"החבר הטוב" אמנון דנקנר

תשאלו את רון מיברג שקיבל סכין בגב, ויש עוד רבים

אני קורא את ההספדים על אמנון דנקנר וחושב לעצמי: לא, בשום אופן. אי-אפשר לשלח את האיש הזה לדרכו עם הספדים שכל-כך מסלפים את דמותו. אי-אפשר לעשות את זה לאדם שתמיד הטיף בלהט שאדם מת אינו אמור להיות חסין מפני אמירת האמת עליו, גם אם אינה מחמיאה. כפי שהוא עצמו עשה במקרה המפורסם בו לכלך על דן בן-אמוץ בספר רצוף בדיות.

אז אני, אמנון, אתן לך את ההספד שביקשת ושעד כה לא קיבלת.

אמרו עליך שהיית חכם, מוכשר, חריף - כל זה נכון בהחלט. בתקופת חברותנו הקצרה אהבתי לשבת אתך שעות ארוכות לשוחח ולהתבדח. כל זה נגמר כאשר התחלת עם הטריקים הידועים שלך, שליוו אותך כל חייך.

הסכינאי

"חבר טוב", מקלסת מקהלת החברים, האמיתיים והמדומים. האמנם? כדאי שתשאלו את רון מיברג, למשל, שהיה באמת חברו הטוב שנים רבות, רק כדי למצוא את עצמו מפוטר כאשר דנקנר מונה לעורך "מעריב". מאחורי מיברג תוכלו למצוא שורה ארוכה של פגועי הסכינאי והחבר דנקנר.

חברים מורשעים

מי הם החברים של דנקנר המשבחים את חברותו ומשתבחים בה? אהוד אולמרט - אחד; עופר נמרודי - שניים; אריה דרעי - שלוש.

מה היה הדבק של חברויות אלה? ובכן, כל השלושה הורשעו בעבירות פליליות; על שלושתם הגן דנקנר במאמרים מלאי פאתוס צדקני.

מצד אחד הציג דנקנר עצמו כלוחם בשחיתות, ראו המאמר האינפנטילי שכתב בזמנו עם דן מרגלית, "די לשחיתות". מאמר אותו פרסם דנקנר העורך בעמוד הראשון של "מעריב", בימים שבעליו היה... עופר נמרודי (שהורשע ונכלא פעמיים על מעשי שחיתות).

מוסר עיתונאי ואישי פגום

האתיקה מחייבת אותי כנראה לגלות שפעמיים הגשתי נגד דנקנר תביעות דיבה, ובשתי הפעמים הוא אולץ להתנצל ולפצות. כלומר, המוסר העיתונאי והאישי שלו היה פגום ביותר, בלשון המעטה. עניין זה נעלם מעיני ידידיו, אולי כי המעשה שלו באמת מחוויר לעומת שלהם. מכל מקום, אם תטרחו לעיין בפסקי הדין נגד דנקנר, תראו שהשופטים הטילו ספק גדול ביושרו ובהגינותו.

דנקנר שוחר האמת והכנות לא היה סולח לי אם לא הייתי מציין זאת. דנקנר אהב להשתבח ברוע-לבו. אלא, שאפשר להיות כזה גם מבלי לכתוב דברים שאינם אמת ומבלי לפגוע בחברים, כפי שעשה מדי פעם כשנחה עליו הרוח החברית.

אבל, דנקנר לא בחר להשתבח בשקריות ובסכינאות; גם לא בחנופה לבוס נמרודי. הוא מעדיף את הרוע כלוגו שלו. והוא צודק, מכיוון שהרוע הייתה התכונה הכי פחות רעה שלו.

אתה, אמנון, אולי היית כותב את זה יותר טוב. להגנתי אומר שעשיתי כמיטב יכולתי הצנועה.