חוק רישוי הרכב: "המכוניות והחלפים יוזלו בעשרות אחוזים"

החלק המרכזי בחוק החדש מסדיר את פעילות היבוא האישי ומאפשר ליבואנים אישיים לייבא עד 20 כלי רכב בשנה למלאי - כולל כלי רכב שכבר נרשמו בחו"ל ■ בינתיים, בעתיד הקרוב צפויים מחירי הרכב דווקא לעלות בשל צעדי מיסוי

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת משרד התחבורה לאשר את חוק רישוי שירותי רכב החדש, שאמור להסדיר את התחרות בתחום יבוא הרכב החדש, מכירתו והסחר בחלפים וברכב משומש. הרפורמה אמורה להוריד את מחירי המכוניות החדשות ואת חלפי הרכב.

החוק החדש מבוסס באופן כללי על המלצות ועדת זליכה שהוגשו בשנה שעברה, ורוב סעיפיו פורסמו בהצעת חוק ההסדרים בשבוע שעבר. החלק המרכזי בו מסדיר את פעילות היבוא האישי ומאפשר ליבואנים אישיים לייבא עד 20 כלי רכב בשנה למלאי, כולל כלי רכב שכבר נרשמו בחו"ל.

במקביל מסדיר החוק החדש את פעולתם של היבואנים המקבילים, שאינם קשורים ישירות ליצרני הרכב. החוק גם אמור להעניק לשר התחבורה סמכויות מרחיקות לכת בתחום היבוא האישי, כולל קביעת סוגי כלי הרכב ותוצריהם, אפשרות על איסור מתן רישיון יבוא ליבואן מסוים "בהתאם לשיקולי תחרות" ועוד. הצעת החוק כוללת לראשונה הוראה זמנית (עד 2015), שתאפשר לעוסק לייבא שני כלי רכב בכל שנה לשימוש עסקי וליחיד לייבא שני כלי רכב.

הצעת החוק מסדירה את הפעילות במוסכים, כולל נקיטת פעולות להקטנת מעורבות יבואני הרכב בתחום החלפים, הגדרת תנאים למתן או שלילת רישיון מבעל מוסך הקלות בתחום תקינת החלפים, הקמת מאגר אינטרנטי עם מחירי החלפים ועוד.

בתחום הרכב המשומש מוצע לתקן את חוק "הגילוי הנאות" כך שרוכש הרכב יוכל לקבל מידע על הרכב שאותו הוא רוכש מכל מקורות המידע הזמינים כולל מבטחים, סוחרים ומוסכים. בנוסף מוצע לבחון הטלת פיקוח על מחירי חלפים לרכב בהתאם לחוק הפיקוח על מחירים.

ביחס ליבואני הרכב מציע החוק "למנות צוות בין משרדי" שיבחן מעת לעת את מידת התחרותיות בענף הרכב ויגבש המלצות, שיובאו בפני השרים, כולל בחינת אפשרות פיצול מותגי רכב ליבואנים שונים ובחינת אפשרות הגבלת ההנחות הניתנות על ידי יבואני הרכב לחברות הליסינג.

ההוזלות בדרך?

עם זאת, בענף מעריכים שלמרות ציפיות משרד התחבורה שהרפורמה "תוריד ב-20% את מחירי הרכב החדש", בעתיד הנראה לעין מחירי הרכב דווקא יעלו בשל שורת צעדי המס שמתכננן האוצר ובתוכם עדכון המס הירוק, העלאת המע"מ ומס היוקרה.

על פי נתוני משרד התחבורה בישראל פועלים כיום למעלה מ-15 יבואני רכב פרטי בענף המייבאים כ-200 אלף כלי רכב בשנה. כ-50% מכלי הרכב מייבאים מיפן ודרום קוריאה כמחצית מכלי הרכב החדשים נרכשים על ידי אזרחים פרטים ומחציתם השנייה על ידי חברות ליסינג וציי רכב. ענף יבוא הרכב מוערך כיום בכ-30 מיליארד שקל בשנה.

בישראל ישנם כיום כ-3 מיליון כלי רכב, מהם כ-80% כלי רכב פרטים. רמת המינוע בישראל עומדת על 333 כלי רכב לאלף איש לעומת 500 באירופה ו-870 בארה"ב. הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל עומד על 7 שנים, לעומת 10 שנים באירופה ובארה"ב. היקף ההוצאה החודשית הממוצעת על כלי רכב בישראל עומדת על כ-1,500 שקל.

השר כץ ציין כי לאחר המהפכה ברכבת ישראל ורפורמת השמים הפתוחים שאושרה בשבוע שעבר בממשלה מקדם משרדו רפורמה נוספת שנועדה להביא לירידה משמעותית במחירי המכוניות החדשות והמשומשות ובהוצאות של האזרחים על הטיפול במוסכים והשימוש בחלקי חילוף.

שר התחבורה ציין כי הרפורמה תאפשר לכל אזרח להנות ממגוון רחב יותר של כלי רכב וממחירים זולים יותר. "אני משוכנע כי יישום הרפורמה שמטרתה הסרת כשלי השוק וחסמי התחרות בענף הרכב תוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ- 20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים". אמר כץ.