נעילה שלילית בבורסה; טבע ירדה 1.1%, מלאנוקס עלתה 2%

איזיצ'יפ וטבע יורדות עקב פערים שליליים מול ניו יורק ■ זיו סגל: הזדמנות קניה בטבע ומלאנוקס ■ מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-225 מיליון שקל

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (א') בירידות שערים, לאור החולשה בוול סטריט ביום שישי ועל רקע פערים שליליים במניות דואליות מרכזיות. השאלה הגדולה ששואלים את עצמם הסוחרים היא אם צפויה התאוששות במחזורי המסחר שנפלו בימים האחרונים לשפל. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-377 מיליון שקל.

הסוף לתקציב הדו שנתי: שר האוצר יאיר לפיד הודיע הבוקר כי החליט על ביטול התקציב הד-שנתי וחזרה למתווה תקציבי חד-שנתי. ההחלטה התקבלה בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מלשכת שר האוצר נמסר כי "בניית תכנית עבודה משקית שנתית מאפשרת הקטנת מרווחי טעויות בין התחזיות להכנסות המדינה ממיסים ולתהליכים משקיים מקומיים וגלובליים לבין מימושן בפועל, יכולת איתור וזיהוי מוקשים גרעוניים בזמן וייצור מיידי של פתרונות והתאמות תקציביות בתכנית העבודה של המשק לאורך שנת הכספים. הפערים הגדולים בין התחזיות הד-שנתיות להיקף הכנסות המדינה ממיסים הלכה למעשה, הובילו את המשק לאובר-דראפט העמוק מולו אנו ניצבים כעת".

במקביל, לפיד מתחיל לאייש את התפקידים תחתיו, ומתחיל במינוי היסטורי - לראשונה תחזיק אשה במנכ"לות. המנהלת הכללית החדשה צפויה להיות יעל אנדורן, שעמדה בראש קרנות הפנסיה הוותיקות "עמיתים" שמנהלות נכסים ביותר מ-160 מיליארד שקל.

בזירת המט"ח בינתיים הדולר ממשיך לאבד גובה ובמהלך המסחר ביום שישי ירד לרמה של 3.608 שקלים. "אנו מעריכים כי גוברים הסיכויים כי בנק ישראל יחזור להתערב וירכוש דולרים אם המגמה בשוק לא תשתנה בעצמה, לכן אנו ממליצים על איסוף הדרגתי וחשיפה למטבע הדולר בדרכים השונות בהתאם לצרכי הלקוח". כך כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית על שוק ההון.

בנוגע לאינפלציה הצפויה מעריכים באגוד כי מדד חודש מארס ירשום עלייה של 0.2% ובמקביל הורידו את תחזית אפריל ל-0.4% לעומת 0.6% בתחזית קודמת. "נראה כי הירידה במחירי הדלק, העובדה שפסח הוקדם למארס והחשמל והמכוניות שיתייקרו רק במאי יפחיתו את מדד אפריל שנוטה בד"כ להיות גבוה יותר".

זיו סגל: הזדמנות בטבע ומלאנוקס

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", כותב השבוע כי "מסתבר שהקדמנו להכריז על "חסר סדר דשדוש" ביחס לשוק המניות המקומי. הגם שאנחנו טור ניתוח טכני בעיתון הפיננסי של ישראל, לא נמרח במילים את חוסר העניין המצטבר ביחס למדד. תמיכה באזור 1220, התנגדות באזור 1250 וכשיהיה משהו מעניין נחזור לעדכן".

"אחת הסיבות לחולשת תל אביב 25 היא (או אולי הייתה...) טבע. אין זה סוד שכבר זמן ממושך אנחנו מצביעים על חוסר העניין בהשקעה במניה. אינטואיטיבית, גם מהלכיה העסקיים, הפיננסיים והיחצ"ניים של החברה מחזקים את התחושה שזו לא אותה הטבע שהכרנו. הרבה משקיעים עוד מחזיקים אותה על האמונה שטבע היא מניה לכל החיים אבל זכרו שאין כמעט מניה כזו (אם יש היא בד"כ של חברת אחזקות שמשנה את האחזקות הסקטוריאליות שלה) וששוק התרופות עובר שינויים".

יחד עם זאת, כותב סגל, מבחינה טכנית יש לטבע תמיכה יפה באזור ה-39 דולר. תמיכה שאומרת להזניח בצד את העייפות מהמניה ולתת לה סיכוי. ככל שהשקעה לא נראית לכם ועייפתם ממנה, איתות טכני לקניה הוא איתות עסיסי יותר. הגנה על פוזיציית רכש ניתן למקם מתחת ל-38.5. גם מלאנוקס , עוד להיט ישראלי, נמצאת במצב של הזדמנות קניה. תמיכה יפה מעל 55, התנגדות באזור 60. מהלך מעל 60 דולר יחשב סימן חיובי. הגנה מתחת ל-53.5. אז אולי כשהתעייפנו מלסקר את הדשדוש של תל אביב 25 הוא דווקא יעלה? יודעים מה? זה איתות טכני לא רע...

