לפיד ועיני נפגשו; הערכה: קרנות ההשתלמות לא ימוסו

(עדכון) - שר האוצר ויו"ר ההסתדרות נועדו אמש לפגישה ממושכת לקראת דיוני התקציב הקרובים ■ לאחר הפגישה הוציאו הודעה משותפת על "התקדמות במגעים" ■ בהסתדרות הבהירו כי לא יכריעו היום בסוגיית ההכרזה על סכסוך עבודה

שר האוצר, יאיר לפיד, ויו"ר הסתדרות העובדים הכללית, עופר עיני, נועדו אתמול (ב') לפגישה ממושכת, וזאת לקראת דיוני התקציב הקרובים.

לאחר הפגישה יצאה הודעה משותפת מטעם דוברות ההסתדרות והאוצר בנוסח זהה, לפיה הפגישה "התנהלה באוירה חיובית", והושגה התקדמות במגעים בין הצדדים. כמו כן, הבהירו בהסתדרות כי כפי שנחשף ב"גלובס" - בישיבת הנהגת הארגון שתתקיים היום, לא תידון סוגיית ההכרזה על סכסוך עבודה בשלב זה.

לפי שעה נראה כי קרנות ההשתלמות לא ימוסו. זאת, לאחר שעיני הגדיר את קרנות ההשתלמות "קו בורדו". גם התוכניות לפגיעה בזכויות השביתה ירדה מסדר היום.

במוקד המחלוקת עם האוצר עומדות שתי סוגיות: מיסוי קרנות ההשתלמות של כלל העובדים במשק בעלות 2.5 מיליארד שקל וקיצוץ של כ-2 מיליארד שקל לפחות משכר עובדי המגזר הציבורי. נראה כי עיני מוכן למנגנון שלפיו הפעימה האחרונה בהסכם השכר במגזר הציבורי, תוספת 1% ששווה כמיליארד שקל, תידחה לתחילת 2015 - זאת רק בתנאי שהעובדים ישופו בעתיד על השנתיים שבהן השכר קפא.

השבוע דיווחנו כאן כי הפרסומים השונים על כוונה לכאורה של האוצר לבטל את בית הדין הארצי לעבודה הן בבחינת "עז" ולא יותר, כמו גם הכוונה להקשיח את האפשרות להקמת ועד עובדים. היום בחר לפיד להתעלם מהסוגיה של הקמת ועד, ואולם בהודעה לתקשורת נמסר מלשכתו כי השר פנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, והבהיר לו כי אין כוונה לבטל את בתי הדין לעבודה ומלכתחילה לא הייתה כזו.

לכוונה לאסור את זכות השביתה בנמלי הים, נמלי האוויר ובחברת החשמל לפיד לא התייחס עד עתה - מה שעשוי לחזק את הרושם כי מדובר בכוונה רצינית, ולא בהכרח ב"עז" נוספת.