האוצר: "פטור ממע"מ על דירה ראשונה יעלה 3 מיליארד שקל"

‎‎באוצר מתנגדים לתוכנית של שר השיכון: "זוגות צעירים מהווים רק פלח קטן משיעור העסקאות ולכן היוזמה לא תוריד מחירים אלא להפך"

‏שר השיכון הטרי אורי אריאל (הבית היהודי) הצהיר כי יפעל להענקת פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה. האם מדובר בעוד הצהרה פופוליסטית של פוליטיקאי או שמא בהצהרה המגובה בשינוי מדיניות הממשלה החדשה? על פי התייחסות ראשונה של גורמים באוצר לנושא - מדובר ככל הנראה באפשרות הראשונה.

‏‏"מדובר בהצעת חוק שעלתה כבר בעבר על ידי מספר רב של חברי כנסת, ושנבחנה פעמים רבות", מסבירים באוצר ל"גלובס". "ממצאי הבחינה העלו כי פטור ממע"מ על דירה ראשונה יעלה 3 מיליארד שקל לקופת המדינה ולא יבטיח ירידת מחירי הדירות. מאחר שיש במתן פטור ממע"מ להגדיל את הביקושים לדירות, הרי שהיוזמה כנראה לא תוריד מחירים אלא להפך. מה גם שזוגות צעירים מהווים רק פלח קטן משיעור העסקאות ועל כן שמתן פטור ממע"מ לפלח זה, לא תהיה השפעה על מחירי הדיור". יש לציין שההצעות המתייחסות לביטול המע"מ ברכישת דירה מתייחסות רק לדירות חדשות, ומכיוון שאלו מהוות פחות משליש העסקאות המתבצעות בשוק, לא מדובר במהלך שישפיע על השוק כולו.

‏בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי כבר היום קיימת הצעת חוק פרטית שהגיש חבר הכנסת מאיר שטרית (התנועה) העוסקת בנושא זה בדיוק. הצעת החוק הוגשה על ידי שטרית לאחרונה ולדבריו: "אני מתכנן להעמידה לדיון בוועדת השרים לחקיקה כבר בחודש הקרוב".

יש לציין שזו כבר הפעם השלישית שחבר הכנסת שטרית מגיש הצעת חוק העוסקת בנושא זה. הממשלה התנגדה לשתי ההצעות הקודמות. הפעם, לדברי שטרית, המצב עשוי להיות שונה: "בפעמיים הקודמות שהגשתי את ההצעה הממשלה התנגדה. הסברתי שזו הדרך הטובה ביותר לעזור לזוגות צעירים, אבל שום דבר לא עזר. הפעם, על הצעת החוק חתומים גם חברי כנסת מסיעתו של שר האוצר יאיר לפיד, יש עתיד, ואני מקווה שזה ייתן לה סיכוי רב יותר. הכול תלוי בעמדת האוצר". הצעתו של שטרית מתייחסת לפטור ממע"מ לרוכשי דירה יחידה עד סכום של 1.5 מיליון שקל. לדבריו, המע"מ שנגבה על דירה נגבה נוסף על עשרות אחוזי מס שמשלמים הרוכשים ומסיבה זו ביטול המע"מ בתחום זה נדרש: "עם קצת רחמנות של הממשלה החדשה נטל המע"מ על דירה ראשונה יירד".

‏‏השר אריאל הסביר כי המימון להצעתו להעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה יגיע באמצעות ביטול פטורים והטבות אחרות שהעניקה הממשלה הקודמת וקודמו בתפקיד‎‏.‏‎‏ ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "ההצעה להעניק פטור ממע"מ לזוגות צעירים ולרוכשי דירתם הראשונה הינה אחת מכמה הצעות הנמצאות על שולחן שר הבינוי והשיכון. השר בוחן את כולן על מנת להגדיל את היצע הדיור ולהוריד את מחירי הדירות". ‏‎‎