"הילדים מתרבים, רואים הזדמנויות משמעותיות"

ראסל אפל: "הילדים שלנו, בארה"ב, מתרבים במספרים גבוהים, ואנחנו רואים כאן הזדמנויות משמעותיות, כיוון שיש כאן קבוצה גדולה של ילדים שנולדו בשנות ה-90 – אשר בעשור או שניים הקרובים, ירוצו לדירה"

"אנחנו רוצים להשיג תשואות שהן מעל הממוצע בענף הנדל"ן, ולפיכך צריך לשים דגש על רכישות חזקות מאד - ולהתמקד בשווקים בהם יש אזורים בעייתיים. כאשר אנחנו קונים משהו, אנחנו בונים סביבו תוכנית עסקית, וכל הזמן בודקים אותה ומסתכלים עליה בראייה גמישה", כך פתח את דבריו הבוקר (ג') ראסל אפל, מייסד The Praedium Group, בשיחה אחד על אחד עם אלחנן רוזנהיים, מנכ"ל פרופימקס, בפאנל "השקעות בנדל"ן - בעולם ובישראל", בפסגת הנדל"ן של "גלובס", אשר התקיימה במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א. את הפאנל הנחה משה ליכטמן, פרשן ב"גלובס".

"דור ה-Baby boomers הולך להשפיע על ענף הנדל"ן, כיוון שהוא יאיץ את הביקושים לדירות. הילדים שלנו, בארה"ב, מתרבים במספרים גבוהים, ואנחנו רואים כאן הזדמנויות משמעותיות, כיוון שיש כאן קבוצה גדולה של ילדים שנולדו בשנות ה-90 - אשר בעשור או שניים הקרובים, ירוצו לדירה", המשיך אפל.

"ככל שיותר אנשים מהדור הזה יתקרבו לגיל בגרות, כך אנו נוכל למכור להם יותר דירות". באשר לתופעת המעבר לערים, הבהיר אפל כי "לאור זאת, אנחנו משקיעים כיום הרבה יותר בבינוי בערים, ולא ביישובים חוץ-עירוניים".

באשר לנדל"ן מסחרי, התייחס אפל לתופעת עליית המחירים, אשר מתרחשת במקביל לירידה בהיקף העובדים פר שטח. "כשאנחנו מסתכלים על התופעה באופן רחב, החדשנות והטכנולוגיה יוצרות הזדמנויות רבות בהמון עסקים וגורמות להם לצמוח. בנדל"ן, הן לעיתים דווקא מחריבות חלק מהנכסים - למשל, במשרדי עורכי דין היו צריכים פעם שני חדרים לספריות, וכעת לא ממש צריך. הביקוש נפגע בגלל הטכנולוגיה, והדרך הטובה ביותר להתגונן מכך, היא להשקיע".

"הדרך הראשונה היא להשקיע במיקומים יציבים, במקומות בהם אנשים תמיד ירצו להיות; והדבר השני, הוא להיות ער לשינויים בענפים אשר נציגיהם שוכרים את המשרדים שלך. החדשות הטובות הן שבארה"ב אנו לא רואים יותר מדי בנייה חדשה בתחום הנדל"ן המסחרי, אבל עדיין עלינו להיות רגישים", המשיך אפל.

"אנשים ומערכות היחסים איתם הם הדבר החשוב ביותר בנדל"ן", המשיך אפל. "זה נכון אצלנו לגבי הלקוחות שלנו. אנו מקווים שהיחסים שלנו עם ישראל יהיו טובים, לטווח הארוך, למרות שהם יחסים חדשים".

"אנחנו חושב שאנשים לומדים יותר מהטעויות שלהם מאשר מההצלחות שלהם, ואני שמח לומר שלמדנו מטעויות של אחרים - ומצבנו טוב יותר כיום בהרבה, כי ראינו את המצב אליו נכנסו משקיעים אחרים, ואנו מנסים להימנע מהמצב הזה", סיכם אפל.

באשר לשאלה כיצד הוא רואה את תעשיית הנדל"ן משתנה בשנים הקרובות, השיב אפל כי "השוק משתנה לאורך העשורים. יש מחזורים, וכל פעם שיש מחזור, יש שינויים. שינוי גדול מאד הוא בתחום הביטחונות לרכישה, וגידול ההון ברכישות מוביל לביטחון ועקביות יתרה בשוק הנדל"ן.

"אנחנו גדולים מספיק כדי להשקיע בנדל"ן איכותי, אבל קטנים מספיק בכדי לא להתחרות על נכסים יקרים וגדולים מדי. אנחנו קונים לרוב את מה שאנחנו רוצים, וכך אנו מייצרים יתרון תחרותי על אחרים", המשיך. באשר לשאלה אם יש לו עצה אחרונה נוספת ליזמים בישראל, אמר: "העניקו תשומת לב לאיש הקטן".