן", נפתח הפוסט של לפיד שחולל את הסערה. הפרסום, שתיאר את פנייתו של לפיד לבכירי האוצר מתאר את מצבה של ריקי כהן מחדרה - "מורה בת 37 בבית ספר תיכון. בעלה עובד בחברת היי-טק והם מרוויחים ביחד קצת יותר מעשרים אלף שקל בחודש".

"אנחנו יושבים פה יום אחרי יום ומדברים על איזון התקציב, אבל התפקיד שלנו הוא לא לאזן גיליונות אקסל, אלא לעזור לגברת כהן", פנה לפיד לבכירי משרדו. לפיד בחר בגברת כהן מחדרה כדמות מייצגת של מעמד הביניים בישראל. לדבריו: "יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלהם".

"מעמד הביניים מורכב מאנשים שקמים בבוקר, עובדים קשה, משלמים מיסים, אינם שייכים לשום סקטור אבל מחזיקים על גבם את הכלכלה הישראלית", אמר. לפיד ביקש לדבריו מאנשי המשרד לקיים ישיבה מיוחדת "על גברת כהן", שבה "כל אחד מאיתנו יציע איך אנחנו יכולים לעזור לה", כתב שר האוצר הנכנס - וקומם עליו רבים במערכת הפוליטית.

אלפי תגובות של אזרחים זועמים: "לפיד חי בבועה"

הפוסט של שר האוצר לא השאיר גם את הגולשים אדישים. הפרסום זכה ללמעלה מ-3,000 תגובות, רובן ככולן נזעמות: "ומה עם אלה שממש מנסים לשרוד ולא מרווחים 20 אלף? אם היו לי 20 אלף בחודש הייתי מצטמצמת וחיה כמו מלכה. אפילו על 15 אלף אני מוכנה לחיות", כתבה ללפיד אחת המגיבות. "גם אני מורה בת 35, רווקה, שמתקיימת ממשכורת עלובה שלא מאפשרת לי אפילו לחלום על דירה", כתבה מגיבה אחרת.

"יאיר, אתה חי בבועה. אם אשתי ואני היינו מרוויחים קצת יותר מ 20 אלף שקל בחודש, לא היינו מקטרים והיינו שמים כסף בצד לדירה לילדים. הבעיה היא שהרוב מרוויח הרבה פחות מזה", האשים אחר. "אני מתבייש. גם בשבילך. אם נקודת הפתיחה שלך היא הכנסה של 20,000 ש"ח לחודש - סימן שאתה מזמן מנותק מהציבור", סיכם בזעם.