ניצול השואה שנלחם נגד עיכוב בניית 2,176 דירות ברחובות

יצחק רוזן, בעל קרקע חקלאית ברחובות, התלונן בפני מבקר המדינה על התנהלות משרדי הממשלה בטענה לעיכוב הקמת שכונת מגורים חדשה בעיר

יצחק רוזן, ניצול שואה בן 88 ובעל קרקע חקלאית ברחובות, פנה לאחרונה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בתלונה על התנהלותם של 3 משרדי ממשלה: משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הביטחון, בטענה כי אלה מונעים זה עשרות שנים הקמתה של שכונת מגורים חדשה בת 2,176 יחידות דיור בעיר.

מדובר בקרקע הכוללת 830 דונם, הממוקמת סמוך לבית-החולים קפלן, שכונת רחובות החדשה ושכונת צמודי הקרקע חבצלת.

בתלונה למבקר שהגיש באמצעות עו"ד אמיר זנדר, מספר רוזן כי בשנות ה-70 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רחובות את שינוי ייעוד הקרקע במטרה להקים עליה 2,500 יחידות דיור. לאור אישור התוכנית, רכש רוזן בשנת 1973, יחד עם אחיו, 36 דונם מהשטח.

התוכנית הונחה על שולחן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בשנות ה-90, אך נתקלה בהתנגדות המשרד להגנת הסביבה בשל רעש הנגרם על-ידי המטוסים בבסיס חיל האוויר תל-נוף הסמוך, וקידומה עוכב.

בשנת 2004 הוגשה לוועדה המחוזית תוכנית מעודכנת שכללה הקמת 2,176 יחידות דיור, 260 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ושטחים ציבוריים פתוחים בהיקף 215 דונם. הוועדה המחוזית החליטה בשנת 2007 להפקיד רק את החלק בתוכנית המתייחס לשטחי התעסוקה ולא לכלול בה אפילו יחידת דיור אחת.

עיריית רחובות, שיזמה את התוכנית, ובעלי הקרקע הגישו למועצה הארצית לתכנון ובנייה ערר על החלטת הוועדה המחוזית, וזו קיבלה בשנת 2009 את הערר וביטלה את החלטת הוועדה המחוזית. אלא שהמשרד להגנת הסביבה עמד על התנגדותו, בנימוק כי מפת הרעש לא מאפשרת בנייה על הקרקע.

רוזן טוען בתלונה כי מפת הרעש שעליה נסמכים גורמי התכנון השונים עד היום אינה מעודכנת, מאחר שהיקפי הרעש במקום פחתו, ומפת הרעש לא עודכנה.

רוזן מסביר כי בשנת 2008 פנה קיבוץ גבעת ברנר הסמוך לבסיס תל-נוף למשרד להגנת הסביבה בבקשה לקבל נתונים מעודכנים, ובסיום בדיקה שנערכה בינואר-מארס 2008 הגיש דוח לפיו מפלסי הרעש מהפעילות האווירית בתל-נוף נמוכים מאלה המופיעים במפת הרעש שהמשרד להגנת הסביבה מחזיק בידיו.

ביולי 2009 נימק ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, בדיון בוועדה המחוזית את הצורך ביחידות דיור נוספות בעיר ואת השינויים בתחומי הרעש. אך המשרד להגנת הסביבה טען כי לא ניתן לשנות את תחומי הרעש.

"התמהמהות משרדי הממשלה מעוררת תמיהה בצל מצוקת הדיור במדינת ישראל בכלל ולאור מצוקת הדיור באזור המרכז בפרט", ציין עו"ד זנדר בתלונתו למבקר, והוסיף כי לאור העובדה שהמבקר עוסק בימים אלה בסוגיית מחירי הדיור בישראל, ראוי כי ישלב בבדיקתו גם את מקרה זה.