אקסלנס: המדינה עשויה להגדיל משמעותית המסים על כיל

האנליסט גלעד אלפר חותך את ההמלצה ומחיר היעד למניית כיל: "נכנסת לתקופה ארוכה של חוסר ודאות" ■ הסיבה: הוועדה לבחינת התמלוגים שהקים יאיר לפיד ■ התרחיש הפסימי: אימוץ מודל מס משאבי הטבע של אוסטרליה

הוועדה החדשה שהקים שר האוצר יאיר לפיד לבחינת תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע - ובראשם מחברת כיל - תמליץ להעלות באופן משמעותי את התמלוגים והמסים שמשלמת כיל למדינה. כך מעריך האנליסט גלעד אלפר מבית ההשקעות אקסלנס, שהוריד היום (ב') את ההמלצה למניית כיל ל"תשואת שוק" והציב את מחיר היעד על 43 שקל (לעומת 54 שקל בהמלצה הקודמת).

"אנו מורידים את ההמלצה בשל החשש שהמדינה תעלה בצורה משמעותית את המסים ואת התמלוגים על החברה", כותב אלפר בסקירה שהפיץ למשקיעים.

לפני כשנה וחצי העלתה המדינה את התמלוגים על עסקי האשלג של כיל ל-10% מ-5%, על מכירת כמויות אשלג של 1.5 מיליון טון ומעלה. עם זאת, הביקורת הציבורית נגד כיל נמשכה בשל התמלוגים הנמוכים."כעת, המדינה מתכננת לעשות את הצעד הנוסף", כותב אלפר. "ייתכן כי מודל המיסוי שהוטל על חברות הגז ישכפל את עצמו עם שינויים והתאמות מתבקשות גם על כיל".

אז כמה מס עשויה המדינה להטיל על כיל? אלפר ערך השוואה מול חברת מוזאיק הקנדית והחריג את מס הדיבידנד. הוא מניח מס חברות של 25% (המס שתשלם כיל מ-2018) והגיע למסקנה שחלקה של הממשלה מהרווח התפעולי של כיל הינו 34% בעוד שבקנדה חלקה של הממשלה מהרווח התפעולי של מוזאיק הינו 40%. כדי להשוות בין השתיים, כיל תצטרך לשלם תוספת של 140 מיליון דולר בשנה או שתאבד שווי שוק של כ-4 מיליארד שקל.

אז יש גם אופציה גרועה יותר מבחינתה של כיל - אם הממשלה לא תשתמש בחברות אשלג גלובליות אחר כנקודת ייחוס, אלא במס אוצרות הטבע באוסטרליה שיהווה מודל מרכזי עבור הוועדה החדשה.

"כך או אחרת, נראת שמניית כיל נכנסת לתקופה ארוכה של חוסר ודאות בסיסי בכל הקשור לרווחיות שלה", כותב אלפר.