מנכ"ל יד2: "אנחנו לא אחראים להעלאת מחירי הדיור"

אתר יד2 מנסה לעורר את שוק מוצרי היד השנייה ובונה עליו כמנוע הצמיחה הבא ■ המנכ"ל יבין גיל-מור: "אנחנו רוצים להביא את הגראז' סייל האמריקאי לישראל"

אחרי שהפך לכתובת העיקרית של הגולשים שמחפשים בית או מכונית ונכנס לרשימת 6 האתרים הפופולריים בישראל, מנסה כעת יד2 להמר על מנוע צמיחה חדש: שוק מוצרי יד שנייה.

"צריך לחנך את הגולשים שלא הכול חייבים חדש, וגם אם אתה רוצה מוצר חדש, אז קודם תמכור את הישן, כי אין סיבה לאגור דברים. אני מאמין שבכל בית יש מוצרי יד שנייה בשווי של 5,000-10,000 שקל, ורוב האנשים פשוט לא נפטרים מהציוד הזה", מסביר מנכ"ל האתר, יבין גיל-מור.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא עולם התינוקות, שבו הורים נוטים לקנות מוצרים ורהיטים חדשים ולא משומשים. "יש חלק מהצרכנים שמרגישים שהם חייבים לקנות עגלה ומיטה חדשה. אפילו שידת החתלה - איך שידה יכולה להינזק ברמה כזו שאי-אפשר לקנות אחת משומשת?", שואל גיל-מור.

"בעולם של דירות וכלי רכב כמובן שאין לישראלים בעיה לקנות ולמכור יד שנייה, אבל בעולם של מוצרים יש רתיעה לרכוש יד שנייה", הוא מוסיף.

דווקא מהחששות האלה, הוא מסביר, נולדות תגובות מפתיעות לביקוש בתחום. "אני מקבל הרבה תגובות של 'אתמול העליתי למכירה מיטה זוגית, והיא נמכרה תוך יומיים'. אנשים מופתעים לטובה מהענף הזה, ולכן אנחנו צריכים להוביל חינוך שוק בנושא של מוצרי יד שנייה.

"בשנה שעברה הרמנו יריד של מכירת מוצרים משומשים, והגיעו 60 אלף איש ביומיים. יש פוטנציאל גדול, במיוחד כי הקהל הולך ומשתנה. פעם ישראלים היו בקטע של 'שופוני', אבל היום יש יותר ישראלים שמשווים מחירים, ולאט-לאט גם קם גל של ישראלים שקונים משומש".

מה השכן שלכם מוכר?

הרצון לדחוף חזק יותר את עולם מכירת המוצרים המשומשים הביא באחרונה את החברה לקדם מהלך אסטרטגי-שיווקי יוצא דופן, עם אפליקציה סלולרית שמשנה את הדרך שבה האתר הציג מודעות עד כה. במקום רשומות, מילים והרבה מספרים, אפליקציית "יד2 בקטנה" מציגה שלב אבולוציוני שנוטש את הממשק הגרפי המוכר והמעט מיושן של יד2 ואתרי לוחות אחרים, לטובת חזות ויזואלית הרבה יותר.

הרעיון מאחורי האפליקציה הוא קידום התמונות בפרונט והצגת מוצרי יד שנייה שנלקחים מהאתר הפופולרי אך מופיעים על בסיס מיקום המשתמש. כך, המשתמש יכול לראות מה מוכרים השכנים שלו, ובצורה זו לא רק לחסוך כסף בקניית מוצר משומש במקום חדש, אלא גם לחסוך בהוצאות דלק ולא לנסוע רחוק כדי לרכוש משהו שאולי נמצא קרוב יותר.

המוצרים מוצגים ברדיוס של עד 5 ק"מ, כשמי שמחפש מעבר לכך מופנה לאתר יד2. בנוסף, האפליקציה מנצלת גם את המצלמה בטלפון ומאפשרת העלאת מוצרים באופן מהיר על-ידי צילום והעלאה לשרתי החברה.

"האפליקציה באה מכיוון אימפולסיבי ומעט עצלני, כדי להראות למשתמש אילו מוצרים נמצאים סביבו במרחק הליכה ישירות מהמכשיר הנייד שלו", מסביר גיל-מור. "אנחנו רוצים להביא לציבור הישראלי את עולם הגראז' סייל (Garage Sale) האמריקאי, שבו אנשים מוכרים פריטי יד שנייה בחצר ביתם".

