"בנק ישראל נכשל בניסיון לצנן את שוק הדירות להשקעה"

מנתוני המשכנתאות שפרסם היום בנק ישראל, עולה כי בחודש מרץ כ-18% מסך מספר המשכנתאות ניטלו על ידי רוכשי דירות להשקעה, בסכום של כ-585 מיליון שקל ■ בעתיד משכנתאות טוענים כי הצעדים של בנק ישראל כשלו

לאחר שמוקדם יותר השבוע פרסמה מחלקת המחקר של הכנסת מחקר מקיף אל שוק הדיור בישראל, והגיעה למסקנה כי כל צעדי הממשלה למיתון מחירי הדיור כשלו כישלון חרוץ, כעת התפרסמו נתוני המשכנתאות שמאוששות טענה זו.

מנתוני המשכנתאות שפרסם היום (ג') בנק ישראל, עולה כי גם הבנק נכשל בניסיוניתיו לצנן את שוק הדירות להשקעה. זאת מאחר ובחודש מארס כ-18% מסך מספר המשכנתאות ניטלו על ידי רוכשי דירות להשקעה, בסכום של כ-585 מיליון שקל. מעיבוד נתוני המשכנתאות שביצעה חברת עתיד משכנתאות המתמחה בפתרונות מימון ומחזור משכנתא, עולה שסכום זה הינו הגבוה מאז תחילת השנה הנוכחית ומהווה כ-14.6% מסכום המשכנתאות שנלקחו במרץ.

"בנק ישראל הוא במידה רבה חסר אונים בניסיון לצנן את שוק הדירות להשקעה", טוען עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד משכנתאות. "ההגבלות שלו, אחת לאחת, פגעו בעיקר בזוגות הצעירים, בעוד המשקיעים מצאו דרכים לעקוף אותן", הוא הוסיף. חשוב להבין שכשהריבית קרובה לרמות שפל, ואין אפיק השקעה סולידי עדיף, וכששוק ההון עדיין מנפק לנו תספורות חדשות לבקרים - אנשים תמיד יפנו לשוק הנדל"ן כאפיק השקעה וזה כלל לא משנה אלו שמיניות באוויר יעשה בנק ישראל", לדבריו.

אלקבץ מסביר שההגבלה הקיימת של בנק ישראל לאפשר מימון של עד 50% מימון לא הרתיעה את המשקיעים אלא גרמה להם לחפש דירות זולות יותר בפריפריה או למשכן נכס קיים. זו, לדבריו, הסיבה לזינוק המשמעותי ברכישת דירות שלא בתחום המרכז. אלקבץ אף מציין שההגבלה האחרונה של בנק ישראל שאילצה את הבנקים להקצות יותר הון על משכנתאות בשיעור הגבוה מ-45% לא שינתה מאטרקטיביות ההשקעה בדירה שנייה על רקע היעדר אפיק השקעה חלופי.

"הרי רוכשי דירה שנייה תמיד יוכלו למשכן את הדירה הראשונה כדי להשיג הון עצמי, כשבדרך כלל מלכתחילה מדובר באנשים מבוססים. הפגיעה האמיתית היא בזוגות הצעירים שבעבר יכלו לרכוש דירה במימון גבוה מ-75%, והוראות בנק ישראל הרחיקו אותם מיעד זה", הוסיף אלקבץ.