משנים מציאות: המשרד לפיתוח הנגב והגליל למען התושבים

אורנה הוזמן-בכור, מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשיתוף-פעולה אזורי, מגיבה לראיון שפורסם בשבוע שעבר ב-G, עם ד"ר ארנה ברי

הראיון עם ד"ר ארנה ברי (11.4.13, G) גרם עוול ללא מעט עובדים במשרד לפיתוח הנגב והגליל. כבר ארבע שנים פועלים אנשי המשרד ברשות השר סילבן שלום ללא לאות לשנות מציאות בשני אזורי הפריפריה הגדולים, הנגב והגליל; לשפר את איכות חיי התושבים, למשוך יזמים לאזורים אלה, להקטין את האבטלה, להעלות את רמת החינוך ולסייע בצד האזרחי ככל הניתן בפרויקט הלאומי הגדול: מעבר צה"ל לנגב.

ייחודו של המשרד לפיתוח הנגב והגליל הוא ביכולת לראות את התמונה הכוללת, אך גם להכיר את צורכי היישוב הקטן, עיר או מועצה מקומית. מטרת העל, יישוב הנגב, מחייבת השקעה בפרטים - בילד, בילדה, במשפחה. לשם השגת המטרות עובד המשרד בשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה נוספים, מאגם משאבים, מתיר חסמים, פועל בשילוב ידיים עם ראשי המועצות והעיריות, ומצליח לרתום גופים רבים למען העשייה בדרום.

הפרויקט המשמעותי ביותר כיום הוא מעבר צה"ל לנגב, פרויקט באחריות משרד הביטחון, אשר מהווה הזדמנות חד-פעמית לשינוי פני האזור. אולם חשוב להבין כי כדי שמעבר היחידות יביא לצמיחה המיוחלת בנגב, יש להשקיע בכל תחומי החיים. הדברים לא ייעשו מעצמם, וההנחה כי משרתי הקבע יעברו באופן אוטומטי לנגב עם העתקת היחידות, הנה שגויה. כדי להבטיח את הצלחת המהלך, המשרד לפיתוח הנגב והגליל פועל כל העת בדרכים שונות כדי לבנות תשתית איתנה לקליטת משרתי הקבע וכדי לחזק את האוכלוסייה הקיימת. יש לתפור עבור משרתי הקבע ומשפחותיהם חליפה התואמת את צרכיהם. על המשימה הזאת אמון המשרד, אשר מוביל את המענה האזרחי למעבר צה"ל לנגב.

חלומו של כל זוג צעיר

העבודה הסיזיפית והקשה מוכיחה את עצמה. המציאות בנגב השתנתה בשנים האחרונות באופן דרמטי. כל ראש רשות בנגב יעיד על כך. מי שיגיע היום לנגב ימצא מגוון רחב של אפשרויות דיור - הן להשכרה והן למכירה. המשרד, בשיתוף הסוכנות היהודית, איתר עשרות מבני ציבור נטושים אשר עוברים הסבה לדיור מוזל עבור צעירים. המשרד קידם הקמת כפרי סטודנטים ויישובים חדשים, לצד תמיכה בהרחבת יישובים קיימים. המשרד מסייע לאנשי הקבע בסבסוד מגרשים ובפיתוחם ובסבסוד שכר דירה למשך שנתיים. חלומו של כל זוג צעיר לרכוש דירה הופך בנגב למציאות אפשרית. כשבמרכז הארץ נדרשות כ-131 משכורות בממוצע לרכישת דירה, בנגב נדרשות כ-66 משכורות בלבד. ובמחיר נמוך משל דירת שני חדרים במרכז הארץ, אפשר לרכוש כיום בית צמוד קרקע בנגב.