גיל-מור מסביר כי הדגש הוויזואלי נלמד מהחוויה שמספק שירות השכרת הבתים של airbnb, שם נשלחים צלמים מקצועיים לצלם יחידות דיור של אנשים שמוכנים להשכיר אותן לאנשים אחרים בעולם. עם זאת, יש לציין כי האפליקציה של יד2 שהושקה באחרונה מזכירה אפליקציה ישראלית אחרת בשם "השכונה", שהושקה ביולי 2012.

ביד 2 משיבים על כך כי "שוק האינטרנט והמובייל הוא שוק דינמי שמשתנה ומשתפר ברמה יומית. קיימים הרבה אתרים ואפליקציות דומות, והתחרות אחר המוצר המושלם תורמת בעיקר לצרכנים".

גיל-מור מסביר כי האפליקציה האחרונה היא חלק מניסיון לעבות את הכלים המוצעים למשתמשים דרך המובייל, שם נרשמת מגמה טבעית של עלייה בהיקפי השימוש. הניידות והזמינות הופכים את המכשירים ליותר רלוונטיים בשוק של מכירות.

"עד סוף השנה, מחצית מהגולשים שלנו יגיעו מהמובייל", אומר גיל-מור.

הזרועות של יד2

אתר יד2 נחשב לאחד האתרים הפופולריים בישראל, ובפברואר האחרון נכנסו אליו כמיליון גולשים בפועל, וכמות הדפים הנצפים בו היא השלישית מבין האתרים הישראליים, לפי נתוני ועדת המדרוג לגלישה באינטרנט בישראל.

על אף הנתונים המרשימים, קשה לאמוד את התמונה המלאה בשוק הלוחות האינטרנטיים, בעיקר כיוון שנתוני הוועדה לא מציגים את המתחרה הגדול, אתר winwin מבית "ידיעות אחרונות", פשוט כי הוא בחר שלא להימדד. "winwin לא שם בגלל שאולי הנתונים לא מחמיאים להם", אומר גיל-מור.

המובילות בשוק הלוחות הישראלי מעלה את השאלה סביב היכולת של החברה להמשיך לצמוח. גיל-מור רואה את הצמיחה במוצרי יד שנייה, אך לא שולל על הסף אפשרות לצאת מגבולות ישראל.

"זה אפשרי לצאת לחו"ל. המותג עצמו לא רלוונטי בחו"ל בגלל השם הישראלי, אבל יש לנו את הידע והניסיון לשכפל את ההצלחה בשווקים מתפתחים אחרים", הוא אומר אך ממהר לסייג: "בסופו של דבר זו החלטה של קבוצת בזק, שהיא הבעלים של וואלה ושלנו, וכידוע היא מתמקדת בשוק המקומי".

כחלק מהניסיונות לצמוח בשוק המקומי, ניסתה החברה להשיק בנובמבר 2010 מחירון רכב מודפס שיתחרה במחירון המיתולוגי של לוי יצחק. אך המציאות הייתה קשה, והמיזם נכשל.

"זה היה ניסיון גרוע מאוד", מודה גיל-מור. "לא הצלחנו לאסוף מספיק מפרסמים כדי לממן את הפעילות. מצד שני, הכניסה של המובייל העלתה פי חמישה את שיעורי הגלישה למחירון המקוון, ולכן עזבנו את הפרינט והתמקדנו במובייל. אנחנו פועלים עם שתי חברות רכב ועם בנק מזרחי-טפחות ונמצאים במגעים עם חברות ביטוח".

ניסיון אחר לקרוא תיגר על מותג צרכנות ישראלי היה בהשקת אתר השוואות המחירים kama בספטמבר 2009, כתחרות מול אתר זאפ הוותיק מבית דפי זהב.

בראיון שהעניק ל"גלובס" בנובמבר 2010, זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד מנכ"ל יד2, הצהיר גיל-מור כי "נהיה במקום הראשון מבין אתרי השוואת המחירים. תוך שנתיים נגיע ל-50% מהשוק".

