האוצר: ירידה ברכישת דירות ע"י משקיעים וצעירים בפברואר

בפילוח בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה בולטת ירידה חדה של 16% במספר העסקאות בדירות חדשות

בחודש פברואר נרשמה ירידה של 4.3% במספר הדירות שנרכשו בהשוואה לחודש הקודם, זאת בהמשך לירידה של 17.4% בינואר (בהשוואה לדצמבר). בהשוואה לפברואר 2012, אשר עדיין עמד בצל המחאה החברתית, נרשמה עלייה של 15.5% במספר העסקאות. בהשוואה לפברואר 2011 לא חל שינוי במספר העסקאות בפברואר 2013. כך נמסר היום ממשרד האוצר, במסגרת הדו"ח החודשי של מצב המשק.

בפילוח בין דירות חדשות לבין דירות יד שניה בולטת ירידה חדה של 16% במספר העסקאות בדירות חדשות (בהשוואה לינואר), זאת בעיקר על רקע ירידה משמעותית במשקל הדירות החדשות בסך הרכישות של זוגות צעירים. מספר העסקאות בדירות יד שניה בפברואר נותר ללא שינוי. יחד עם זאת, בפילוח גיאוגרפי ניכרת שונות בין האזורים.

כך, בעוד שבאזור ת"א, המרכז והשרון נרשמו ירידות בשיעורים שבין 7% ל-11%, באזור חיפה נרשמה עלייה חדה של 14%. אחד ההסברים המרכזיים לגידול בעסקאות בדירות יד שניה באזור חיפה הינו גידול בפעילות המשקיעים באזור, הן בצד הרכישות והן בצד המכירות.

משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד בחודש פברואר על 21.5%, דומה למשקלם בחודש הקודם ונמוך ב‑2% בהשוואה לפברואר אשתקד. במונחים כמותיים נרשמה ירידה של 5% במספר הדירות שרכשו משקיעים בפברואר, כאשר אזור ת"א בלט עם ירידה של 19%, בהמשך לירידה של 21% בחודש הקודם. מנגד, באזור חיפה נרשם גידול של 7% ברכישות המשקיעים, בהשוואה לחודש הקודם, כאשר בהשוואה לפברואר אשתקד הסתכם הגידול ל-31%.

עוד מציינים באוצר כי מספר הדירות שמכרו משקיעים בחודש פברואר היה נמוך ב-4% בהשוואה לחודש הקודם, בדומה לירידה בסך העסקאות בחודש זה. הירידה הקיפה את כל האזורים, למעט אזור חיפה בו נרשמה עלייה חדה של 24%. שיעור הגידול במכירות המשקיעים באזור חיפה גבוה משמעותית משיעור העלייה ברכישות המשקיעים באזור (24% לעומת 7%, בהתאמה), עובדה אשר הביאה לירידה חדה של 39% ברכישות נטו של משקיעים באזור זה בפברואר, בהמשך לירידה של 32% בחודש ינואר. אזור באר שבע, אחד האזורים הבולטים ביותר בפעילות המשקיעים בשנים האחרונות, הינו האזור היחידי בו נרשם גידול נטו שלילי ברכישת דירות להשקעה בחודש פברואר בפרט ובחצי השנה האחרונה בכלל.

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים בחודש ינואר ירדה ב-5% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים בלטה במיוחד באזורי הביקוש במרכז הארץ (ירידה של 14% באזור המרכז), בעוד באזור חיפה נרשמה ירידה מתונה של 2% בלבד ואילו באזור באר שבע נרשמה עלייה של 14% בהשוואה לחודש הקודם ועלייה של 53% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.