עו"ד שרגא בירן: "אין בועת נדל"ן בישראל, זה שקר"

בירן פנה בפסגת הנדל"ן של "גלובס" לבנצי ליברמן ואמר לו: "אתה ראש מחדל מספר אחת של המדינה, איך אתה ישן בלילה? איך? למי אתה נותן דין וחשבון?"

עו"ד שרגא בירן, העומד בראש המכון לרפורמות מבניות, טוען כי "אין בועת נדל"ן בישראל" אלא "עודף דיור למעלה ומחסור בדיור למטה".

"אין בועה בישראל, זה שקר. יש עודף דיור למעלה ומחסור בדיור למטה", אמר בירן בפסגת הנדל"ן של "גלובס" אשר התקיימה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א. בועה קיימת כאשר שווי הדירה יורד לרמה שלא מאפשרת להחזיר את החוב על המשכנתא. כדי להביא יחידות דיור חדשות, אפשר לפתור זאת במסגרת מדיניות דיור ולא בהכרח לבנות מאפס. הקשיים האלה ניתנים לפתרון, ואני חושב שההחלטה להקים קבינט למלחמה במחירי הדיור, הוא מעשה טוב וחיובי, כי עד היום קבינטים היו מוקדמים לניהול מלחמות בלבד".

בירן כינה את מצוקת הדיור "חרפה" ו"פשע לאומי". הוא פנה בהמשך ליו"ר מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן ואמר לו: "אתה ראש מחדל מספר אחת של המדינה, איך אתה ישן בלילה? איך? למי אתה נותן דין וחשבון?".

בירן הוסיף כי "אני חושב שזו חרפה וזו לא החרפה היחידה. במדינת ישראל היו 80% בעלי דירות, וכיום יש 65% בעלי דירות. ההפרש הזו הוא בערך 1.33 מיליון נפשות בישראל אשר גרות פה בשכירות או בדיור בלתי-תקני בלשון הלמ"ס. יש פה המונים שחיים במצב של דיור בלתי תקני, ואלה פשעים לאומיים ומי שלא נושא באחריות עליהם, הוא נושא פשע. מי שיפתור את זה זוכה בכתר מלכות. צריך לעשות את זה עכשיו, כאן, ולא באמצעות מהפכות. מהפכות נגמרו בדמים ובריקבון", המשיך. "אני לא לוקח מאף אחד, לוקח מהשמיים ומהארץ".

לפי בירן, "צריך לתת את הקרקעות, לא צריך מהפכות כדי לבנות על שטחים את מיליוני יחידות הדיור, אבל אי-אפשר לעשות את זה כשהמערכת סגורה ומלטפת את עצמה מתוך שביעות רצון... לנתניהו, לפיד ובנט אחריות להביא לסדר חברתי-כלכלי חדש, אשר בראשו עומד הנושא של הדיור", המשיך. "אני אומר לכם באמת ממרום 50 שנות ניסיון שיש פתרון לבעיית הדיור, כאשר הבעיות הן שמצד אחד קיים עוני אשר טומן בתוכו עושר אדיר, הזדמנות עצומה להפוך את המחדל של העבר להזדמנות של היום.

"לא נעשה כלום שנים הקודמות בנושא לבעיית הדיור, בגלל שהשלטון חושב ששירת הסתיו היא חליל, לעומת שירת האביב שתבוא מהשכונות. אני בשנים האחרונות תרתי את הארץ הזו, יש פה זעם חברתי, התקוממות, אנשים לא רוצים לחיות ב-45 מ"ר כאשר לידם המגדלים האלה. מי שחושב שזה יימשך ככה, שישכח מזה, ועוד פרופ' שיתמנה לראשות עוד ועדה לא יפתור את הבעיה הזו, זה רק משכיח אותה".

אז מה הפתרון? "הפתרון הוא מעשה חקיקה בענייני התחדשות עירונית, דיור בהישג יד, ותכנון", הבהיר בירן. "מערכת התכנון של מדינת ישראל היא כמו צב ששוכב על השיריון שלו וכל הזמן מתגלגל. צריך להפוך את המצב עם הרגליים למטה, לתת לו את האפשרות לחיות. יאיר לפיד הוא איש צעיר שרוצה לעשות מהפכה בלתי מהפכנית, אני מקווה. התכנון היום לוקח בין 10, 15 ל-20 שנה.

"מי שלא רוצה לגור בצפיפות, שיילך לערבה. ישכב שם. לא יכול להיות שיד אליהו שוכבת על 2,000-2,500 דונם וגרים בה 10 אלף איש, בעוד רמת גן שוכנת על 3,000 דונם ויש בה 50 אלף תושבים. אפשר לבנות צפוף ולהגיע כאן לעוד מיליון יחידות דיור תוך 5 שנים, זה לא חלום. לפני עשור קנית דירה במיליון שקל, היום אתה קונה קרקע במחיר הזה. זה בגלל הספקולנטים הכי מושחתים בעולם כולו".