חברת החשמל תמשיך במכרז על תקציב הפרסום

זאת למרות שרק משרד אחד - אדלר-חומסקי - ניגש למכרז ■ ההחלטה התקבלה לאחר בדיקה משפטית, בה נקבע כי אין מניעה לקיים את המכרז במצב הנוכחי

חברת החשמל פנתה לייעוץ משפטי כדי לבדוק אם היא יכולה להמשיך בהליך מכרז הפרסום שאותו היא מקיימת, למרות שעם תום מועד הגשת ההצעות התברר כי רק משרד פרסום אחד בחר להתמודד - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי חוות-הדעת שקיבלה ועדת המכרזים קובעת כי אין מניעה משפטית להמשיך במכרז במתכונתו הנוכחית, וזה כנראה מה שמתעתדת החברה לעשות.

יותר מזה, נראה כי מאחר שמשרד הפרסום אדלר-חומסקי בחר להתמודד, יקשה הדבר על חברת החשמל לבטל את המכרז, גם לו רצתה לעשות זאת על מנת להגדיל את מעגל המתמודדים. זאת, מאחר שבמקרה כזה יוכל אדלר-חומסקי לפנות לבית משפט.

כפי שנחשף ב"גלובס", אדלר-חומסקי הוא משרד הפרסום היחיד מבין המשרדים הגדולים שבחר להתמודד על תקציב הפרסום של חברת החשמל, וליישר קו עם רף מסחרי שקובע מקסימום 8.5% מהיקף הפרסום כתשלום למשרד הפרסום הזוכה, שיידרש לוותר על כל עמלה נוספת.

ביקורת רבה בענף

המכרז זכה לביקורת רבה בקרב המשרדים בענף, בשל התנאים המסחריים הכלולים בו, שדרשו פרט לרף מקסימלי של 8.5% מכלל ההוצאה לפרסום של החברה, גם התחייבות של המשרד הזוכה להחזיר במלואן את כל עמלות היתר.

לכאורה מדובר בתקציב ממשלתי מהסוג שבעבר הדירו ממנו המשרדים הגדולים את רגליהם, מחשש לעירובם של גורמים מקושרים פוליטית, אך בשנים האחרונות הוכח כי דווקא משרדים ששמם לא בהכרח נתפס כמקושרים, הצליחו לשים יד על התקציב. בסבב האחרון היה זה מקאן-אריקסון, ולפני כן זרמון-גולדמן.

אדלר-חומסקי אמנם נחשב למשרד מקושר פוליטית, אך זה לא מאוד עזר לו בהתמודדות על תקציב חברת החשמל בשנים האחרונות - אולי בגלל שהחיבורים היו גלויים וידועים.

הבחירה של המשרדים הגדולים שלא לקחת חלק במכרז לא נובעת מההערכות שמדובר במכרז פוליטי אלא משיקולים מסחריים גרידא, ולראיה העובדה שהמשרד שנחשב למקושר ביותר מבחינה זאת כיום - גליקמן-נטלר-סמסונוב - לא הסתיר מהשלבים הראשונים של המכרז כי אין בכוונתו להתמודד.

להערכות בענף לגבי מכרז נקי תרמה גם העובדה שמי שמנהל אותו מטעם חברת החשמל הוא אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה וקשרי תקשורת בחברה, שעבד בעבר בענף הפרסום.

תנאי הסף של חברת החשמל איפשרו למספר לא מבוטל של משרדים להתמודד על התקציב. על-פי התנאים, יכולים להתמודד משרדים שניהלו תקציבים בהיקף של כ-60 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2011-2012, זאת בתוספת לתנאים נוספים, בהם גם טיפול ב-3 לקוחות בהיקפים של כ-10 מיליון שקל. לכאורה זה חותך את הרשימה סביב מקום 14 בדירוג משרדי הפרסום, כך שכל אלה שמעל דירוג זה יכלו על פניו להתמודד.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "כמו בכל הליך מכרזי, גם מכרז הפרסום מלווה על-ידי הייעוץ המשפטי בחברת החשמל. ההליך לבחירת משרד הפרסום טרם הסתיים, ועד לסיום התהליך אנו מנועים מלהשיב לכל שאלה הנוגעת לעניינו".