לפיד והעקרונות גפני והתחנונים

פשר שבחי הפקיד לשעבר שוקי אורן לשר האוצר לשעבר שטייניץ

"בכל החגיגות האלה נשכח דבר חשוב אחד, אם זה היה תלוי ביצחק תשובה - מדינת ישראל לא הייתה רואה גרוש! ועכשיו המדינה תקבל מקידוח תמר 20 מיליארד דולר יותר ממה שתשובה היה מוכן לשלם, וכל זה באמת בזכות אדם אחד - יובל שטייניץ" - דברי שוקי אורן, לשעבר חשב שר האוצר, שנכתבו ב"אתר הרשמי" של משרד האוצר, פייסבוק.

נעים לקרוא דברי שבח במיוחד על שר מפיו של פקיד שאינו זקוק עוד לחסדיו של אותו שר. זה מעניק אמינות יתר לדברים, אבל זה לא פשוט כמו שזה נראה או נשמע, על רקע דברים שכתב אותו אורן, על אותו השר באותו פייסבוק, בינואר: "בהקשר של הגירעון של 2012 קשה להאשים את שר האוצר, שהרי הוא פוליטיקאי מזדמן. עכשיו רואים מהו הנזק של הכלכלה של שר אוצר חלש?".

במארס שטייניץ שר אוצר חזק, בינואר הוא אדם שחולשתו הסבה נזק רב לאוצר המדינה. אמנם בשביל להיות הוגן, צריך לציין שמבחינה לוגית זה לא בלתי אפשרי. בהחלט ייתכן להעריך אחרת פועלו של אדם, בשני מועדים ונושאים שונים. בינואר - הגירעון בתקציב המדינה. בחודש מארס - הצלחת היוזמה של שטייניץ בעניין קידוח תמר, מה שהופך את שטייניץ בעיני אורן לאדם חזק.

מבקרי יאיר לפיד טוענים נגדו בעיקר לחוסר ניסיון. אבל משה גפני (יהדות התורה) רואה בלפיד גם את הפגם של חוסר עמוד שידרה. לפחות, לעומת שדרתו האיתנה של גפני עצמו. מה אומר יו"ר ועדת הכספים לשעבר? שהתמלוגים הגבוהים שהמדינה תקבל מקידוח תמר הם בזכותו, וגם בזכות שטייניץ. הם שניהם, באותה מידה, על-פי גפני - והדבר מוכיח שיש לו עמוד שדרה איתן.

תחנוני חרדים

אלא שבעניין זה נדמה לי שלפיד לא צריך להוכיח את החוסן שיש בו. הוא הוכיח אותו, יחד עם נפתלי בנט, בעת המו"מ הקואליציוני על הממשלה הנוכחית. בזמן שהמפלגות החרדיות התבכיינו על דלתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביבי עצמו בא לבקש על נפשו הפוליטית אצל לפיד ובנט.

כזכור, זימן ראש הממשלה לעזרתו את כלי הנשק המוכרים והוותיקים, החל מהבטחות, הפחדות, איומים וכיו"ב. גם לפיד וגם בנט לא התפתו לאף אחד מאלה וגם לא התכופפו, הם הלכו לקראת המטרה ולא נתנו לשום דבר להסיט אותם ממנה.

ואיפה היו גפני והקולגות החרדיות שלו בכל התקופה הזאת? הם התחננו על נפשם אצל כולם, גם אצל מחנה לפיד-בנט, וגם אצל ראש הממשלה. הם ויתרו על עמדה אחת, ויתרו על עוד עמדה, כולם היו בטוחים שבשלב כלשהו ישיגו את מבוקשם באמצעות הוויתורים, כפי שהיה נהוג בעבר. אבל כולנו עמדנו משתאים לנוכח העובדה ששני ה"רעים", לפיד ובנט, לא חיפשו ויתורים, אלא עיקרון. והעיקרון היה ממשלה בלי חרדים. ולכן היום החרדים שנדחו מאשמים את דוחיהם בפחדנות. כיף לשמוע אותם במעמד הזה.