הדולר ננעל ב-3.627 ש'; "הספקולנטים יקראו תיגר על פישר"

האירו היציג נחלש מעט ל-4.7388 שקלים ■ היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מארס ■ נתוני צמיחה מאכזבים בסין לרבעון הראשון של 2013

המסחר בזירת המט"ח ננעל היום (ב') ביציבות, כאשר הדולר ננעל שער יציג של 3.627 שקלים, ואילו האירו נחלש מעט לשער יציג של 4.7388 שקלים. בזירת העולמית, נסחר השטר הירוק סביב 1.31 דולר לאירו. היום התקיים מסחר מקוצר במט"ח, לאור יום הזיכרון וחג העצמאות.

ב-FXCM ישראל מציינים כי "הדולר-שקל ממשיך להחזיק מעמד מעל רף 3.6 שקלים, הרצפה שסימן בנק ישראל על ידי מהלך של התערבות. המשך ההתבססות מעל 3.6 ש' עשויה להכשיר את הקרקע לתיקון גדול יותר, אבל מבחינה טכנית רק עלייה מעל 3.65 ש' תעניק תוקף למפנה כלפי מעלה ותקנה יותר מומנטום לתיקון".

בשורה התחתונה, מזכירים ב-FXCM, כי הגורמים הבסיסיים עדיין תומכים בהמשך התחזקות השקל - וביניהם הריסון התקציבי, ההכנסות הצפויות מ"תמר", הריבית הגבוהה יותר על השקל, וכן מבהירים כי "לא בטוח שהתערבות אחת של בנק ישראל משנה את התמונה. בהחלט ייתכן כי נראה ניסיון נוסף של הספקולנטים לקרוא תיגר על העמדה של בנק ישראל".

בזירת המאקרו צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם היום את מדד המחירים לצרכן לחודש מארס. זאת, לאחר שמדד המחירים של חודש פברואר נשאר, כצפוי, ללא שינוי.

ברקע, הדיונים על תקציב המדינה החלו, ובשבוע שעבר נפגש צוות של משרד האוצר בראשות השר יאיר לפיד עם צוות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ודנו בתוכנית הכלכלית של המדינה לשנים 2013 ו-2014. התוכנית שהציגו במשרד האוצר כוללת קיצוץ של 21 מיליארד שקל מתקציב המדינה לשנת 2013 ו-7 מיליארד שקל מהתקציב של שנת 2014.

מה אומרים המומחים על הגדלת יעד הגירעון?

בין היתר, שוקלים באוצר לקצץ את הטבות המס לקרנות ההשתלמות, וכן בוחנים אפשרות להקטין חלק מהטבות המס הניתנות על חיסכון הפנסיוני - באמצעות קופות הגמל, ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה.

בחו"ל, יורדים השווקים לאחר שדווח כי אומדן הצמיחה בסין לרבעון הראשון של 2013 הסתכם בכ-7.7%, מתחת לציפיות האנליסטים בשוק. סקר אנליסטים של "בלומברג", בו השתתפו 41 כלכלנים ו"חזאים", ציפה לצמיחה ממוצעת של 8% ברבעון, וזאת לעומת צמיחה של 7.9% ברבעון האחרון של 2012. (לסיפור המלא)

כמו כן, פרסמה "בלומברג" כי קרן המטבע הבינלאומית עומדת להוריד את תחזית הצמיחה של ארה"ב לשנת 2013 ל-1.7% מהתחזית הקודמת שדיברה על צמיחה של 2%. הדיווח מבוסס על הדלפה של טיוטת דוח של קרן המטבע שצפוי להתפרסם בשבוע הקרוב. הקרן גם צפויה להוריד את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית ל-3.4% משיעור של 3.5%.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אמר כי "בזירה המקומית היצעי אמצע החודש הקלנדרי, כאשר חברות ממירות מט"ח לתשלומי מסים ממשיכים ללחוץ את שער החליפין ותורמים לייסוף השקל. להערכתנו, בנק ישראל צפוי לשוב ולהופיע ולרכוש דולרים עם ייסוף השקל לרמת 3.58 שקלים ואף למטה מכך. נדרשת התערבות משמעותית יותר מצד בנק ישראל כדי להחזיר את שער החליפין אל מעל לרמת 3.65 שקלים לדולר".

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]