היום ברור לכול שהמצב רחוק מכך. בעוד שלאתר kama גלשו בחודש שעבר 104 אלף גולשים בפועל, אל זאפ גלשו כ-815 אלף גולשים.

"kama הוא אתר שלא הצליח לפצח את דרכו מול גוף מוביל והוא לא מספיק משמעותי בשוק", מודה גיל-מור אך מסרב להיכנע ולחשוב על מחשבות לסגור אותו: "הוא יעיל ולא הפסדי ונותן ערך למי שמחפש מוצרי יד שנייה ביד2 ואז מופנה להשוואת מחירים של kama. אנחנו עדיין מחפשים את פריצת הדרך למרות שברור שברמה השיווקית לא נוכל להפוך אותו להיות משמעותי".

ועדיין, למרות ההשתרכות מאחור בשוק השוואת המחירים, גיל-מור מפתיע ואומר: "הפער בין זאפ ל-kama אולי גדול, אבל הוא יותר קטן מהפער בין יד2 ל-winwin".

מותג אינטרנטי נוסף שנמצא תחת המעטפת של יד2 הוא אתר הדרושים jobcity, שהתחיל כשותפות בין יד2 לבין וואלה, ובעקבות עסקת הרכישה הפך לחלק אינטגרלי מהחברה. גם במקרה הזה האתר מפגר מאחורי המוביל בתחום, אתר alljobs מבית "ידיעות אחרונות". כך, בחודש פברואר גלשו 240 אלף גולשים ל-alljobs, לעומת 80 אלף לאתר ג'וב סיטי.

"שוק הדרושים מאוד תחרותי. אנחנו נמצאים בין המקום השני לשלישי ומחפשים את דרכנו להיות יותר משמעותיים", אומר גיל-מור.

ולמרות זאת, באתר החברה-האם - וואלה - לא ניתן למצוא זכר ל- jobcity. מי שיקליק על מדור הדרושים באתר יגיע לעמוד "וואלה Jobs", שבצדו מופיע בקטן הלוגו של jobcity. זאת, בעוד jobcity פועל כאתר עצמאי במקביל.

"אנחנו מתמקדים ביד2 דרושים. זה המותג המוביל, וזה מה שתופס יותר אצל הציבור", מסביר גיל-מור את ההתנהלות.

"אני לא מייצר את הביקוש ולא את ההיצע"

על אף כל הפעילות מסביב והניסיון להכתיב אסטרטגיית צמיחה סביב מוצרי יד שנייה, האתר הישראלי השישי בפופולריות שלו מזוהה בראש ובראשונה עם שוק הנדל"ן המקומי. מחירי הדירות להשכרה ולמכירה נוסקים כמעט ללא סוף, ויש מי שמפנה אצבע מאשימה לאתרי הלוחות האינטרנטיים, ובראשם יד2, בכך שהם מאפשרים לאנשים להעלות מחירים וליצור אפקט עדרי.

גיל-מור לא מוכן לקבל את האשמה. "אנחנו לא אחראים על העלאת מחירי הדיור. יש אווירה ציבורית של לחץ, ויש המון מבקשי דירות ומעט היצע. אני לא מייצר את הביקוש ולא את ההיצע. אני רק המראה. מה שאנחנו מציעים הוא שוק משוכלל של מכירת וקניית דירות, ואני מאמין שתנאי השוק מאזנים אחד את השני. אם אתה מבקש מחיר גבוה ולא סביר על הדירה שלך, אז פשוט לא תקבל שיחות טלפון", הוא אומר. "בשוק לא משוכלל היית מוכר את הדירה במחיר זול מדי כי לא היית יודע כמה שווה הדירה שלך באזור שלך".

- מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להוריד או לפחות להאט את עליית מחירי הדיור?

"אין פתרון מיידי. כדי שמדינת ישראל תפתור את בעיית עודף הביקוש, היא צריכה לייצר יותר דירות. זה מתחיל בקרקעות ובאישורים, ולכן הפתרון המהיר ביותר יכול להגיע רק בעוד 3-4 שנים".

10 המוצרים הכי פופולריים ביד 2
 10 המוצרים הכי פופולריים ביד 2

 המוצרים הכי פופולריים ביד 2
  המוצרים הכי פופולריים ביד 2