האם מחיר המים יירד? מעל 3 מיליארד שקל הושקעו ב-2012

בכוונת רשות המים להגיש לאישור מועצת רשות המים בקרוב הצעה מפורטת לשינויים, דרישות לייעול בתפקוד תאגידי המים והקטנת עלויות התפעול וההנהלה אשר יאפשרו גם הקטנת תעריף המים לצרכן

בשנת 2012 הושקעו בפיתוח ושיקום תשתיות משק המים בארץ מעל ל-3 מיליארד שקל. כך עולה מהדוח השנתי של רשות המים שפורסם היום (ה').

הגדלה עקבית של יצור מים מותפלים, במקביל להרחבת השימוש החוזר בקולחין, המשך הפעילות לשימוש יעיל ושנתיים של גשם קצת מעל הממוצע אפשרו למשק המים להתאושש במהירות ולעבור מתקופת המשבר ורצף 7 שנות הבצורת למצב של התייצבות להערכות הדרגתית למשברים עתידיים.

ברשות מציינים כי משק המים הישראלי עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש - ממשק הנשען רק על מקורות מים טבעיים עברנו תוך כעשור למשק יציב, כשכבר כיום: כ-50% מהמים שבהם אנחנו משתמשים: מיוצרים (התפלה ושימוש חוזר - לא מגיעים מהטבע).

חשוב להבין שהביקוש למים בארץ, כלומר הצריכה שלנו, גדולה יותר מכמות המים שהטבע מספק. לכן רק ניהול מקצועי ופיתוח של משק המים על-ידי התפלה ומחזור של שפכים - הם שמאפשרים לנו לפתוח בבית את הברז ותמיד - לקבל מים זורמים.

ברשות המים מציינים כי כמויות המים לחקלאות הוגדלו, ואף יש הערכות להגדלה נוספת (אך המגבלות באפשרות להעלאת התעריפים לחקלאים עלולות לעכב מימון תכנית פיתוח יקרות בעיקר בפריפריה), וכמו כן, הוכפלו תוך שנתיים כמויות המים השפירים המוקצים לטבע (מ-15 מיליון מ"ק ל-31 מיליון מ"ק) ומעבר לכך משוחררים מעיינות, ובנוסף מוקצים מים ממוחזרים ומליחים.

במהלך 2012, תוך יישום רפורמת תאגידי המים והביוב ברשויות המקומיות התגבש הצורך בשינוי ושיפור בתחום, ובכלל זה בדרישות לייעול בתפקודם והקטנת עלויות התפעול וההנהלה אשר יאפשרו גם הקטנת תעריף המים לצרכן. בכוונת רשות המים להגיש לאישור מועצת רשות המים הצעה מפורטת לשינויים אלה בקרוב.

עוד מציינים ברשות כי בהשוואת מחירי המים והביוב עם מדינות שונות בעולם עולה כי מחיר המים בישראל נמוך יחסית למדינות שבהן אף משאבי הטבע זמינים יותר. רשות המים יישמה בפועל את החלטת וועדת הכספים למתן תמיכות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים דרך תעריף המים, וההטבה מסופקת על-ידי מנגנון מורכב לכ-250 אלף זכאים.

בתגובה לדו"ח השנתי שפרסמה היום רשות המים, אמר מנכ"ל ארגון עובדי המים, ארז וייסמן: "עד מתי מתכוונת רשות המים להמשיך להסוות את מחדליה באמצעות ליבוי מאבק מיותר בין הצרכן הפרטי לחקלאים? אין כל קשר בין הסכם המים שנחתם עם החקלאים וקובע את תקרת העלות המקסימלית עבור מי מקורות לחקלאות, לבין השקעות בפיתוח תשתיות בפריפריה. כל ניסיון של רשות המים לכרוך בין הדברים ולהצדיק את מחירי המים השערורייתיים לאזרחי ישראל בצריכת המים לחקלאות, הוא בגדר אמירה פופוליסטית המהווה הסתה חמורה כנגד החקלאים. המגמה של רשות המים להציג את החקלאים כמי שגוזלים את המים מהציבור היא הטעייה מכוונת על גבול השערורייתית. לאחר שעברו לשימוש במי קולחין, פינו החקלאים למעלה מ-600 מיליון קוב מים לצרכן הפרטי ולמרות זאת עדיין מתעקשת רשות המים לנהל מלחמה מתמשכת, ללא כל צידוק, נגד החקלאות בישראל".