בשנים האחרונות יותר ויותר תושבים במרכז הארץ מזהים את הפוטנציאל ובוחרים לעבור לנגב. גם החברות הגדולות מבינות את ההזדמנות הכלכלית ומעתיקות את מקום מושבן אל הנגב. חברות כמו טרה, סודה סטרים וקר-גל עברו לנגב ומציעות אלפי מקומות עבודה לתושבים. רק לאחרונה החליטה מקאן אריקסון להקים שלוחה במצפה רמון, וכבר כיום מוצעות בנגב משרות נחשקות בתחומי הפרסום והניו מדיה. בבאר שבע עתיד לקום עמק הסיליקון של ישראל. הקרבה הפיזית ושיתוף הפעולה בין אוניברסיטת בן-גוריון, פארק ההיי-טק וקמפוס התקשוב שנמצאים בסמיכות ייצרו משולש זהב שיעניק לצעירים משכילים יכולות אדירות להתקדם ולצמוח ולבנות קריירה איכותית ומשמעותית.

השילוב של מעבר צה"ל לנגב והפיתוח הכלכלי יוצרים הזדמנויות גם עבור העסקים בנגב. המשרד, באמצעות הרשות לפיתוח הנגב, דואג לכך שהעסקים המקומיים ייהנו מהמהלך, ולשם כך יזם את פרויקט יוזמת העסקים בנגב (י.ה.ב), אשר מסייע לעסקים הקטנים והבינוניים בנגב להשתלב בהקמת הבסיסים וליהנות מהצמיחה.

מטרת העל: יישוב הנגב

ההשקעות הממשלתיות בנגב בעשור הקרוב מוערכות בלמעלה מ-43 מיליארד שקלים, ופרויקט מעבר צה"ל לנגב הוא רק חלק מעשייה רחבת ממדים וממטרת העל: יישוב הנגב. במקביל לכל אלה, וכדי לשנות את המציאות עבור תושבי הנגב, משקיע המשרד בפרויקטים יצירתיים המשנים את החיים עבור התושבים: הקמת מאות כיתות חכמות ברחבי הנגב, המאפשרות לימוד באמצעות שיטות הוראה חדשניות ומתקדמות. מרכזי מצוינות ותגבור החינוך המדעי-טכנולוגי מאפשרים לילדים ולבני הנוער להתפתח וליזום, ומעניקים להם אפשרות לעתיד טוב יותר.

והשינויים מתרחשים כעת: צעיר מהמרכז שיגיע היום לבאר שבע יזכה ללמוד באחת האוניברסיטאות הטובות בארץ, יקבל מלגת שכר דירה בעיר העתיקה, אזור שהפך למעין נווה צדק דרומי ולאבן שואבת עבור צעירים. אם יבחר אותו צעיר ללמוד רפואה, הוא יוכל להשתלב בתוכנית "רפואנים לנגב", אשר תעניק לו בכל שנה תמריץ שתואם את צרכיו עד אשר יהפוך לרופא מתמחה. אם יחליט ללמוד תחום אחר, ייהנה ממלגות מוטות תעסוקה, אשר יאפשרו לו לרכוש ניסיון כבר במהלך התואר.

חוץ מלימודים, הסטודנטים יכולים ליהנות כבר היום מבילוי בפאבים ובבתי קפה, מפסטיבלים ומתיאטרון הפרינג', מהתיאטרון בדימונה, ממרכז צעירים, שם יוכלו לקבל ייעוץ והכוונה אישית בהתאם לצרכיהם האישיים. יעזרו להם בניסוח קורות חיים ובהכנה לראיונות עבודה, ויציעו להם להשתתף בסדנאות שייתנו להם כלים פיננסיים.

אותם צעירים שיגיעו ללמוד בנגב יסיימו את הלימודים כשבידיהם כל הכלים לפתח קריירה מצליחה. אם הם יבחרו להישאר ולגור בנגב, כבר תהיה להם עבודה.

זה אולי ייראה להם טבעי, מובן מאליו, אך למעשה במשרד לפיתוח הנגב והגליל חשבו עבור הסטודנטים על הכול, מהרגע שהגיעו לבאר שבע. חשבו מראש ודאגו לקדם ולפתח את כל הדברים שיגרמו להם להישאר לגור ולעבוד בנגב.

ומשפט לסיום: בעזרת רצון אדיר, אמונה והמון יצירתיות, מצליח המשרד לפיתוח הנגב והגליל לשנות את חיי תושבי הנגב בעזרת שילוב של פרויקטים רחבים ארוכי טווח לצד פרויקטים אשר נותנים מענה לצרכים היומיומיים של התושבים. הנוסחה עובדת: הנגב צומח ולא מפסיק להתפתח.