אחרי 12 שנה של סחבת: מחר יוכרע גורל מתחם לביא

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כשתקבע אם תוכנית לפינוי בינוי המקודמת במתחם תצא אל הפועל או שתבוטל לטובת תוכנית שימור

את עתידם של 70 דיירים במתחם לביא בגבעתיים תכריע מחר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כשתקבע אם תוכנית לפינוי בינוי המקודמת כבר 12 שנה במתחם, תצא אל הפועל או שתבוטל לטובת תוכנית שימור. מדובר במתחם ששטחו 7 דונם, הממוקם ברחוב לביא בגבול רמת גן-גבעתיים וכולל שלושה בנייני רכבת ישנים בני 3 קומות.

הבניינים שהוקמו לפני 80 שנה כוללים 70 דירות ששטחן 60-50 מ"ר ללא ממ"דים וללא מקלטים. בשנת 2001 הכריז משרד השיכון על המתחם כמיועד לפינוי בינוי, ובמקום קודמה תוכנית שזכתה לתמיכתה של עיריית גבעתיים ולחתימות של כל 70 הדיירים במתחם על הסכמה לביצוע הפרויקט עם חברת נוה מקבוצת IDB.

לפי התוכנית שקודמה, ייבנו במקום הבניינים הישנים שני מגדלים בני 29 קומות ו-225 דירות חדשות ששטחן הממוצע 115 מ"ר. התוכנית קיבלה בשנת 2005 את אישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ובמשך 4 שנים נדונה ותוקנה בוועדה המחוזית עד שהופקדה להתנגדויות ב-2009. הוועדה שמעה את ההתנגדויות השונות לתוכנית, שהוגשו בין היתר על ידי תושבי רמת גן המתגוררים סמוך למתחם, אך דחתה את כולן ואישרה את התוכנית.

לאחר האישור ביקשה החברה להגנת הטבע להשמיע טענה כי המתחם ראוי לשימור, מאחר שבשנותיה הראשונות של המדינה הוא שימש כמעונות פועלים. למרות שהבניינים אינם כוללים ערכים אדריכליים דוגמת בנייני באוהאוס, והם בפועל בנייני "סלאמס", קיבלה הוועדה המחוזית את טענת החברה להגנת הטבע, וביטלה למעשה את האפשרות לממש במתחם פרויקט פינוי בינוי.

עיריית גבעתיים הגישה בחודש אוגוסט 2011 ערר על ההחלטה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בערר, שהוגש באמצעות היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד תמר לרנר, טענה העירייה כי למתחם אין כל ערך אדריכלי מיוחד, אלא רק רעיון חברתי-אידאולוגי שעמד בבסיס מעונות הפועלים. העירייה ציינה כי שימור הרעיון יכול לבוא לידי ביטוי בחיוב היזם להנציח את המתחם באמצעות הקמת מוזאון ושימור העצים במתחם.

עוד צוין כי טענות השימור לא הועלו בישיבות שערכה הוועדה המחוזית ולא בעשרות ההתנגדויות שהוגשו במשך 10 שנים, וכי התוכנית זכתה לתמיכת הוועדה המחוזית לכל אורך התקופה. בנוסף טענה העירייה כי אין כל סיכוי לממש את שימור המתחם בשל פגמים תכנוניים שאינם מאפשרים זאת, לרבות היעדר ממ"דים ופתרונות חניה.

"דחיית התוכנית דנה את חוכרי הדירות במתחם לביא להמשך חיים עלובים בדירות ובמתחם שהפכו לסלאמס ושאין כל אפשרות לשקמם ללא אישור התוכנית", נכתב בערר, "ההחלטה גוזרת על הדיירים המשך סיכון חיי אדם בשל היעדר ממ"דים או כל מקלט אחר ובשל היעדר כל אפשרות מעשית לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה".

בנובמבר 2011 קבעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כי בהחלטת הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית לטובת שימור המבנים נפל "פגם מהותי", והחליטה להחזיר את התוכנית לשולחן הדיונים של הוועדה המחוזית. בנוסף, הוגשה לוועדה המחוזית תוכנית מתוקנת בהמלצת אדריכל השימור אמנון בר אור, לפיה רק שני בניינים מתוך השלושה ייהרסו, כאשר אחד מהבניינים ישומר ויוקמו בו מוזיאון בקומת הכניסה, ובשתי הקומות העליונות יוקמו מעונות סטודנטים שיוותרו בבעלות עיריית גבעתיים וייועדו לסטודנטים תושבי העיר. למרות התוכנית המתוקנת, החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית, והעירייה הגישה ערר מחודש למועצה הארצית, שתדון בו כאמור מחר.