מוביוס אופטימי

מארק מוביוס, יו"ר חטיבת ההשקעות לשווקים מתפתחים בקבוצת טמפלטון (הידוע בכינויו "גורו השווקים המתפתחים"), אמר אתמול בראיון ל-CNBC כי "שוק השוורים האדיר הגיע, והוא כאן כדי להישאר". הסיבה העיקרית, לדברי מוביוס, היא היעדר אלטרנטיבות ראויות להשקעה. "אני לא מבין למה אנשים ממשיכים להשקיע באג"ח שנותנות תשואה של 0.5% או 1% במקרה הטוב. גם מזומן זו טעות גדולה להחזיק בזמן שיש הרבה מאוד מניות טובות בעולם שנותנות דיבידנדים עם 3% תשואה". "זה לוקח זמן. אנשים זזים ומגיבים לאט. כנראה שאנחנו רק בתחילתו של התהליך ושוק השוורים האדיר במניות ברחבי העולם יימשך עוד הרבה שנים. אני לא מודאג", אומר מוביוס. (לסיפור המלא)

פידליטי בעלת עניין ברמי לוי

מניות הגז הטבעי ממשיכות לרכז עניין. אתמול דיווחנו כי חברות האנרגיה הגדולות בעולם ניגשו לשלב המיון המוקדם למכרזי הרשיונות לחיפושי נפט וגז במימי לבנון. על-פי דיווחים בכלי תקשורת ניגשו לשלב המיון המוקדם 53 חברות מ-25 מדינות. בין השמות הבולטים: שברון ואקסון מוביל האמריקאיות, סטאטאויל הנורווגית, של רויאל דאץ' הבריטית-הולנדית, רוסנפט הרוסית, אני האיטלקית וטוטאל הצרפתית. כל החברות שניגשו למכרזים מחרימות את ישראל. חברת של רויאל דאץ' המחזיקה 23% מהבעלות על וודסייד האוסטרלית אף שוקלת למכור את אחזקותיה לאור כוונתה של וודסייד לרכוש 30% מהזכויות במאגר הגז הישראלי "לווייתן". טוטאל ואני רכשו לאחרונה רשיונות קידוחים במימי קפריסין. נציין את אבנר , רציו , ישראמקו ודלק קידוחים.

כשבוע לאחר שנודע כי קרן ההשקעות MSD CAPITAL שיוסדה על ידי מייקל דל הפכה לבעלת עניין בחברת רמי לוי שיווק השקמה, מדווחת היום החברה כי גם קבוצת ההשקעות פידליטי מארה"ב הפכה לבעלת עניין בחברה. פידליטי מחזיקה ב-5.03% ממניותיה של רשת רמי לוי , ששוויין הכספי עומד על כ-100 מיליון שקל. את המניות רכשה פידליטי במהלך המסחר השוטף בבורסה.

מניות איזיצ'יפ , טבע וסלקום ירדו עקב פערים שליליים מול ניו-יורק. מנגד, מלאנוקס עלתה עקב פער חיובי של כ-1.2%.

חברת דרבן השקעות וחברת מבני תעשיה הודיעו היום על מכירת קרקע בניו יורק בתמורה לכ-221 מיליון שקל (כ-61 מיליון דולר). במסגרת העסקה, החברות המחזיקות בבעלות הקרקע בחלקים שווים, יקבלו בנוסף לתמורה, 15% מרווחי הפרויקט העתידי שיוקם לאחר החזר השקעות הרוכש בפרויקט. ככל שתושלם העסקה, תרשומנה כל אחת מהחברות רווח (ברוטו, לפני הוצאות מכירה ולפני השפעות מס) של כ-30 מיליון שקל והתזרים הפנוי (לפני מס) מהמכירה צפוי לעמוד על כ-65 מיליון שקל לכל אחת מהחברות.

חברת פרוקוגניה מדווחת הבוקר על חתימת הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי-שיווקי עם חברת SBH Sciences האמריקאית, חברת CRO למתן שירותי מחקר במסצ'וסטס ארה"ב, שתשמש כמרכז מקומי של פרוקוגניה בארה"ב ותייצג את החברה בשיווק ומכירת שירותי הגליקו-אנליזה (בדיקות סוכרים).