סגירת רשת רהיטי שגם: צרכנים רבים נותרו מתוסכלים

לקוח: "שילמנו 50% משווי העסקה, סכום של 2,500 שקל. המתקין לא הגיע, ואין מענה בכל סניפי הרשת" ■ המועצה לצרכנות: לא לשלם מראש לפני קבלת הסחורה

כרוניקה ידועה מראש? זמן קצר לפני שקרסה רשת הרהיטים לחדרי ילדים ונוער "שגם", התקבלו במועצה לצרכנות ובארגון אמון הציבור תלונות של צרכנים ששילמו עבור מוצרים שהזמינו אולם ההזמנה לא סופקה.

חלק מהתלונות טופלו מול חברות האשראי לעצירת תשלומים עתידיים, בחלקן הלקוחות הספיקו לקבל את הפריטים שרכשו, אולם תלונות רבות אחרות נותרו תלויות באוויר ללא פתרון בשלב זה.

"שילמנו 50% משווי העסקה, סכום של 2,500 שקל. המתקין לא הגיע במועד, ואין מענה בכל סניפי הרשת", כך נטען באחת הפניות שהגיעו למועצה לצרכנות.

בפנייה אחרת מספר צרכן שרכש מיטת נוער בכ-1,500 שקל, עבורה שילם בעסקה טלפונית בשני תשלומים, כי "אספקת המיטה תואמה ל-14.3, אולם בתאריך הזה ההובלה לא הגיעה. ניסיתי להתקשר לחנו,ת והטלפון היה מנותק. נסעתי לסניף, והוא היה סגור, ונאמר לי בחנות הסמוכה שהרשת פשטה את הרגל. כיצד אוכל לקבל את כספי בחזרה?".

בתלונה אחרת מספר צרכן שביצע הזמנה בסוף פברואר האחרון וניסה לעצור את התשלומים מול חברת האשראי, שבוע לאחר מכן, ברגע שהבין לטענתו כי הרשת מצויה בקשיים, משיחה שקיים עם אחד העובדים. "את התשלום הראשון בסך 1,000 שקל לא הספקתי לעצור, אבל חברת האשראי עצרה תשלום נוסף בסך 2,200 שקל. מובן שלא קיבלתי את האספקה כמתוכנן, וכל הניסיונות להשיג את החברה לא הועילו".

כל הסניפים נסגרו

הרשת סגרה בבת-אחת לפני כשבוע את 7 סניפיה, וכל עובדיה פוטרו, ככל הנראה בשל חובות לבנקים.

הסניפים ממוקמים בחיפה, נתניה, באר-שבע, מתחם איי.די.דיזיין בבני-ברק, ראשון-לציון, רמת-גן, ירושלים ובמרכז ישפרו במודיעין - סניף שנפתח רק לפני חודשיים בהשקעה של 500 אלף שקל.

בינואר גם הכריזה הרשת על הקמת מחלקת אדריכלים ומעצבי פנים בהשקעה של 250 אלף שקל.

סגירת הרשת היא המשך בשרשרת קריסת רשתות מתחום עיצוב הבית: במהלך 2012 סגרה הרשת קיקה השוודית את הסניף בישראל אחרי 9 חודשי פעילות, רשת המטבחים דו-איט נסגרה לאחר קשיים כלכליים, ובנוסף נסגרו רשתות הריהוט לילדים בנים-בנות ו-5 נגרים נסגרו גם הן.

לא לשלם מראש

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מפציר לנהוג בתבונה בכל הנוגע לתשלום עבור הזמנה עתידית.

"התשלום מראש ולעיתים במזומן, לפני קבלת הסחורה, הינו הרגל בעייתי שהשתרש ברכישת רהיטים. לצערנו ישנן חברות שגם ערב פשיטת-הרגל מבקשות תשלום במזומן, למרות שהן יודעות כי המוצר כלל לא יסופק ללקוח. ציבור הצרכנים יכול להגן על עצמו מפני תופעות אלה, אם ישנה הרגלו ולא ישתף פעולה עם הדרישה לתשלום גבוה מראש.

"יש להתעקש לשלם רק לאחר קבלת המוצר, פרט לדמי רצינות נמוכים. צרכן שיגלה ערנות ונחישות הוא גם צרכן שייפגע פחות".

גלית אבישי, מנכ"לית ארגון אמון הציבור, התייחסה לקריסת הרשת: "זו דוגמה נוספת לבעיות מהן סובל ענף הריהוט, עליהן שב ומתריע הארגון. אחת הבעיות המרכזיות של הענף נעוצה בעובדה כי לרוב מדובר בקנייה חד-פעמית, בסכומי כסף גדולים, המועברים לעסק זמן רב לפני קבלת המוצרים.

"לכן, אנו ממליצים להתעקש על חלוקת התשלום למועד ההזמנה ומועד קבלת המוצר. כמו כן, כדאי לעמוד בקשר עם החנות עד קבלת המוצרים. מניסיוננו, ככל שמגלים מוקדם יותר שהחברה בקשיים - כך עולה הסיכוי לצמצום הנזק".

המלצה נוספת של המועצה לצרכנות היא לפרוס את התשלומים בכרטיס אשראי, שכן חברת האשראי יכולה לבלום תשלומים עתידיים לעסק שנמצא בקשיים. "חשוב לזכור שברוב המקרים, הצרכנים הם האחרונים ברשימת הנושים, ולכן כשבית עסק נסגר ללא הליכי כינוס - אין את מי לתבוע".

את תגובתה של בתי ישר ששון, בעלת הרשת, לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה.