קבוצת זאפ שוקלת את המשך השתתפותה בוועדת המדרוג

שוקלת להשאיר במדידת הרייטינג באינטרנט רק את אתר דפי זהב כדי לחסוך בהוצאות ■ שאר האתרים מתקוממים, שכן הם עלולים לספוג את יתרת התשלום

יותר מ-7 שנים לקח לשוק האינטרנט והפרסום המקומי לייצר מערכת מדידה רשמית אחרי אינספור דיונים, אינטרסים וניסיונות, אך נראה כי אחרי כשנה וחצי של פעילות רשמית מתחילות להתעורר בעיות.

קבוצת זאפ (לשעבר דפי זהב) שוקלת את המשך השתתפותה בוועדת המדרוג להרגלי הגלישה באינטרנט, ול"גלובס" נודע כי היא צפויה להפסיק למדוד אתרים מובילים כמו זאפ השוואת מחירים, שממוקם במקום התשיעי מבין באתרים המובילים, לצד אתרים כמו rest ו"מתחתנים". האתר שכן צפוי להישאר במדידה הוא דפי זהב, הממוקם שביעי.

בקבוצת זאפ הסבירו כי ההחלטה למדוד רק חלק מהאתרים בקבוצה נובעת ממניעי עלות-תועלת, שלפיהם מרבית הפעילות של הקבוצה נמדדת לפי תועלת פרסומית למפרסמים (כמו כמות לידים או שיחות טלפון) - ולא לפי נתוני הוועדה שמפסקת מספרי גולשים או כמות חשיפות חודשית.

לפיכך, החליטו בקבוצת זאפ שאין כדאיות כלכלית לשלם לוועדה על מספר אתרים, שכן התשלום נעשה דיפרנציאלית לפי גודל כל אתר או משרד פרסום.

ההחלטה של קבוצת זאפ יוצרת כאב ראש לא קטן לוועדה. האתרים ומשרדי הפרסום החברים בוועדה משלמים יחד כ-3 מיליון שקל לוועדה, כש-70% מהסכום מיועד לחברת גמיוז ישראל, הזכיינית המקומית המפעילה את שירותי המדידה של גמיוז הפולנית.

התשלום קבוע, כך שאם קבוצת זאפ תוציא חלק מהאתרים מהמדידה, התשלום שהיא תחסוך יושת על שאר חברי הוועדה.

צעד זה מעורר התנגדות בקרב האתרים בוועדה. גורם בכיר בשוק האינטרנט המקומי אמר ל"גלובס" כי "זה עלול להוביל את הוועדה למקום לא טוב. מחר יבואו ynet ויגידו שהם לא רוצים למדוד את xnet, ויבואו וואלה ויגידו שהם לא רוצים למדוד את יד2. זה כדור שלג שעלול להשפיע על עתיד הוועדה. הרי הרעיון הוא שיצטרפו עוד אתרים לוועדה ולא שיעזבו אותה".

שינוי ביחסי הכוחות

האתרים המתנגדים עלולים שלא להסכים להגדלת התשלום שלהם על חשבון אתרים פורשים, מה שעלול להביא את הוועדה למצב של חוסר במקורות פיננסיים ואי-יכולת לעמוד בהתחייבות החוזית מול גמיוז.

מנכ"ל ועדת המדרוג, גל תורג'מן, התייחס לדברים ואמר כי "העניין נמצא בדיון מול הוועד המנהל. אני בטוח שנגיע להסדר שיספק את כל הצדדים".

נושא התשלומים מעורר בעיה גם באשר לחלוקה בין האתרים למשרדי הפרסום. בתחילת השנה החליט משרד הדיגיטל next in לפרוש מהוועדה, זאת בשל נטל התשלום על משרדי הפרסום, שנאלצים לשלם 30% מכלל התשלום לוועדה, בעוד האתרים משלמים 70%.

"אני מאוד מאמין במדידה, אבל אני לא מוצא לנכון לסבסד את מה שהאתרים צריכים לשלם", אומר מנכ"ל Next in, רועי רון. "יש בסך-הכול כ-10 משרדי פרסום שנושאים בנטל, וזו עלות מטורפת. לא שווה לשלם את עשרות אלפי השקלים האלה. זה לא שהלקוחות שלי מרוצים מהנתונים האלה. בינתיים זה לא החזיר לי את ההשקעה".

משרדי הפרסום החברים בוועדה דוחפים מזה זמן לשינוי יחסי הכוחות בתשלום לוועדה, כך שהאתרים ישלמו 90% מהתשלום, לעומת 10% למשרדים. באתרים מנסים לדחוף לכיוון השני ולחלק באופן שווה את הנטל. רון טוען כי ישקול לחזור בו אם השיעור היחסי של התשלום על המשרדים יעמוד על 10%-15%.

תורג'מן אמר בתגובה כי "פרישת Next in נמצאת בטיפול משפטי לאור הפרת ההסכם בין הצדדים". באשר ליחס התשלומים בין האתרים למשרדים, הוסיף: "מתגבשת החלטה שהיחס ישתנה ל-80%-20%, בהתאם לעלייה בהכנסות הוועדה".