אל-על שילמה ל-5 המנהלים הבכירים 125 מ' ש' ב-8 שנים

בעקבות הסכם "השמיים הפתוחים" נדרשת אל-על להתייעל כדי לעמוד בתחרות ■ מבט אל סעיף השכר של בכירי חברת התעופה בשנים האחרונות מגלה כי בהחלט יש היכן לקצץ ■ והמניה? צנחה 86% מ-2005 עד היום

הסכם "השמים הפתוחים " שאושר אתמול, והמהומה שהוא עורר בשוק התעופה הישראלי, מיקדו בין היתר את תשומת הלב בטענת משרד התחבורה, שלפיה על חברת אל על להתייעל, כדי שתוכל להישאר תחרותית. לא מדובר בסוד גדול. די להביט בסעיף השכר של בכירי החברה בעשור האחרון כדי להבין שיש מקום רב לחתוך בהוצאות חברת התעופה.

125 מיליון שקל - זוהי עלות השכר המצטברת של חמשת בעלי השכר הגבוה באל על בין השנים 2005-2012. זה אולי לא נתפס, אבל סכום זה שקול לכמעט מחצי שווי השוק שבו נסחרת היום החברה. מיותר כמעט לציין שבעלי המניות של אל על לא שבעו נחת בתקופה זו, ומניית החברה איבדה משנת 2005 ועד היום 86% מערכה, והפעם האחרונה שבה חילקה דיבידנד הייתה בשנת 2007.

לא בכדי, נקודת ההתחלה של המדידה נבחרה לשנת 2005. עד שנה זו כיהן בתפקיד המנכ"ל עמוס שפירא, זכר לשליטת המדינה באל על (שהופרטה בשנת 2003). רמות השכר ששילמה החברה עד אז לבכיריה היו צנועות בהתאם. בשנת 2004 זכה שפירא לשכר בעלות של כ-644 אלף שקל, והסמנכ"לים של אל על הסתפקו בסכום שהיה נמוך רק במעט מכך. בסך הכול הסתכמו עלויות השכר של חמשת הבכירים בשנה זו, השנה שלאחר ההנפקה, בכ-3.1 מיליון שקל בלבד.

עם עזיבת שפירא, וכניסתו לתפקיד של חיים רומנו בשנת 2005, הותר הרסן. בשנה זו הסתכמה עלות השכר של חמשת בכירי החברה בכ-18.5 מיליון שקל - פי שישה לעומת השנה שקדמה לה. בשנה זו גם נפתח הפער הגדול בין השכר אשר לו זכה מנכ"ל החברה, לבין יתר הסמנכ"לים ובכיריה .

רק שש שנים לאחר מכן, במסגרת בדיקה שערכה רשות ני"ע, יתברר כיצד התנפח סעיף השכר של רומנו: במסגרת הסכם ההעסקה שנחתם חודש לפני כניסתו לתפקיד, בפברואר 2005, נקבע כי המענק הכספי שלו יהיה זכאי רומנו יחושב מתוך ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) של החברה.

הסכם זה שנחתם עם רומנו לא הובא לדיון ואישור בוועדת הביקורת ובדירקטוריון החברה בעת חתימתו, וגם לא לאחר מכן. בחברה מסוגה של אל על יש פער מהותי בין הרווח הנקי לבין ה-EBITDA, בגלל הפחת שרושמת החברה על צי המטוסים שברשותה.

הבונוס נפרד מהרווח הנקי

כך נוצר מצב, שבו הבונוס שלו זכה מנכ"ל אל על קפץ באופן משמעותי, ומעבר לכך נוצר גם ניתוק בין בונוס המנכ"ל לרווח הנקי שאותו רואים בעלי המניות. כך יכול היה רומנו לקבל בונוס נכבד בגין רווח EBITDA שאותו החברה השיגה, בעוד שבשורה התחתונה החברה רשמה הפסד.

כך, במשך חמש שנות כהונתו של רומנו באל על, רשמה החברה בכל שנה רווח על בסיס EBITDA, אך שלוש מבין השנים הללו הסתיימו בהפסד נקי. בסך הכול זכה רומנו לשכר בלתי נתפס בעלות של כ-38 מיליון שקל בשנים 2005-2009.

דירקטוריון אל על, הנמצאת בשליטת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ', המשיך עם מדיניות הבונוסים הנדיבה שלו גם לאחר החלפתו של רומנו באליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר. לשקדי היה חשוב לקשור את הבונוס שלו ברווח הנקי של אל על, על מנת שלא ליצור מצב שבו הוא מקבל בונוס בשעה שהחברה מפסידה.

אלא שבגובה הבונוס לא חל שינוי משמעותי. בשנתו הראשונה בתפקיד, 2010, תנאי השוק האקסגוניים נתנו רוח גבית לאל על (שער דולר גבוה ומחיר נפט נמוך), והיא סיימה את השנה עם רווח של 57 מיליון דולר. עלות השכר של שקדי חסר הניסיון עמדה באותה שנה על 16.8 מיליון שקל - השכר השנתי הגבוה ביותר אשר שילמה אל על לבעל תפקיד כלשהו מאז הוקמה החברה.

מתוך סכום זה עמד רכיב הבונוס על 11 מיליון שקל, והיווה את מרבית עלות השכר שלו זכה שקדי. לזכותו ייאמר, כי מחצית מהבונוס שלו היה זכאי, 5.5 מיליון שקל, הוא החזיר לחברה בדרך של הקמת קרן מצוינות לעובדים, אשר מתגמלת עובדים ומחלקות המצטיינות בתפקודן. אז, בתקופה שבה הפורענות עוד טרם נראתה באופק, זכו גם עובדי אל על ליהנות מתוספת שכר לא צפויה.

בשנים 2011-2012, שאותן סיימה החברה בהפסד, הייתה עלות השכר של שקדי נמוכה משמעותית, ועמדה על 2.85 ו-2 מיליון שקל בהתאמה, וזאת לאחר שב-2012 קיצץ שקדי, כמו כל יתר הנהלת החברה, בשכרו.

אבל לא רק רומנו ושקדי חוו רנסנס בתנאי העסקתם. גם הסמנכ"לים הבכירים (והרבים) של אל על זכו מאז שנת 2005 לשכר של מיליוני שקלים בשנה כל אחד. אמנם בחברה גדולה כמו אל על, אשר הוצאות השכר שלה נאמדו בשנה החולפת בכ-300 מיליון דולר, מדובר באחוזים זניחים מהיקף השכר הכללי, אך אלו הם מספרים שקל להיתפס אליהם כאשר טוענים שאל על היא חברה בלתי יעילה.

יתרה מזו, השכר הגבוה של בכירי החברה בעשור האחרון מהווה מוקד גם למלחמות מבית. במסגרת המגעים על הסכם העבודה הקיבוצי החדש, שבו דורשת הנהלת החברה לקצץ בשכר עובדי אל על, מבקש ועד עובדי החברה להתנות את הסכמתו לכך שגם הנהלת החברה תתייעל.

עלות השכר של חמשת בכירי אל על
 עלות השכר של חמשת בכירי אל על

המרוויחים הגדולים
 המרוויחים הגדולים