לפיד הכריע: העלאת גיל הפרישה לנשים - לא בחוק ההסדרים

לפיד החליט לאחרונה כי אין להעלות את גיל הפרישה לפי שעה, וכי יש להקים ועדה מקצועית לבחינת הנושא

‎סדקים ראשונים בין שר האוצר לבין בכירי המשרד סביב הרפורמות המבניות שבתוכנית הכלכלית: יאיר לפיד הכריע היום (א') כי העלאת גיל הפרישה לנשים ל-67 - אחת מרפורמות הדגל של אגף התקציבים לדורותיו - לא תיכלל בחוק ההסדרים הקרוב, אלא תקודם במסלול של חקיקה רגילה. ביום רביעי שעבר נחשף ב"גלובס" כי ישנם מהלכים קריטיים שעדיין "מתנדנדים" ולא בטוח שייכללו בתוכנית הכלכלית ואם כן, באיזו מסגרת, לרבות מהלך העלאת גיל פרישה לנשים.

בסביבתו של לפיד מציינים כי המהלך מעולם לא תוכנן להיות חלק מחוק ההסדרים, וכבר לפני שבועיים הורה השר לח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, לרכז את הטיפול בסוגיה זו. עם זאת, בכירים במשרד אשר רואים בהעלאת גיל פרישה מהלך חשוב ניסו עד הרגע האחרון - ואפילו היום - לשכנע את השר להכניס את המהלך לחוק, דבר שמבטיח את אישורו המהיר.

משרד האוצר כבר ניסה לקדם את המהלך באמצעות חקיקה רגילה בשנה שעברה; ואולם העניין נעצר כשהגיע לוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), שממשיך לכהן בתפקיד גם בכנסת הנוכחית, וצפוי להילחם שוב נגד המהלך במתכונת שהאוצר ניסה לקדמו. נזכיר כי הרפורמה היא פרי תוצר של עבודה שעשתה ועדה ממשלתית, שבה השתפו בעיקר פקידי ממשלה לרבות מהאוצר, מבנק ישראל ומהמועצה הלאומית לכלכלה.

מי שמנסה לקדם את אישור המהלך היא המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג, מועמדת מטעם פישר להחליפו בתפקיד. פלוג, חברה בוועדה הממשלתית, התבטאה בעד המהלך וחיוניותו כמה וכמה פעמים. עם זאת, בבנק ישראל הכחישו בתוקף את הפרסומים שלפיהם "נוצרה מתיחות" בין פלוג לבין לפיד עקב החלטתו שלא להכניס את המהלך בחוק ההסדרים. "אין מתיחות ואין כלום. יש לעתים חילוקי דעות, ואנו מכבדים את החלטתו של שר האוצר. אנו גם מבינים שלא חייבים לאמץ כל המלצה שלנו", מסר ל"גלובס" גורם רשמי בבנק .

גיל פרישה
 גיל פרישה