תחרות בין 4 קבוצות תקשורת?

למה פרטנר וסלקום לא נכנסות לתחום הטלוויזיה באינטרנט?

בדיקה כלכלית שביצעה לאחרונה אחת מחברות הסלולר בנוגע לאפשרות להיכנס לתחום הטלוויזיה, העלתה שאין כל כדאיות כלכלית במהלך.

כדי להקים פעילות טלוויזיונית רצינית ברמה שתתחרה בהוט וב-yes, נדרשות השקעות של מאות מיליוני שקלים ומעבר ל-EBITDA (רווח לפני פחת ומסים) כעבור 3 שנים. זאת בתנאי שמבטלים את התשלום על הג'יגות (הפצה ושינוע קישוריות אינטרנט ללקוחות). אם זה לא יקרה, החזר ההשקעה הוא ארוך יותר ותלוי בנתחי השוק שיושגו.

זאת בתמציתיות הסיבה לכך שפרטנר וסלקום לא נכנסות לתחום הטלוויזיה על גבי האינטרנט. זו גם הסיבה שפרטנר העדיפה להתחיל במשהו קטן כמו שיווק ה-Apple T.V, וסלקום לא מכניסה את הרגל למים אף על-פי שיש לה מערכת מוכנה לשידור.

ברקע, צריך לראות את התמונה כולה, והיא ששוק הטלוויזיה סובל מהפסדים כבדים, והציבור, בעיקר הצעירים, רואה פחות ופחות טלוויזיה ועובר לצפייה בתוכניות דרך המחשב.

אז מתי החברות ייכנסו לטלוויזיה? התשובה ככל הנראה לא קשורה ישירות לסיפור הג'יגות, אף שביטול התשלום כן יכול לסייע.

ככל שהוט מובייל תמשיך במבצעים ותמשוך את השוק למחירים נמוכים מאוד - התמריץ של פרטנר וסלקום להיכנס לטלוויזיה יגדל למרות ההפסדים שיהיו כרוכים בכך. וזה למה? מפני שכרגע הנזק הוא נסבל.

פרטנר כמעט עצרה את נטישת הלקוחות באמצעות 012 מובייל, והחברות מרוויחות פחות, אבל לא מפסידות. ברגע שהאיום יהיה כואב יותר וימשיך לשחוק את רווחיהן, לא תהיה להן ברירה והן יהיו חייבות להתחרות בפטריק דרהי, בעל השליטה בהוט, ובמקור ההכנסות הגדול שלו - הטלוויזיה - וזאת על מנת לצנן אותו ולהקשות עליו לאור מינופו המורכב גם כך.

החברות מעריכות כי דרהי לא יוכל וגם לא ירצה להמשיך במבצעים, משום שגם הוא נשחק, אבל גם מכיוון שהגיע לכמות המנויים שתאפשר לו לקבל בחזרה את הערבויות שהפקיד בזכייה במכרז הסלולר, ולכן אין לו סיבה לשמור על מחירים נמוכים בסלולר.

השאלה כעת היא מה יקרה עם התוכנית של משרד התקשורת להקמת שוק סיטונאי שבבסיסו 4 קבוצות תקשורת (בזק, הוט, פרטנר וסלקום).

אם פרטנר וסלקום לא ייכנסו לטלוויזיה, צפוי לקרות הגרוע מכל - הוט ובזק ימשיכו להיות דואופול בתשתיות הקוויות, והתחרות המיוחלת תידחה למועד בלתי ידוע.