ביהמ"ש הורה להנפיק היתרי בנייה לפרויקט דיור ברמלה

השופטת הילה גרסטל הורתה להוציא עד סוף השבוע היתרי בנייה ל-1,000 יחידות דיור בשכונת מצליח ברמלה, זאת לאחר עיכוב של שנתיים בהוצאת ההיתרים

נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, הילה גרסטל, הורתה שלשום (א') להוציא עד סוף השבוע היתרי בנייה ל-1,000 יחידות דיור בשכונת מצליח ברמלה - זאת לאחר עיכוב של שנתיים בהוצאת ההיתרים.

מדובר בפסק דין שניתן בהמשך להסכמות שהושגו בין מספר משרדים ממשלתיים לבין עיריית רמלה וליזמים שזכו במכרזים לרכישת הקרקעות בתחילת שנת 2011, אך עד היום לא הונפקו להם היתרי בנייה, בשל חסמים שהציב משרד התחבורה.

שכונת מצליח, שסופחה לרמלה, תכלול בסופו של יום 2,500 יחידות דיור, כאשר עד היום הוקמו בה 1,500 יחידות דיור בלבד, למרות שכל הקרקעות לכל יחידות הדיור כבר שווקו על-ידי משרד השיכון.

על-פי התוכניות נקבעו התניות תחבורתיות לשלבי ביצוע ומימוש הוצאת היתרי בנייה, ובין השאר נקבע כי הנפקת היתרי בנייה ליותר מ-1,500 יחידות דיור תותנה בהשלמת "מחלפון ביאליק" ופתיחתו לתנועה.

מחלפון זה מייצר מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש 40 ויוצר כניסה חדשה לעיר בהמשך לרחוב דוד רזיאל, באופן שיאפשר את ביטול הפנייה הקיימת כיום מכביש 40 לרחוב ביאליק, היוצרת עומסי תנועה בכניסה לעיר.

עיריית רמלה הגישה מספר בקשות לוועדה המחוזית ולמשרד התחבורה להסרת המגבלה, על מנת שתוכל להנפיק היתרי בנייה ליזמים שזכו במכרזים ושחלקם כבר החלו בשיווק הדירות.

על אף הבקשות, הוועדה המחוזית ומשרד התחבורה סירבו להסיר את המגבלה, מה שכבל את ידי העירייה להנפיק היתרי בנייה ליתרת יחידות הדיור.

היזמים - חברת אלמוג ב.ז, חברת קרן פז (חנן מור) וחברת מגידו השקעות - הגישו עתירה נגד עיריית רמלה. העירייה, יש לציין, תמכה בעמדתה ביזמים ובטענות שהעלו בעתירה, ועמדה לצידם בהליך המשפטי כנגד הוועדה המחוזית ומשרד התחבורה.

יש לציין כי החברות רוטשטיין ופרשקובסקי, שזכו אף הן במכרז באותו מועד, הצליחו לקבל היתרי בנייה אחרונים שעמדו במגבלת ה-1,500 יחידות דיור, שאחריהן נאסרה הנפקת היתרי בנייה נוספים.

העירייה לקחה על עצמה לבסוף לממן את פרויקט הקמת מחלפון ביאליק, במטרה לאפשר ולזרז את הקמת השכונה ואיכלוסה, כאשר הקמתו של המעבר התת-קרקעי הושלמה כבר באמצע חודש ינואר השנה.

לאחר הסכמות שהושגו בין הצדדים, קבע השופטת גרסטל כי אין מניעה להוצאת היתרי הבנייה ליחידות הנותרות בתוך שבוע.

לאורך הדיונים במהלך החודשים האחרונים מתחה גרסטל ביקורת על הליכי הביורוקרטיה המתמשכים ועל הדרישות הרבות והחדשות שהעלו הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה ובוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

"הבעתי כבר כמה פעמים את תדהמתי מהתנהלות הרשויות השונות בכל הנוגע לפרויקט", ציינה גרסטל בדיון שהתקיים בחודש מאי השנה. "זו הישיבה השביעית בתיק, כשכל פעם עולות דרישות חדשות שלא בא זכרן בעבר, והתוצאה היא שהיזמים ורוכשי הדירות חסרי אונים ומשמשים כבני-ערובה".

את העירייה ייצגה עו"ד שלי רוזנטל ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות'.

ראש עיריית רמלה, יואל לביא, בירך על החלטת בית המשפט ואמר כי ניתן היה לאשר כבר מעל לשנה את בקשת העירייה לשינוי בשלביות כפי שנקבעה בתוכניות, ובכך ניתן היה לחסוך חודשי המתנה רבים של ההתדיינות המשפטית.

"עתה ניתן ליתן היתרי בנייה בהתאם לתב"ע, מה שיאפשר את המשך פיתוחה ובנייתה של שכונת קריית האומנים", ציין לביא. "השכונה מושכת אליה רוכשים רבים מכל חלקי הארץ, והביקוש למגורים בשכונה רק הולך וגובר".