7.5 שנות מאסר לעידו סמואל בגין הונאת משקיעים

סמואל הורשע כי גייס 6 מיליון שקל ממשקיעים לקרנות הגידור שהקים, השקיע אותם בהשקעות לא סולידיות בניגוד להבטחתו והשתמש בכסף לצרכיו הפרטיים ■ ישלם קנס של 50 אלף שקל ויפצה את קורבנותיו במאות אלפי שקלים

עונש כבד לברוקר עידו סמואל בפרשת ביברוקר וברוקרטוב: בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ב') עונש של 7.5 שנות מאסר בפועל ושנה וחצי מאסר על-תנאי על הברוקר עידו סמואל, שהוציא במירמה כספים ממשקיעים שונים והורשע בגניבה ובקבלת דבר במירמה של כ-2.6 מיליון שקל.

כמו כן קבעה השופטת כי סמואל ישלם קנס בסך 50 אלף שקל. סמואל יפצה את קורבנותיו בסך כולל של מאות אלפי שקלים.

"דברי קורבנותיו של סמואל מהדהדים באוזניי וצורבים את הלב", כתבה השופטת יהודית אמסטרדם בגזר הדין. "סמואל תיאר עצמו כמי שהיה על גג העולם. הוא הרוויח מליונים, והיה לו טור קבוע בעיתון... בהמשך כשל".

במהלך הטיעונים לעונש טענה הפרקליטות כי "סמואל התייחס אל כספי המשקיעים כאל כספי הימורים" וגרם להם להיקלע למצוקה כלכלית קשה.

אביו של סמואל, שוטר לשעבר, טען בבית המשפט כי בנו אינו עבריין מתוחכם אלא "טיפש שנפל ממרומי האולימפוס".

יצוין כי סמואל הורשע בעבר בעבירות הטרדה ואיומים, ונגזר עליו אז עונש מאסר על-תנאי. סמואל מיוצג בידי עו"ד גיל עשת.

עו"ד תומר ברם ממשרד ברם, סלוקי ושות', שייצג קבוצה גדולה של מתלוננים שבעקבות תלונתם נפתחה חקירת המשטרה בעניין סמואל, מסר נוכח גזר הדין: "מדובר בגזר דין חשוב ועקרוני העוסק בסוגיה של הונאה ברורה וחד-משמעית שבוצעה כלפי המתלוננים - משקיעים תמימים שאיבדו את מיטב חסכונותיהם. לולא מאמצינו לשכנע את הלקוחות להתלונן במשטרה, והעזרה והליווי שנתנו להם בעניין זה, חשיפת מעשי המרמה של עידו סמואל לא הייתה מתגלה, וככל הנראה משקיעים נוספים היו מולכים שולל.

"בית המשפט מצא לנכון להביע עמדה נחרצת כנגד ההונאה החמורה שבוצעה. לצערי, מעשי המירמה והנוכלות שקיימים בשוק ההון רק הולכים ומתגברים. אני רוצה לקרוא לכל מי שנפגע מנוכלים כאלה ואחרים לא לחשוש לפנות לרשויות הרלוונטיות בנושא".

ההונאה

לפני כחודש וחצי הרשיעה השופטת יהודית אמסטרדם את סמואל בשורה של עבירות מירמה, גניבה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בית המשפט קבע כי סמואל הוא מהמר כפייתי שהפסיד את כספי הלקוחות שלו, לא טרח לעדכן אותם בהפסדים אלה ואף הגיש להם מסמכים כוזבים.

כתב האישום שהוגש נגד סמואל התייחס לשתי פרשות, פרשת "ברוקרטוב" ופרשת "בי-ברוקר". בין השנים 2004-2008 ניהל סמואל אתר אינטרנט ומכללה בשם "ברוקרטוב", כאשר החל מחודש אוקטובר 2007 הפך לבעלים הבלעדי של "ברוקרטוב" לאחר שרכש את חלקו של שותפו. בתקופה שבין יולי 2007 ועד ספטמבר 2008 הקים סמואל במסגרת חברת "ברוקרטוב" את קרנות הגידור "ש.מ.ר גידור", "אי.אס גידור" ו"קרן בי-גידור".

באפריל 2009 הוקמה חברת ביברוקר בע"מ על-ידי יוסי שובל, שהיה בעל מניות יחיד בה. שובל רכש מסמואל את מסד הנתונים של מכללת "ברוקרטוב" שזה הקים.

לפי כתב האישום, סמואל גייס משקיעים שהשקיעו את כספם ב-3 קרנות הגידור שהקים, וקיבל לידיו במירמה בנסיבות מחמירות ממשקיעים שהשקיעו בקרנות הללו סכום כולל הקרוב ל-6 מיליון שקל, וזאת על סמך מצגי-שווא שקריים וטענות כזב.

עוד נטען כי סמואל גנב את הסכום הנ"ל בכך שעשה בכסף שימוש לצרכיו הפרטיים ובניגוד למטרה בגינה הכסף נמסר לו, וכן השקיע את הכסף באופציות מעו"ף - ולא בהשקעות סולידיות כפי שהובטח על-ידו והוסכם עם המשקיעים.

מעבר לכך, בכתב האישום נטען כי סמואל הבטיח ללקוחות לעשות שימוש בפקודה לעצירת הפסד (stoploss), במקרה שההפסדים בקרנות ההשקעה יצטברו ל-20%.

"עולה באופן חד-משמעי כי הנאשם קשר עם שובל קשר, במסגרתו קיבלו השניים במירמה את כספיהם של המשקיעים, תוך כדי שליחת דיווחים כוזבים והצגת מצג-שווא לפיו הכספים יושקעו בשוק ההון. חלף זאת שימשו הכספים שלא למטרה לשמה הועברו, אלא לשימושם של הנאשם ושובל", כך לפי הכרעת הדין.

לפני כשנה וחצי גזר בית המשפט על שובל, שותפו של סמואל למעשים, 60 חודשי מאסר בפועל. שובל הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במירמה, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב במסמכי תאגיד וקשירת קשר לביצוע פשע.