"קניון הנגב יהיה הנפגע העיקרי מהגרנד קניון בבאר-שבע"

פתיחתו הצפויה של הגרנד קניון בבאר-שבע תבטל את הבלעדיות של קניון הנגב של עזריאלי ותביא לרוויה בשטחי המסחר בעיר ■ על מי מאיים הקניון החדש, והאם מאזן הכוחות החדש בבאר-שבע עתיד להשפיע על קבוצת עזריאלי כולה?

בתחילת חודש מאי יינתן האות לפתיחת הקרב החדש שינהלו רשתות הקמעונאות בישראל על כיס הצרכן הדרומי, עם חנוכתו של הגרנד קניון, הקניון החדש בבאר-שבע. אבל לא פחות משהקרב הזה ישפיע על הרשתות, הוא צפוי להשפיע על המרכזים המסחריים הפועלים בעיר, ובעיקר על קניון הנגב של קבוצת עזריאלי, שנהנה לאורך שנים מבלעדיות בעיר.

הגרנד קניון ישתרע על שטח מסחרי של יותר מ-49 אלף מ"ר, כפול מגודלו של קניון הנגב. הגודל הזה מאפשר לו מבחר עצום של מותגים, שלחלקם זו תהיה החנות הראשונה בעיר. כך למשל, תחנוך רשת H&M סניף ראשון בנגב, שישתרע על שטח של 2,500 מ"ר, ולראשונה ייפתחו בעיר גם חנויות של גאפ, איי דיגיטל, סברובסקי ועוד.

הציפיות כצפוי, גבוהות. לדברי אלי להב, היזם ומבעלי הקניון החדש, "זה קניון ענק שהולך לשרת את כל הנגב ולא רק את באר-שבע. אני מתכוון למצפה רמון, ירוחם, אופקים, עומר, מיתר, להבים. אנחנו נפנה לקהל של 600 אלף איש".

גם אם הקניון החדש ימשוך אליו אוכלוסייה ממעטפת באר-שבע, מרכזי המסחר בעיר ייאלצו להישען בעיקר על אוכלוסיית באר-שבע, המונה 208 אלף תושבים, שאליה יש להוסיף עוד כ-30 אלף סטודנטים.

פרט לקניון הנגב, פועלים בעיר 4 פאוור-סנטרים - ביג, One פלאזה, השדרה השביעית ו-B7 - המשתרעים יחד על שטח של 93 אלף מ"ר. לצידם יש עוד כמה מרכזים מסחריים שכונתיים.

בחשבון פשוט, מדובר בכמעט מ"ר של מסחר לכל תושב - רוויה שלא מותירה מקום לספקות באשר לפוטנציאל הפגיעה של הקניון החדש במרכזים הקיימים.

לדברי מנכ"ל הגרנד קניון, אבי שטרית, "קניון הנגב הוא קניון קטן ומיושן, וההערכה שלנו היא שהוא יהיה הנפגע העיקרי. אם עזריאלי (בעלי קניון הנגב, א"ח) חכם, הוא צריך להיות מאוד מודאג, ואני אומר לך שהם מאוד מודאגים".

להערכה זו של שטרית מצטרפות גם מספר רשתות גדולות, הפועלות כיום בקניון הנגב ועתידות לפתוח חנויות גם בגרנד. לדברי נציג אחת מהן, "קניון הנגב יחטוף סטירה גדולה וירידה של 40% במכירות ואחרי זה יעלה בחזרה 20%. כל המרכזים בבאר-שבע יחטפו. לקניון הנגב אין מה לעשות. הוא ניסה הכול, ולא עזר. הוא פתח זארה חדשה, אמריקן איגל, קסטרו בחנות מורחבת, והוא מחפש להכניס עוד רשתות גדולות".

לדברי יוסי מלכה, בעל חברה לפיתוח זכיינות וליווי עסקי, "הגרנד קניון נפתח בעיר רוויה בשטחים מסחריים, והכניסה של מתחרה בגודל הזה, בתמהיל הטוב ביותר ביחס לשאר המרכזים בעיר, תוביל לירידה משמעותית בפדיון למ"ר בכל המרכזים הקיימים. הערכתי היא שהפדיון למ"ר בקניון הנגב ירד בסדר גודל של 30%, וגם המרכזים האחרים ייספגו ירידה של יותר מ-10%".

גם אם בקבוצת עזריאלי עשו בחדרי חדרים את החשבון, הם לא מצהירים עליו. "ייתכן שבזמן הקצר תהיה ירידה מסוימת. אני מניח שבטווח הארוך - המצב יחזור לקדמותו", מגיב מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

ירידה בשכר הדירה

בחלק מהרשתות טוענים עוד כי כניסת הגרנד קניון תביא לפגיעה במותג עזריאלי ותוביל לירידה במחיר שכר הדירה בקניונים.

לדברי בעל רשת אופנה גדולה, "קניון הנגב ייפגע קשה מאוד ועלול לרדת 20%-30% במכירות. הגרנד הוא קניון ענק עם מבחר אדיר, וכל מותג בנה שם חנות דגל. בואו לא נשכח שעזריאלי לוקח שכר דירה מאוד גבוה, כך שלכל הרשתות יש תמריץ לשפר עמדות.

"עזריאלי כרגע לא משפרים מהותית עמדות. הם דורשים שהשוכרים יקיימו את החוזה, וזה מה שמכתיב דוד עזריאלי. הם עושים טעות. הם עושים עוול לסוחרים, שחלקם סובלים ממש. בקניוני עכו ובקריית אתא הוא גרם להפסד ענק לסוחרים שהלכו איתו באמונה שהם הולכים להרוויח כסף. הוא כפה על חלק להיכנס.

"המותג שקוראים לו עזריאלי כבר לא חזק בעולם הקניונים כמו שהיה, כי גם בנדל"ן יש קניבליזציה. זה רק עניין של זמן. זה ייקח 3 שנים עד שהחוזים ייגמרו, ועזריאלי יצטרך להתפשר בשכר דירה, בכל מקום, לא רק בקניון הנגב. עזריאלי עושה טעות שהוא עדיין מגן על שכר דירה שהוא לא ריאלי, וזה עניין של זמן עד שנראה שוכרים שלא מחדשים חוזים בקניונים".

מי שכבר מצהיר שאין לו כוונה לחדש את חוזה השכירות הוא אייל פישמן, יו"ר פישמן רשתות. לדבריו, "יש לנו חנות Celio ב-One, שמשלמת שליש שכר דירה ומוכרת יותר מהחנות בקניון הנגב, ואנחנו פותחים Celio בגרנד. לאורך זמן, בקניון הנגב לא הסכימו להתפשר על שכר דירה, ועכשיו כשהחוזה עומד לפוג, הם מוכנים. אנחנו הודענו שמי שלא עוזר בדרך, לא נהנה בסוף, והחנות הזאת תיסגר. זה גם מה שיקרה בקניון עכו עם הום סנטר והפיראט האדום (רשתות אחרות בבעלות פישמן רשתות, א"ח)".

גם ברשת אחרת שבעזריאלי לא הסכימו להפחית לה את דמי השכירות, מצהירים כי ייצאו מקניון הנגב בעוד מספר חודשים. "גם אם יחתכו לנו את המחיר בחצי עוד שנה, נסגור את החנות", נאמר.

בהתייחס לשכר הדירה אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר: "לא קרה שום דבר בקניון הנגב שמצריך איזושהי התייחסות. קניון הנגב נמצא במיקום אסטרטגי בעיר, יש לו קהל לקוחות נאמן ותמהיל מצוין, והוא יידע לשמור על מקומו במסחר בבאר-שבע ובנגב כולו".

ליתר הדברים סירב נדיר להתייחס.

