חח"י לדוראד: הקדימו פעילות - נשלם עשרות מיליוני שקלים

המטרה: להקטין את הסכנה למחסור בחשמל ■ חברת החשמל: לא דובר על כסף

חברת החשמל מוכנה לשלם עשרות מיליוני שקלים מכספי צרכני החשמל למתחרה פרטית שלה, אם זו תקדים את מועד תחילת הפעלתה לקיץ, ותקטין בכך את הסכנה למחסור בחשמל.

ל"גלובס" נודע כי בכירי חברת החשמל ובהם יו"ר הדירקטוריון האלוף במיל' יפתח רון טל והמנכ"ל אלי גליקמן נפגשו בשבוע שעבר עם הנהלת דוראד, יצרנית חשמל פרטית המקימה תחנת כוח באזור אשקלון. תחנת הכוח אמורה להתחיל לפעול בסוף השנה. בעלי דוראד ביקשו בעבר מהמדינה 80 מיליון דולר תמורת הקדמת הפעלת התחנה. הסכום היה אמור להיות משולם על ידי צרכני החשמל אך רשות החשמל דחתה את הבקשה בנימוק שיש למשק יכולת ייצור חשמל מספקת ואין צורך בהקדמת הפעלת התחנה. דוראד היא בבעלות משקיעים ישראלים וטורקים בראשות חברת קצא"א, חברה בבעלות ממשלתית בראשות האלוף במיל' יוסי פלד.

רשות החשמל לא עודכנה בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין חברת החשמל לדוראד. ראשי חברת החשמל התעניינו בפגישה כיצד ניתן להקדים בכל זאת את מועד ההפעלה המתוכנן של תחנת הכוח לקיץ. הרקע לפגישה הוא תקלה חמורה שאירעה ערב חג הפסח בתחנת הכוח של חברת החשמל בגזר. התקלה עשויה להביא להשבתה חלקית של התחנה בגזר למשך חצי שנה ולאובדן יכולת ייצור של 370 מגה-ואט במהלך חודשי הקיץ. מצד שני, תתווסף הקיץ למשק החשמל תחנת הכוח הפרטית OPC של החברה לישראל המסוגלת לייצר 440 מגה-ואט.

אחד המשתתפים בפגישה אישר ל"גלובס" כי ראשי חברת החשמל הביעו נכונות עקרונית לשלם לדוראד מקופתה המדולדלת של חברת החשמל. הסכום המדויק שמבקשת דוראד אינו ידוע אך ניתן להניח כי הסכום ימומן בסופו של דבר על ידי צרכני החשמל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי מאחר שקיים צפי שרזרבות החשמל בקיץ הקרוב יהיו מאוד נמוכות, חברת החשמל תעשה כל שביכולתה מבחינה טכנית ומקצועית כדי לקדם את כניסתם של היצרנים הפרטיים לייצור מהיר ככל שניתן כחלק מהיערכות החברה לקיץ. החברה מקיימת קשר מקצועי סדיר ושגרתי עם יצרני החשמל הפרטיים כדי לסייע להם להיכנס לייצור חשמל.