"אתגר לבעלי הנכסים בעיר"

בגרנד קניון מבקשים לנגוס גם בעסקי הפאוור-סנטרים, ולכן ייפתחו בו סניפים של הום סנטר, מחסני חשמל, אל"מ, טרקלין חשמל וזברה - עסקים האופייניים במיוחד לפאוור-סנטרים.

בפאוור-סנטרים, מאידך, אומרים כי העובדה שכל הארבעה סמוכים האחד לשני, מעניקה למתחם עוצמה מיוחדת.

במרכז One נערכו לתחרות החדשה באמצעות 3 מהלכים: מעבר בתי המשפט של ההוצאה לפועל אל מרכז One ובניית בר ומועדון לילה וכן חדר כושר עם בריכה - שני עסקים שייפתחו בתוך שנה וחצי. One מבודל בקומפלקס של בתי קולנוע של גלובוס, שכעת הוחלט להכפילו כך שיכלול 20 אולמות.

"המהלכים האלה שמים אותנו במקום קצת אחר, אבל לא יעזור כלום - קניון ענק ייחלק מחדש את נתחי השוק", אומר פישמן.

לדברי חי גאליס, סמנכ"ל ניהול, שיווק ותפעול של ביג מרכזי קניות, "האופנה הממותגת אצלנו היא רק הדובדבן. אנחנו מרכז שמציע פתרון לכל דבר. מותגי הדיסקאונט שפועלים אצלנו יודעים לתת תחרות ועוצמה גדולה. אני מניח שחנויות האופנה בעיקר יקבלו זעזוע קטן מפתיחת הקניון, אבל העוצמה של ביג כמרכז המעניק פתרון לצרכים יומיומיים תישאר. למי שיהיה קשה בחיים זה לקניון הנגב של עזריאלי. מצב השדרה השביעית גם כך רעוע, וזה עוד זבנג עבורם. הם יהיו בבעיה אמיתית".

"השדרה השביעית היא קניון בוטיק שנותן חוויה אחרת. בהתחלה היה קשה, אבל היקפי המחזור בשנה האחרונה גדלו ב-40%, וזה אומר שאנחנו בכיוון הנכון", מגיב אלירן דן, סמנכ"ל נכסים של חברת שיכון ובינוי.

לדבריו, "אין ספק שבחודשיים הראשונים תהיה נהירה לקניון החדש. צריך לראות מה יקרה אחרי חודשיים, ואני חושב שהאתגר יעמוד בפני כל בעלי הנכסים בעיר".

יש גם מי שחושב שהאתגר הגדול הוא דווקא של הקניון החדש. לדברי מלכה, "עודף השטחים המסחריים יוביל לבעיה במכירות למ"ר גם בקניון החדש, ורשתות שחתמו על שכר דירה גבוה מדי יכולות להיקלע לבעיה של חוסר רווחיות בקניון החדש".

"האתגר הגדול יהיה לקניון החדש. הוא יצטרך להוכיח שהוא נותן חוויה אחרת ולהביא כמות גדולה של אנשים. בקניון של 49 אלף מ"ר צריך להביא 22-25 אלף איש ביום כדי שהוא ישרוד. הוא בנה תמהיל טוב. הביא את המותגים הבינלאומיים, אבל עדיין זו לא בשורה כי רוב המותגים האלה פועלים בביג ובקניון הנגב", אומר דן, אך גם מודה כי "אין ספק שכאשר ההיצע המסחרי גדל יש לחץ להורדת מחירים".

"אני מניח שקניון הנגב וביג יהיו במוקד התחרות, כי הגרנד הוא קניון מהותי גם בגודל, גם בעוצמה וגם במותגים שנכנסים לשם. קניון הנגב יתפוס מקום אחר. אני מניח שהוא יהיה יותר מקומי ויותר שכונתי", מסכם אסף בן-דב, מנכ"ל רשת המשביר לצרכן.

* אליעזר פישמן, הבעלים של One, הוא בעל השליטה ב"גלובס".

מרכזי הקניות המרכזיים בבאר שבע
 מרכזי הקניות המרכזיים בבאר שבע